Järbo åkare, tala till mig.

Klassisk

Välkänd medlem
14 feb 2010
528
0
16
Hej!

Tänkte ta maskinen till järbo på torsdag och åka över dagen. Det vi undrar är vart vi köper ledkarta och om det finns några restauranger/caféer vi kan stanna till vid?

Hur ser lederna ut, är det bra med snö? Tips vart vi ska åka över dagen?

Mvh

skoterhasse

Välkänd medlem
26 okt 2006
776
1
16
järbo
Ja jag är ju ledansvarig ihop med Södda i Järbo o har bra koll. Tror att Bolins har kartor eller så kan du ringa mej så fixar jag en. Tuvärr är inte ån tillräkligt frysen än så överfarten i Kungsfors är inte o lita på lika så Hålldammen.Myrarna mellan Järbo o Jäderfors är ofrysna o jag är osäker på leden över Offsjön (mot Åshammar) där är det o troligen stöp.
Jag har sladdat mellan Kalvmarken o Småfäbordarna normalt kör vi upp till Ivantjärn men jag hadde inget lyse på skotern så jag fick vända o ändå höll jag på o köra vilse i mörkret.
Utflycktsmål är Björnbacksberget,Kjellasmack i Jädraås,Vindskyddet i Stensjön,Kungsberget lite mera långväga utflyggsmål är Medskogssjön,vildmarkspensionatet i Svartnäs,Vildmarks galleriet i Ockelbo.
Du kan gå in på våran hemsida för mera info om försäljnings ställen för kartan mm www.sandvikensskoterklubb.se
Mitt mobilnr hittar du nog i min press o på hemsidan.

Klassisk

Välkänd medlem
14 feb 2010
528
0
16
Tack för info! Låter bra det. Är det något snödjup att tala om? Man vill ju såklart damma av leden någon gång och kyla maskinen ;)

skoterhasse

Välkänd medlem
26 okt 2006
776
1
16
järbo
jo då kring 40 i terängen men ta det lugnt en o annan sten sticker upp i skogen men är det torrt på myrarna så är det bara o blåsa på.

peer

Välkänd medlem
31 maj 2009
178
0
6
Saxdalen
tänkte också ta skotern på vagn till järbo men på söndag. vart är det lämpligt att lasta av? helst i anslutning till leden. eller är det rent av lämpligare att lasta av i jädraås i ställe?

Klassisk

Välkänd medlem
14 feb 2010
528
0
16
Finns det anslutning till skoterled vid cibes lift? Isåfall lastar vi av där imorgon. Blir inga problem om man ställer av sakerna där?

peer

Välkänd medlem
31 maj 2009
178
0
6
Saxdalen
Finns det anslutning till skoterled vid cibes lift? Isåfall lastar vi av där imorgon. Blir inga problem om man ställer av sakerna där?
klassisk upp med en liten rapport om hur det var när du kommer hem..

skoterhasse vi två som nog kommer upp på söndag förmiddag och åker. hur får man tag på ditt nummer om vi ska lasta av vid dig?

Klassisk

Välkänd medlem
14 feb 2010
528
0
16
Rapporten kommer här!

Vi började vid Järbo (parkerade utanför bohlins typ lager nere vid cibes). Vi stod och tråcklade med skoterkartan ett tag, fattade ingenting :) . Men man ska åka bakom bohlins (lagret) sedan hålla till höger. Då kommer du ut på leden som leder till bla Jädraås, dit åkte vi. Det var cirka 2.2 mil dit. På kartan var det ett bestickmärke så vi åkte efter det. Kom dit svinhungriga varpå vi fick veta att det bara fanns korv på en mack, besvikna och hungriga tog vi våra kakor till kaffet och åkte tillbaka till Järbo och åt godaste pizzan på länge! Så dagsturen var ungefär 4.5mil. Många fina fält att åka på! Samt en rolig ravin vi lekte i. Nästa gång kanske vi ska testa det där kungsberget eller vad det hette.

Vi hade även lite problem att hitta till jädraås då leden var lite otydlig med skyltar. Men vi hittade tillslut. Helt klart värt resan och BRA leder bortsett från en sträcka på kanske 4-500meter i skogen.

Attachments

skoterhasse

Välkänd medlem
26 okt 2006
776
1
16
järbo
Jaha det var er jag mötte kör ni på det där viset får ja ta med stutsaren hehe.
Kul med uppskatning för lederna.

Klassisk

Välkänd medlem
14 feb 2010
528
0
16
Var det du i den blå skotern? När du stannade. Nej vi körde definitivt inte så som bilden visar. Det där var bara i ravinen som kortet visar.

skoterhasse

Välkänd medlem
26 okt 2006
776
1
16
järbo
Hehe äre säkert dä hehe nej då jag tror jag mötte er nere vid macken det var 2 maskiner som var nere o tankade.

Klassisk

Välkänd medlem
14 feb 2010
528
0
16
Nepp, vi tankade i falun när dom stod på släp. Du såg säkert ski-doon och polaris rr'en. mötte dom när vi drog hem

peer

Välkänd medlem
31 maj 2009
178
0
6
Saxdalen
Rapporten kommer här!

Vi började vid Järbo (parkerade utanför bohlins typ lager nere vid cibes). Vi stod och tråcklade med skoterkartan ett tag, fattade ingenting :) . Men man ska åka bakom bohlins (lagret) sedan hålla till höger. Då kommer du ut på leden som leder till bla Jädraås, dit åkte vi. Det var cirka 2.2 mil dit. På kartan var det ett bestickmärke så vi åkte efter det. Kom dit svinhungriga varpå vi fick veta att det bara fanns korv på en mack, besvikna och hungriga tog vi våra kakor till kaffet och åkte tillbaka till Järbo och åt godaste pizzan på länge! Så dagsturen var ungefär 4.5mil. Många fina fält att åka på! Samt en rolig ravin vi lekte i. Nästa gång kanske vi ska testa det där kungsberget eller vad det hette.

Vi hade även lite problem att hitta till jädraås då leden var lite otydlig med skyltar. Men vi hittade tillslut. Helt klart värt resan och BRA leder bortsett från en sträcka på kanske 4-500meter i skogen.
fan vad fint! Vad skulle du uppskatta snödjupet till?? det var alltså lugnt att ha bil och släp parkerat där över dan. i så fall gör vi en repris på söndag. lättare att hitta dit än hem till dig skoterhasse tror jag.

skoterhasse

Välkänd medlem
26 okt 2006
776
1
16
järbo
ok annars är det inte så knöligt o hitta hem till mej häller men då slipper jag skotta upp åkern idag då.
Men vill ni ha kaffe så hör av er så kommer vi ut o fixar det.

Klassisk

Välkänd medlem
14 feb 2010
528
0
16
Peer:

Snödjup, knäskålen eller strax under. Då jag är 175cm. Helt okej! Kunde nästan lägga ner skotern i lössnön. Hör med Bohlins om ni kan stå vid deras lager borta vid cibes lift bara..

skoterhasse

Välkänd medlem
26 okt 2006
776
1
16
järbo
Jag åker ut o sladdar o märker ut leden först i morgon efm hoppas vi träffas. kokkaffet är med ifall ni vill ha jag kör en ockelbo 8000 med kombisladd o packrulle.

trogen

Välkänd medlem
17 dec 2008
400
0
16
44
Borlänge/Tjärnvallen
Vi var ett gäng som lastade av skotrarna vid Kungsberget(parkeringen vid skidanläggningen). Det var helt ok med snö. Skyltningen mot Jädraås var obefintlig (iaf på den leden vi körde) trots karta och kompass blev det lite felkörningar. Det var likadant på vägen tillbaka mot Kungsberget, skyltningen var väldigt sparsam, vi chansade i många korsningar och hade tur! Förutom dålig skyltning var det en kanon dag! Sen vet jag inte om det är Järboklubben som sköter dessa leder alls så ta inte illa upp skoterhasse :)