IQ 600 CFI, elfel? Tändningsfel? BLIR TOKIG!

Kroffe88

Medlem
1 feb 2011
42
0
1
Jag har sånt sjukt konstigt fel på min skoter som jag inte kan komma underfund med vad det är!! Vill ju vara ute och köra skoter nu inte stå och titta på den.

Skotern jag pratar om är en IQ 600 CFI 2007. När jag kör en sväng och fått upp tempen så börjar den bli helskum! Skotern tappar tomgång, lampor blinkar och det är ungefär som den vill starta om sig hela tiden. MEN lägger jag in backen så blir den helt normal... Sedan lägger jag in växel igen för att köra framåt och gasar till och kör en bit så börjar den bli helknäpp igen!

Saker jag har gjort är följande:
Rengjort spjällhus
Kollat reedsventilerna (2st flärpar på varje reed glappade en halv millimeter).
Ställt in TPS:en
Tändstiften är fräscha. (BPR9ES och ett par reserv BPR9EYA, provat båda samma fel)
Renoverat VES portarna med nya fjädrar samt tvättat upp och sett till att dom fungerar.

Jag blir tokig!! Är det något givarfel eller är det ett elfel? Någon som har något bra tips vart jag kan felsöka?
 

prormk163

Välkänd medlem
10 jan 2012
1.658
7
16
Pajala
Låter som voltregulatorn,värt att kolla den först iallaf.?(tror den är nummerändrad om du ska köpa en ny=varit problem med dom)
 

Kroffe88

Medlem
1 feb 2011
42
0
1
Läste runt lite och såg någon som hade problem med ungefär samma sak.. Och där satt det i att det satt i förlite motstånd (tex. borttagen lampa) eller dyligt.

Kom på att jag har bytt dyna och satt dit en dyna utan lyse, så jag har inget baklyse/bromslyse. Kan det ha med saken att göra? Är det så känsligt?
 

Kroffe88

Medlem
1 feb 2011
42
0
1
Blev inte bättre.. Har börjat tro att det är voltregulatorn.
Försökte mäta upp regulatorn med värdena fladdrade så mycket, kanske därför den går skit?
Ladd-stapeln visar 7st staplar, ska vara 8st.
Lamporna fladdrar och motorn vill dö, dålig laddning? ECU:n är inte bränd.

Är det orginalregulator som gäller om man köper nytt?
 

Kroffe88

Medlem
1 feb 2011
42
0
1
Blir fortsatt tokig! Kanonväder ute men man kan inte köra.. BAH!
Har dock felsökt lite mer och bytt lite saker..

Jag har nu bytt Voltregulatorn och tändstift (BR9EYA)
Efter att jag bytte voltregulatorn så fungerade den knackligt i början men det var ungefär som att det gick till sig efter en stund! Nu har dock ett annat skumt problem börjat komma.. ungefär liknande som förr.. DOCK så blinkar inte motorlampan längre (vad jag kunnat sett än så länge).

När man kör jämn gas lugnt och fint så går den som den ska.. Men så fort jag trycker på ordentligt, som man vill köra! Då blir den tokig.. Går som ett skott på full gas. Men så fort jag släpper gasen vill den hosta till och dö.. Alternativt bara tvärdö.. Ungefär som att det är soppatorsk, än fast jag har full tank.
Efter att den tvärdör så blir den sjukt svårstartad.

Har filmat lite hur den beter sig på tomgången, som verkar fungera bättre nu! Dock så är det nästan omöjligt att lägga i backen.. Den bara avgassmäller, ja titta på filmerna och se själva!

SJUKT TACKSAM FÖR HJÄLP! Alla tips är välkomna!

Film 1: [video]http://www.facebook.com/v/10151368224378397[/video]
Film 2: [video]https://www.facebook.com/v/10151368168438397[/video]
 
Last edited:

cewt1

Medlem
19 mar 2012
24
0
1
Mora
"Efter att den tvärdör så blir den sjukt svårstartad."

Har typ samma på min visade sig att den är kablarna ifrån CDI boxen till tändspolen som spökar.. hittade felet av en slump, farsan fick sig en stöt när vi rotade runt. Drog av höljet på kablarna och särade på dem då sluta den sepa sig när man drog på gas. Kanske inte är samma på din men kan vara värt att kolla bara vicka runt på kablarna och se om den förändrar sig eller inte.. Lycka till.
 

cewt1

Medlem
19 mar 2012
24
0
1
Mora
hittat felet på min, fukt och olja i kontakten till CDI boxen gjorde rent den och stoppa tillbaka nu går den fint igen.. hoppas du fått ordning på din
 

Kroffe88

Medlem
1 feb 2011
42
0
1
Skickade in den på felsökning med dator.
Felen jag fick upp var att vissa givare hade fått för lite ström, kan ha att göra med voltregulatorn som nu är bytt.

Fick även felkoder på båda tändspolarna? Hoppas att det har att göra med att voltregulatorn var något fel på. Får hem pappret i morgon där det står exakta felkoden.. Men jag ska prova att köra in nya tändstift då jag tror att jag körde påtok förlänge på tomgången innan jag for ut och körde.. Lät den stå på över en halvtimme innan jag for och körde.
Läste någonstans att 600 CFI motorerna kan vara känslig då tändstiften inte kommer upp tillräckligt i arbetstemp.
 

Kroffe88

Medlem
1 feb 2011
42
0
1
Har fått tillbaka skotern efter felkodsläsning och fick felkoder på tändspolarna.
P0352 och P0351 MAG & PTO ignition coil circuit malfunction.

Någon som haft liknande problem? Har två tändspolar, en till varje cylinder.. Kan man prova vilken tändspole som helst? Eller måste man ha just till min modell?

Den beter sig fortfarande konstigt när man kör.. Kan fungera bra en stund till att börja misstända och blöddra. Men på fullgas går den som den ska.
 

ThomasL

Ny medlem
14 dec 2024
2
0
1
44
Nykvarn
Gammal tråd men problemet låter väldigt likt det vi har med vår Polaris IQ 600 LXT från 2014. Hår hur fint som helst när den är kall och obelastad, men vid pådrag slutar den att gå på en cylindern. Vet inte om trådskaparen någonsin fick iordning på sina problem.

Någon som har tips på kända fel på IQ 600 kopplade till tändning?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.761
844
113
Kramfors
Kolla om gnistan slocknar på den cylindern när du drar på. DE gör du men en stroposkoplampa på tändkabeln fasttejpad på styret riktat mot nyllet.
Om de är gnsitborfall så är de endera statorn eller pickuppspolen alt tä tändspolaen som spökar de kan såklart5 va kabelskav mot jord också. Om nu gnistar försvinner på en cylinder så testa shifta plats på tändhattarna och se om de flyttar sig till andra cyllen. Om de gör det testa annan tändhatt och funakar inte det testa annan tändspole. Stator kan bete sig liknande och även picuppspolen så mät upp motstånden på dem kall siom varm men de är luriga och kan visa rätt värde och fela ändå.
Om de är bränslefel så rengör förgasare kolla att bränslepumpen ger bra med soppa och kolla packboxar vid vevaxelns slut på varje sida motor så de inte läcker. Reedventiölerna kan också va trasiga.
 
Reactions: ThomasL