Jag FICK en Wildcat 700.

pbkper

Medlem
10 nov 2004
48
0
1
Hortlax
sant, EFI ska man inte köra olje blandat. Du får väll konvertera den till förgasare om du inte vill köra med sep. smörjning :rolleyes: :aetsch:
jag har kört min wildcat i 3 år nu utan oljepump och den var bortkopplad då jag köpte den och än har det inte hänt nått
 

villkatta

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.224
6
38
58
Täfteå, Umeå
GRATTIS.

Jag har haft exakt en sådan 92 med EFI. Dom kom även med AWS chassie med utan EFI det året. Har även haft en 93 med EFI.
EFI är klockren på dessa. Det som kan strula är kontakter i utanför. Men ta lös och putsa, fetta. Det är inget problem med olja i bensin för EFI. Men varför inte renovera oljepumpen istället om du är osäker. Detta gäller alla gamla skotrar, inte speciellt EFI.
Det såg ju fin ut. Har en kompis som kört 1100 mil utan att ha fått problem med oljepumpen. Däremot fick han renovera vattenpumpen, den går på samma axel.

Fräsch batteri är ett måste. Numera finns gel-batterier som håller bättre, vanliga syrabatterier måste underhållas annars onödigt byte varje år.

700an är en brutal maskin. Kallades för Freddie Kruger i staterna. Den har enormt kraftiga lager och vevaxel. Så länge inte yttre påverkan (slut olja, slut kyla) orsakar haveri så håller dom väldigt bra.

Prova att montera 9-bultare (varför inte nya 6-bultaren ?) och rollercam, fräscha grejor förståss så ska du se att den blir ännu brutalare. Wildcatten hade effekt som inte variatorerna klarade av på den tiden. Har du nämnda prylar så kan du prova gul-grön primärfjäder och AC vikter (57,3 GRAM)
I sekundären sätter du i 57/50 HELIX. Du kan behålla orignal gul. Men en styvare är att föredra. Ska varva 8200 med fullt spjäll, inte mera.

Smiska nu sönder alla xp och allt vad dom heter.. :)

Och ja.. jag kommer ihåg storsjöutmaningen 1992 när wildcatten spankade RXL, Rave 643, Ski-doo mach 1 och inte minst v-MAX4.
 

pezon

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.462
1
38
En annna bra variator är comet 108EXP, den funkar fint på AC.
Kan annars rekomendera heelclickers. Eftersom maskinen har måttlig kamhöjd, lågt chassi och litet luftmotstånd går en sån mycket fort jämför med dagens skotrar. Om du kan så låt kalibrera varvräknaren, de visar ofta 200-300 rpm mer än de ska.
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
storsjöutmaningen ja :) , vet inte hur många ggr jag varit tvungen att ta fram den gamla blaskan ! och året efter kom T-catten och förndedare utmanaren (vmax4) men 30km/h i det tunga föret som rådde !
 

snowmad

Välkänd medlem
1 jan 2000
274
0
16
Sebastian heter jag, 17år. Fick ett telefon samtal förra veckan av min fasters man. Han frågade mej om jag ville ha skotern :rock:
Så de som behöver göras nu är att köpa nya insugs gummin, montera på motorn.. Kolla så att EFI´n funkar osv. Ska även skrota olje pumpen och köra oljeblandat.
Skotern är i mycket fint skick för sin ålder. lite dammig bara.
Va kul, sånna släktingar skulle man ha :evil:
Blir liiite avis, du har fått skotern jag aldrig hadde råd med, fast det är ju nååågra är sedan :bigsmile:
Det går visst köra oljeblandat, men varför vill du det?
Kom dock ihåg att om du tex. blandar 3% olja får motorn 3% minder bränsle.
mkt. ovanligt oljepumpen pajar, den jobbar ju i oljebad och är den detalj som har bäst smörjning.!!
vet många pumpar som fortfarande fungerar efter +l000mil (och en som passerat 2000)
Har själv varit med och kurerat gnällande bränslepumpar i bilar med insprutning genom att slå i lite 2-takts olja, och ingen av de bilarna har fått insprtnings problem av den typ som beskrivs ovan (igen kleggade insprutare)
!!!!!!! varning endast kat godk. olja i bil med kat (om nån nu får nån ide pga. vad jag skriver) Katten kan förstöras av olja (den kläcks invändigt/brinner upp)
Se bara till att det är rent i alla slangar och att tryckventilerna öppnar innan du fyller på ny olja och luftar pumpen. sen är det bara du startar upp den.-Jag har dock sett haverier som berott på att man slagit i "mirakel tillsatser" i oljan (och det klumpat sej och blivit tätt....)
-men det är en annan historia.
 
20 jun 2009
44
0
1
Bräcke / Östersund
Har iaf planerat lite nu om hur den ska bli.


Följande:

345´s boggie med 32mm matta,

Höjjas bak,

Plast skidor, troligen från en IQ,

3" styrhöjjare,

nytt cross styre med gröna musöron,

en fet jävla Monster dekal fram på rutan ;P


mer kommer säkert hända med tiden :)



Lite bilder på skotern nu.




Huven nyputsad







Och en liten bättre bild på motor utrymmet

 

Majk

Ny medlem
1 jan 2000
2
0
1
Örnsköldsvik Sverige
Hej varför ta bort olje pumpen? se bara till att den funkar sen kan man blanda 1 till 1,5 % i bränslet bara för att vara säker! De gör jag !!!700 efi WILDCAT
 

Sweeie

Välkänd medlem
29 dec 2006
178
1
18
Jag har hört att man ALDRIG ska blanda olja i tanken på en Efi, finns risk för att spridarna slår igen då, men jag kan ju ha hört fel
 

pezon

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.462
1
38
307cm x 38 cm på den korta och 345 cm på den långa har jag för mig att det är

delning 2,52 tum
 

XplosionTattoo

Ny medlem
10 jan 2011
4
0
1
Sebastian heter jag, 17år. Fick ett telefon samtal förra veckan av min fasters man. Han frågade mej om jag ville ha skotern :rock:

Jag: hm, JAAAAAA.

Han hade bytt åt sej den med skuren motor. Sen hade han köpt en ny motor med splitter nya kolvoar och bultar osv. Aldrig ens vart startad.
Så de som behöver göras nu är att köpa nya insugs gummin, montera på motorn.. Kolla så att EFI´n funkar osv. Ska även skrota olje pumpen och köra oljeblandat.

Skotern är i mycket fint skick för sin ålder. lite dammig bara.

Så, han hade aldrig kört denna eller nått. så jag undrar om de är en bra skoter? :eek: antar att den går rätt friskt?

Så nästa helg blire till och skruva.

MVH/ Sebastian

Bilder







Dom går rätt så duktigt.. 150 knyck på plogad väg utan bekymmer, Det är en rätt så bra skooter.. dock lite stötig
 

Grahn

Välkänd medlem
1 jan 2000
456
1
18
45
Norrlänska skogen
jag tappar bort de mesta : plånböcker,nycklar,å telefoner men aldrig skotertidningar !
det är i snowmobile nr:1 1992
" sveriges snabbaste skoter finns i jokkmokk ! 203 km/h utan gas , när Tikka kopplar in gasen blev effekten enorm ! vevaxeln går av å variatorn flyger ut rakt genom durken !
snacka om explosion !

de var med en Catzilla motor ( 1 1/2 wildcatmotor) på 1050 cc ..........
Finns även ett reportage om den i en fib aktuellt från tidigt 90-tal:eyebrows:
 

enberg_187

Välkänd medlem
18 sept 2008
346
0
16
Jag säger då att det funkar utmärkt att köra på oljeblandad i tanken, har själv gjort så i över 2vintrar på min.
Visserligen har jag nyare modell av efi och det men kör på en bra olja så funkar det kanon för oljan kommer smörja allt på den via bränslet

mvh enberg