Japp en till fråga ang rev 600.

aman_junior

Välkänd medlem
25 apr 2006
1.330
1
16
Lill byn
Då jag bestämt att behålla reven så vill jag ha ett problem åtgärdat.


När den är kall så startar den på 3 drag, om jag sedan stänger av den & startar igen så är allt normalt. Men sedan då den är varm och när man stannat och ska starta den igen så behövs 1-2 drag och fullgas annars startar den inte. När jag då väl har fått igång den så går den perfekt, surar inte ner sig elr dyl det minsta. Iallafall inte märkbart.

Några tips om vad felet kan vara?
 

quakesk

Aktiv medlem
17 okt 2007
82
0
6
Går säkert fett om du bor upp i fjällen.
Så var det för alla mina polare med, dom fick rycka som fan och ha full gas när vi var uppe till fjälls. Här hemma funkar dom klockrent. Så vette fasen vad du kan göra åt saken.
 

aman_junior

Välkänd medlem
25 apr 2006
1.330
1
16
Lill byn
Går säkert fett om du bor upp i fjällen.
Så var det för alla mina polare med, dom fick rycka som fan och ha full gas när vi var uppe till fjälls. Här hemma funkar dom klockrent. Så vette fasen vad du kan göra åt saken.
Ja, jag skulle inte bli förvånad om det bara skulle behövas en förgasar justering. Isåfall skulle någon själ gärna kunna ge mig en utförlig beskrivning om vad som är vad på dessa förgasare då jag själv inte har någon aning om justeringen, har inte hunnit så långt.

Bor i arvidsjaur, är väl inte i fjällen. Utan beter sig likadant när den står på gården bara.

vad kan det vara? får den för mycket? för lite?
 

REVare

Välkänd medlem
24 sept 2007
374
0
16
Du har läckande nålventiler, dom orkar inte hålla emot varm (expanderande) bensin från förgasaren när den är varm.
Att hålla full gas är ett bra knep när den surar vilket den gör när det läker in soppa.

Byt nålventilerna så löser du problemet
 

aman_junior

Välkänd medlem
25 apr 2006
1.330
1
16
Lill byn
Du har läckande nålventiler, dom orkar inte hålla emot varm (expanderande) bensin från förgasaren när den är varm.
Att hålla full gas är ett bra knep när den surar vilket den gör när det läker in soppa.

Byt nålventilerna så löser du problemet
Men jäklar dessa nålventiler! kan ju iofs köra som den är. Men blir ett byte om ett par veckor.



Förändrar detta soppa förbrukningen mycket? tycker den tar lite väl mycket.
 

gulingen

Välkänd medlem
7 nov 2004
2.436
1
36
Då jag bestämt att behålla reven så vill jag ha ett problem åtgärdat.


När den är kall så startar den på 3 drag, om jag sedan stänger av den & startar igen så är allt normalt. Men sedan då den är varm och när man stannat och ska starta den igen så behövs 1-2 drag och fullgas annars startar den inte. När jag då väl har fått igång den så går den perfekt, surar inte ner sig elr dyl det minsta. Iallafall inte märkbart.

Några tips om vad felet kan vara?
Fungerar backen bra?
 

gulingen

Välkänd medlem
7 nov 2004
2.436
1
36
Nej för annars brukar det vara ett tecken på att kompressionen i motorn är låg. Jag hade samma problem på min 600 -03 i och med att de hade dåliga kolvringar. Min startade lätt när den var kall men när den var varm så var den hårdstartad och full gas vid start var ett måste. Backen fungerade inte heller eftersom den inte orkade varva upp när motorn vände.
 

aman_junior

Välkänd medlem
25 apr 2006
1.330
1
16
Lill byn
Nej för annars brukar det vara ett tecken på att kompressionen i motorn är låg. Jag hade samma problem på min 600 -03 i och med att de hade dåliga kolvringar. Min startade lätt när den var kall men när den var varm så var den hårdstartad och full gas vid start var ett måste. Backen fungerade inte heller eftersom den inte orkade varva upp när motorn vände.

Det kanske är något i det du säger! Fast iofs så har jag skyllt tomgången på de. Har nyss haft lös förgasarna 10ggr och sedan pillade jag i snabb funktions tomgångsskruven som sitter ovanför den vita tratten på förgasaren. Du förstår nog vad jag menar. Iallafall så har jag inte brytt mig speciellt om tomgången, utan den ligger på 14-1500rpm, vilket känns lågt.

Och med de har jag märkt att när jag slår om till backen så går den inte upp i någon hög tomgång, utan som du säger att den nästan inte orkar. Fast än så har den aldrig orkat, fast visst kan det ha med skruven jag har justerat med att göra.

Ska prova höja tomgången och återkommer sedan!

Nu när vi likså är inne i ämnet, den vita lilla tratten som sitter närmast motorn sittandes på skotern på höger sida. Är det luftskruven? tomgångsskruven?
 

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
jag brukar ställa tomgången så lågt som möjligt men så pass att den går rent och fint