Iq 600rr boggie

Formula700

Medlem
1 jan 2000
10
0
1
Jag plus två vänner kör IQ 600rr -09.. våra 3 maskiner har samma boggieegenskap. Fjädringen fastnar i botten..

Skjussar man så lägger den sig som en padda i botten efter första guppet. Sitter en person på skotern så kan man hur lätt som helst gå bak till bågen, trycka ner fjädringen i botten och där stannar den tills man lyfter i bågen igen, då åker den upp med ett ryck.

Det är inget man märker av när man kör själv som en Iq ska köras.. :)

Är detta fullt normalt för 600rr?
 

Manka

Medlem
18 feb 2009
6
0
1
Har faktiskt märkt samma tendens på min 600rr men när man lyfter upp den så sjunker den inte ner igen. Detta har jag dock inte märkt av när jag kör som vanligt utan när man t,ex stannar efter en längre tur.
 

aeqvist

Välkänd medlem
16 feb 2008
344
5
18
Skellefteå
Har faktiskt märkt samma tendens på min 600rr men när man lyfter upp den så sjunker den inte ner igen. Detta har jag dock inte märkt av när jag kör som vanligt utan när man t,ex stannar efter en längre tur.
Har en pro xr 800 som har samma problem... Är väl i princip samma boggie.
 

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
de som är att dem är helt annat inställda än R maskinerna..jag ställde om polarens "skidres" boggi till "R"boggi..inte undra på att maskinerna går på rullen så lätt..sjunker ihop alldeles för mkt i bakkant..

ställ om dom som Rmaskinerna så kommer du både märka att de finns dämpare på maskinen som verkligen fungerar.samt att du slipper de där 20cm långa glappet längst upp..samt att du slipper att den fastnar då den inte kan gå för långt nåmer..

har tyvär inte bild på boggin på min maskin.men kan försöka fixa till imorn så har du en mall...

det är inget tips..de är ett måste...
 

Sneable

Välkänd medlem
26 mar 2009
280
0
16
Malå
Jag vet att några av dom som handlade samtidigt som mig fick lämna in dämparen bak eftersom det var samma fel som ni beskrev.
Inga problem efter det.

Dom ska inte vara inställda för att fastna i botten....någonsin
 

pelle440

Medlem
11 feb 2008
38
0
1
jag köpte en rr i fredags har hunnit köra en timme med den men upplevde den jäkligt tungstyrd kan släppte på balata remmarna men den är fortfarande trögstyrd tycker jag. nån som har tips på hur man får den lite mer lättstyrd???
 

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
jag köpte en rr i fredags har hunnit köra en timme med den men upplevde den jäkligt tungstyrd kan släppte på balata remmarna men den är fortfarande trögstyrd tycker jag. nån som har tips på hur man får den lite mer lättstyrd???

vrid bak höjaren så den är jäms med styrstången..annars inte mkt å göra...
iq är sån..ska vara mkt skidtryck på dessa maskiner..ändå har RR mindre än R maskinerna..
sen är dem inte överdrivet tungstyrda tkr ja.man vänjer sig fort..annars äre bara gå å handla ett gymkort=)
 

pelle440

Medlem
11 feb 2008
38
0
1
jo jag vred ner styrhöjaren de första jag gjorde. den e då mycke mer tungstyrd än lynxen jag hade en re 600 08, men man blir nog van skulle jag tro de e ju en lite annorlunda körställning på den
 

aeqvist

Välkänd medlem
16 feb 2008
344
5
18
Skellefteå
jo jag vred ner styrhöjaren de första jag gjorde. den e då mycke mer tungstyrd än lynxen jag hade en re 600 08, men man blir nog van skulle jag tro de e ju en lite annorlunda körställning på den
Du står ju på skidorna när du kör ? vad förväntar du dig ? :D Går ju göra så den inte går svänga med men då kan du ju ha kvar lynxen istället ;)
 

Formula700

Medlem
1 jan 2000
10
0
1
Jag har absolut inget glapp längst upp som polaris ofta verkar ha! Glapp på ca 3-5cm sedan tar det tvärstopp. Alla tidigare skotrar/crossar jag haft har haft en normal progressiv fjädring som blir styvare och styvare ju mer den fjädrar. Våra IQ'ar är motsatsen. Stenhård längst upp, sen med tillräcklig vikt/kraft tvärsläpper allt och den går i botten hur lätt som helst. Ställer jag mig på bågen längst bak och hoppar/trycker till ordentligt så går den heeela vägen ner i botten så det blir riktigt lowrider stuk. Så väger du tex 130kg och kör lungt efter led så ligger den och pistar leden med stänklappen och släpar fotstegen i backen..


Jag vet att några av dom som handlade samtidigt som mig fick lämna in dämparen bak eftersom det var samma fel som ni beskrev.
Inga problem efter det.

Dom ska inte vara inställda för att fastna i botten....någonsin
Ok, tack för det. Intressant att höra att nån annan varit med om samma problem. Får åka in med den till handlaren.
 

Roggaz78

Aktiv medlem
30 jan 2008
94
0
6
Brunflo
jag köpte en rr i fredags har hunnit köra en timme med den men upplevde den jäkligt tungstyrd kan släppte på balata remmarna men den är fortfarande trögstyrd tycker jag. nån som har tips på hur man får den lite mer lättstyrd???
min se var oxå jäkligt tungstyrd när ja hämtade den. ja släppte på fjädringen fram å tungstyrdheten försvann.fjädern var nästan dragen i botten. nu kommer väl alla säga att den blir för mjuk å slå igenom överallt men jag har inte märk av nåra såna tendenser än iallafall.
 

MatsT

Välkänd medlem
16 sept 2008
2.971
6
38
Östersund/Lugnvik/jämtland/offerdal
japp man ska få sämre lössnöegenskaper då du ökar attackvinkeln något,men jag tror ändå inte att det blir någon skillnad då det redan är väldigt brant vinkel på dessa maskiner

Om man sänker den i framkant får man väl sämre lös snö maskin eller är jag ute och cyklar. (jag har ändrat min så jag fick snällare atackvinkel men den går fortfarade bra att styra eller så är man van)
 

Dadda

Välkänd medlem
15 sept 2006
903
1
18
Finland
Har sj en iq600rr -09 och idag var jag och testkörde för första gången på isen. Det var bara typ 5 cm snö på isen som hade tagit fast lite. Tyckte den var jävla tungstyrd och lite väl exakt styrd. Den kunde börja slänga så man nästan inte fick det upprätt emellanåt, och skulle man svänga gick den med sidan före fast man körde relativt lungt. Är som såhär nervösa, Balata remmen släppt 1 steg. Min föredetta rev 440 var mindre nervös :) Har ni fått era stötdämpare fixat på garanti eller har boggieproblemen löst sig på annat sätt ? Min är ganska ok, litet glapp sen lite trög 5cm och sedan lite trögare igen tills den nästan går i botten, jag väger 110kg och tryckte med 1 knä på lyftbågen när den stog på jämnt underlag D.V.S på sjön.
 

Sneable

Välkänd medlem
26 mar 2009
280
0
16
Malå
Dom ska vara lite glappa överst.
Det är alla orginal.
Sen så är dom trögstyrda för att det är mycket skidtryck.
Jag tycker inte att den är nervös utan bara trög och distinkt, den åker helt enkelt dit jag pekar :)
Vad menar du med sidan före? understyr?
 

aeqvist

Välkänd medlem
16 feb 2008
344
5
18
Skellefteå
Dom ska vara lite glappa överst.
Det är alla orginal.
Sen så är dom trögstyrda för att det är mycket skidtryck.
Jag tycker inte att den är nervös utan bara trög och distinkt, den åker helt enkelt dit jag pekar :)
Vad menar du med sidan före? understyr?
Nervös tycker jag det minsta man kan säga dom är... alla som kört rev med orginalskidor(ctrl skidor tror jag dom heter) vet hur nervösa som är... huvva. däremot RR går dit man vill :)