IQR 600 -15 material lossnar i cylinder

Christoffer

Välkänd medlem
24 nov 2007
223
5
18
Hej, Vad beror detta på? Tänkte först materialfel men eftersom det har lossnat material i toppen också så är det troligtvis något annat..

Spikat? Kolvarna är bytta av förra ägarn så jag vet inte hur dom såg ut. Inga spikmärken i mitten av toppen..

Idéer?


Mvh.2911829117
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.216
1.052
113
Stora Blåsjön
Det där är en typisk härdsmälta.
Cylindrarna skulle jag säga är ok att åka vidare på men byt toppen, alternativt fräs om ytan. Enklast är nog bara byta toppen finns nog billiga beg. Samma på bägge sidor?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.770
845
113
Kramfors
Samma svar som asker men de jag inte fattar är att de är smältskador snett bakåt i cylindern? När de blir härdsmälta brukar de bli värst ovanför utblåset. Toppen får du nog byta för man måste svarva ner så mycket av packningsytan för att få bort skadan. De innebär att man måste svarva bort lika djupt i förbränningsrummet så de blir ett stort svårt jobb. Enda alt till ny topp är att svetsa i material i packningsytan och svarva av. Du måste hitta anl till denna härdsmälta innan du kör vidare om de inte är en gammal skada?
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.216
1.052
113
Stora Blåsjön
Annars ett roligare alternativ är att montera 800 cylinder och topp, blir lite mer att åka med och håller bättre, blir inte lika mycket på gränsen som 600an.
 

Christoffer

Välkänd medlem
24 nov 2007
223
5
18
Tack för svaren.

Med "härdsmälta" antar jag att ni menar att motorn gått snålt och kolven smält pga det?
Detta är nog en gammal skada. Endast ena sidan som ser ut såhär.


Varför anser ni att toppen bör bytas? Skotern gick bra men vi plockade isär motorn för att kolla lagren pga metalliskt ljud på tomgång. Det visade sej att ett ramlager och ett vevstakslager var i dåligt skick.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.770
845
113
Kramfors
De går nog köra med toppen men den kommer gå lite sämre på den cylindern. Färskgaserna kommer bli kvar i skadan typ inte hinna ut till mitten cylinder för en optimal smäll helt enkelt Jag tror inte de är farligt på någ sätt men den tappar säker 2-4hk ev mer , de beror på hur mycket de stör förbränningen då smällen i tdc inte blir centrerad i förbränningsrummet. Du kan åtminstone slipa förbränningsrummet lite jämnare och tuta o köra.