Iq 600rr boggie

ENordstrom

Välkänd medlem
20 nov 2006
1.126
0
36
Skellefteå
Nervös tycker jag det minsta man kan säga dom är... alla som kört rev med orginalskidor(ctrl skidor tror jag dom heter) vet hur nervösa som är... huvva. däremot RR går dit man vill :)
Beror på vilken årsmodell det var på reven och vilken modell såklart. Du kanske menar "precision"skidorna? Jag skulle inte kalla dom nervösa, men däremot opålitliga och har dessutom dåligt bär i snön. (CTRL är lynx skidor, som jag tycker är bra originalskidor).

Men om skotern nu är så nervös, du har inte lite toe-in kanske?
 

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
min se var oxå jäkligt tungstyrd när ja hämtade den. ja släppte på fjädringen fram å tungstyrdheten försvann.fjädern var nästan dragen i botten. nu kommer väl alla säga att den blir för mjuk å slå igenom överallt men jag har inte märk av nåra såna tendenser än iallafall.

neej kommer inte kommentera din åtgärd.snarare säga att de är rätt..är de så att man måste dra fjädern i botte så har man för klena fjädrar..fjädrarna hjälper inte till allt för mkt att hålla emot i en landning ta bort dämparn bak och hoppa så kommer ni känna att de är mjuuuuukt som satan..fjädrarna är endast till för att hålla upp skotern..dom ska inte ta nå smällar. det är dämparna som ska göra de jobbet...
så dom slår inte igenom lättare (inte märkvärt iaf) bara för att du släpper på fjädern..dock får du en klenare returkick vilket är skönt enligt mig..

måste vara fel på era dämpare isf för varken jag eller nån annan har haft de problemet med våra IQs och vi kör allt från 440r-600r-600rr.. ta lös dämparn och tryck ihop den (den bakre boggidämparn). och fastnar den i botten så äre bara lämna in..
annars äre nånting i boggin som fastnar..
 

Dadda

Välkänd medlem
15 sept 2006
903
1
18
Finland
Har inte kollat det där toe in/out någe. Och rr är ju ny för mig, har endast körd 1.5 km med den. Så det kan bero på mycket att jag är ovan med den :) Men den åker iallafall dit du pekar skidorna och föret jag körde i var inte optimalt. Men jag hamnar nog å ställa om boggiedämparn lite,jvlar vad mjuk den var ställt :eyebrows:
 

Sneable

Välkänd medlem
26 mar 2009
280
0
16
Malå
Var och hoppade lite idag.
Ställde på framdämparna 6 klick och har boggidämparen på mitten med boggiefjädrarna på hårdaste.
Blev ganska lagom, väger ca 84 kg
 

Dadda

Välkänd medlem
15 sept 2006
903
1
18
Finland
Drar upp tråden på nytt, idag skjutsade jag polaren på min RR för att hans xp RS stannade :tape: Jag stog och körd och han satte på dynan, boggien låg i botten hela tiden. När vi båda steg av kunde man typ trycka den i botten, men den fastnade inte eller hoppade upp eller dyligt som vissa har haft problem med ! Så pro_fxr jag skulle gårna se lite bilder på boggieinställningar, för den här RR boggien verkar inte alls vara progressiv (styvare på slutet) Min rev 440 -04 boggie (dämpare) var grymt bra jämfört med denna. Så tips mottages tacksamt. Tänker ställa på kompressionen en del iaf å se om det hjälper någe, men spänner ej fjädrarna för returen skall vara ganska sakta så den inte sparkar bakut. :hmmmm2:
 
R

rotax=)

har precis samma fel på min iq 600 rr att den fastnar i botten:mad: nån som har en lösning på problemet?eller är enda alternativet att lämna in den till återförsäljaren?
 

Sneable

Välkänd medlem
26 mar 2009
280
0
16
Malå
Boggien ska naturligtvis inte fastna i botten. Men som sagt tidigare i denna tråd, vissa har haft problem med det = lämna in och få det fixat.
Nog tycker jag att min boggie är proggresiv. Bottnar aldrig.
Att returen ska vara långsam är ju en smaksak.
den ska inte vara så långsam att den packar ihop men inte så snabb att den kastar av någon.
 

Sneable

Välkänd medlem
26 mar 2009
280
0
16
Malå
vad är ultimat res?
90 grader rätt upp?

Såhär ser det ut med 44 mm matta och 20/41 i drevning iaf.
Boggien fortfarande hård.


 

joonte

Medlem
14 mar 2010
26
0
1
Hade exakt samma problem på min iq 600rr, Var fukt i den! Så efter renovering så funkar den
 

söderström123

Välkänd medlem
9 mar 2011
482
1
16
har samma fel att den fastnar i botten och jag har renoverat den men de är likadant att skiten fastnar i botten och kan inte komma på vad felet är..
 

joonte

Medlem
14 mar 2010
26
0
1
Hade exakt samma problem på min iq 600rr, Var fukt i den! Så efter renovering så funkar den
Hade också så, men när jag satt tillbaka "Hundbenet" så fungerar den igen! Inte så värst kul att ha den borta men..