iq 700 cfi/tändstift problem

kurtz

Medlem
25 sept 2009
30
0
1
Örnsköldsvik
Jag kör oxå med 44:as matta och min mappningen var gjord 2008 april men det var innan jag köpte maskinen,men jag hade in den för felsök och dem kollade mappningen då och det var rätt enligt dem så jag antar att det inte kommit någon nyare.

Hmm undra om min går för kallt ligger på stadiga 40-42grader om det inte är hårt då ligger den på ca 48-50. Har för mig att jag läst någon stans att motorn matas med mer bränsle om den "går kallt", men jag min inte vart jag läste det och om det var rena spekulationer.
Håller också med om att den är ganska törstig 2,5-3l/mil har min legat på med en 44mm back country matta.
Vilken version har ni på "mappningen"?
 

Polarbjörn

Aktiv medlem
11 jan 2010
76
0
6
västerbotten
Okej, Runt 48-50c låg min på också innan jag for till fjällen, ( låg på 35c ifjällen) Sen var jag och körde idag (vid kusten ) och låg på 38-42 grader för det mesta , sen släckte den ett stift också! Har satt ditt Nkg eya stiften nu och kört några mil.
Jag har ingen aning vilken mappning jag har men ska väl lämna in den till ÅF när lönen kommer,
Sen Vad top varvar ni med era drakar? Har fått upp den till 8350 när jag körde mina mil med 48-50c men idag fick jag han bara till 8100 ..
 

drdryyls

Välkänd medlem
28 dec 2005
1.112
51
48
Örnsköldsvik
Min brukar ligga på stadiga 8100, har något maxvarv på 8300 som är lagrat i displayen. gissar att det är då pipan är riktigt varm.
Har dock problem med att min börjar tveka och ha sig om man ligger och kör länge på höga varv, riktigt störande. Har dock beställt en ny voltregulator då jag hade en del felkoder som min serviceverkstad trodde hade att göra med den. Får se om det är värt 2200kr och att det tar bort problemen med ojämn motorgång då den har gasats lite :)
 

Polarbjörn

Aktiv medlem
11 jan 2010
76
0
6
västerbotten
Okej ja det låter rimligt! Men Vad har du för stift i din nu Drdryyls? Frågade du dom på Service verkstaden om din gick för kallt eller om det var normalt?
Okej voltregulatorn vad har den för uppgift?
 
Last edited:

drdryyls

Välkänd medlem
28 dec 2005
1.112
51
48
Örnsköldsvik
Tror den fördelar ut ström till olika komponenter i skotern. När de gjorde en avläsning av felkoder i tisdags så hade jag en del som gällde att några givare inte fått tillräckligt med kräm. Rep-killen trodde det var kopplat till voltregulatorn. Han hade även sett att den där stapeln som visar laddningen hade fladdrat en del vilket förstärkte hans "gissning" att voltregulatorn inte var helt hundra. Har läst en del på de amerikanska forumen och de är många som måste byta den där komponenten. Tydligen så har den uppgraderats då den har ett nytt art-nummer så förhoppningsvis så har Polaris hittat en bättre variant samt att det nu är den det är fel på i min skoter. Riktigt drygt att inte kunna göra en längre fullgasrepa i djupsnön utan att motorn ska börja hosta och tveka.

Tror jag har originalstiften, han sa då inget om dom.
 

Polarbjörn

Aktiv medlem
11 jan 2010
76
0
6
västerbotten
Ja just ja man har ju en ladd stapel i displayen :D Vars låg den och fladra på skalan ?
Ne förstår det, man blir ju så less när maskinen inte går som den tänkt ska gå!
Okej vad är orginal stiften för märke ?
Sen har jag läst lite på Amerikanska forum att 48-50 är den temp den ska ha, typ att termostaten är instäld på att släppa på flöde vid den tempen , men tydligen så är det nå knas i dom flesta termostaterna i 700 cfi för det är ett flöde hela tiden som kyler motorn, så våra 40 grader är för kallt...
 

drdryyls

Välkänd medlem
28 dec 2005
1.112
51
48
Örnsköldsvik
Drog en sväng nu då det kliade lite i gastummen, provade att kolla maxvarvet på en sjö. Nollade max rpm innan jag drog över sjön och då hade jag ett max varv på 8400rpm när jag kollade efteråt. Men som sagt jag brukar ligga på 8100rpm om jag inte plågar den lite längre sträckor (innan den börjar tveka och hosta ...).
 

drdryyls

Välkänd medlem
28 dec 2005
1.112
51
48
Örnsköldsvik
Okej vilken temp fick du upp motorn till när du matade över sjön?
hmm det var jag inte smart nog att kolla tyvärr. Men med erfarenhet av tidigare fullgasrepor så brukar den snabbt komma upp i 50grader och vandra upp mot 55 på vatten-tempen. Har tyvärr ingen tempmätare på pipan.