Jag 440 goes längre

juniorjesper

Ny medlem
3 apr 2011
2
0
1
Så där vart de på min kompis Yamaha SS 440, så han ba öppna motorhuven o slängde iväg avgasröret x) men han är ju som han e :p så vi körde utan. Men de är väl inte så bra för motorn va? För det inte blir något motstånd? :p
 

pezon

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.462
1
38
Nä köra utan avgasrör är ingen vidare ide.
HAr haft samma problem på både jag 440 och en ZR600. PÅ JAGen var det mindre så då gick det att svetsa igen och slipa till. Men på ZR:n var det ännu värre än på din så då byggde jag en ny koppling med en "Slip joint" med kolvringar ungefär som på vissa dubbelrör. Det vart jätte bra men var rätt svårt att bygga. Jag rekomenderar att du skaffar en begagnad pipa i skick eller en som har fräch kona som du kan ta den i från och svetsa dit på din. HAr du tur så kan det gå att hitta en reservkona på tex rinab eller från Duells, någon som vet?
 

Lidqvist

Välkänd medlem
7 mar 2011
122
0
6
Vilhelmina
Nja jag tror inte jag vill ta bort avgasröret...men dom andra var ju bra idéer, vi får se hur det blir, nu vet jag iaf hur man kan göra:)
Men nu har jag bestämt mig för att jag ska göra en egen styrhöjare, jag ska göra den såhär: två plattjärnsbitar med en eller två stänger emellan, så skruvar man fast ena sidan i styrstången och andra i styrfästet. Den är snart klar.
Men annars har det inte hänt mycke.
 

Älvhöjdingen

Välkänd medlem
9 nov 2008
884
1
16
30
Älvhöjden
Angående avgasröret så har jag läst att vissa har köpt ett avgasrörs förminskning för bil, en sådan som minskar/ökar i olika steg och kapat av den precis mellan två steg och svetsat fast. Hoppas du förstår hur jag menar.
 

Lidqvist

Välkänd medlem
7 mar 2011
122
0
6
Vilhelmina
Jaha, ja det vore ju enklaste sättet, det där med bilavgasrör förstod jag inte riktigt, men det funkar säkert om man är händig.
Men skotern händer det inte mycket med just nu, konstigt att man tappar suget när det börjar bli vår, jag har insett att det inte kommer bli nåt mer körande med den skotern den här säsongen, för den blir knappast klar till påsk, och efter påsk finns det nog inte mycke snö kvar.

Men vi har i alla fall bestämt oss för att vi ska byta in den andra trasiga "gammskotern", en Trapper -87, mot en boggie till jaggen, men då var boggien lite trasig och ett hjullager var dåligt, så han på skroten skulle laga det först, men vet ej hur det gått.

Så snart ryker min barndomsskoter Trappern:Cry: fina minnen man haft med det där aset!
 

Lidqvist

Välkänd medlem
7 mar 2011
122
0
6
Vilhelmina
Nu har vi fått boggien, och den såg fin ut, men vi måste ju flytta bak fästena, och vi blir inte kloka på hur man ska mäta för att placera dom rätt.
För att få fjädringen att funka, måttet mellan axlarna på boggien är ju annorlunda beroende på vilket läge dom är i, ska man ta när dämparna är i "normal läge" eller ska dom va lite nertryckta, eller vad?

Det vi inte fattar, som säkert är uppenbart, är att när det kommer ett gupp på t ex. bakre dämparn, då ändras ju måtten mellan främre och bakre axeln, fattar ni hur jag menar? då om axeln sitter fast borde ju dämparna bli låsta av det. Eller jobbar båda dämparna ihop, så om det kommer ett gupp på bakre måste främre också tryckas ihop eller nåt?
Hur är det?
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Dom jobbar ihop.

Du måste få dom korrekta måtten mellan fästhålen från skotern som boggien suttit på. Viktigt som 17 att det blir rätt avstånd mellan fästpunkterna, annars funkar det inte alls som det ska.