Just köpt en F7a -03

Einbach

Välkänd medlem
7 feb 2008
174
0
6
Luleå
Har just införskafft mig en F7a -03. Vad ska man göra för att få ut mest av maskinen? Skulle uppskattas, om ni orkar skriva stegvis om man inte som jag har ekonomin och smacka på allt på en och samma gång.
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
kolla så att de inte finns några sprickor i bulken , utgå ifrån att viktamrsbussningarna är slut , byt dom , kolla även motorkudden på magnetsidan så den inte spruckit å motorn hänger ner , kontrollera momentstopparna så att dom är justerade rätt och motorn håller sig rak , dämparna behöver kanske ny olja , plocka bort momentstoppen i boogin , ...
som 1a motoråtgärd skulle jag stoppa ett 300 mikunimunstycke i soppslangen
 

flobb

Välkänd medlem
11 okt 2009
136
0
6
Piteå
kolla så att de inte finns några sprickor i bulken , utgå ifrån att viktamrsbussningarna är slut , byt dom , kolla även motorkudden på magnetsidan så den inte spruckit å motorn hänger ner , kontrollera momentstopparna så att dom är justerade rätt och motorn håller sig rak , dämparna behöver kanske ny olja , plocka bort momentstoppen i boogin , ...
som 1a motoråtgärd skulle jag stoppa ett 300 mikunimunstycke i soppslangen

om viktarms bustningarna är slut, hur gör jag för att kolla dom? har sj en f7 ext 04a.

då menar du väl i variatorn så ja förstår dig rätt. =)

Mvh//Robin
 

Scorpio_Racing

Välkänd medlem
29 jan 2006
772
0
16
40
Östersund
kolla så att de inte finns några sprickor i bulken , utgå ifrån att viktamrsbussningarna är slut , byt dom , kolla även motorkudden på magnetsidan så den inte spruckit å motorn hänger ner , kontrollera momentstopparna så att dom är justerade rätt och motorn håller sig rak , dämparna behöver kanske ny olja , plocka bort momentstoppen i boogin , ...
som 1a motoråtgärd skulle jag stoppa ett 300 mikunimunstycke i soppslangen

Jag skulle gärna få veta lite mer om rätt justering på momentstopparna, mikunimunstycket och viktarmsbussningarna.
 

Trollet23

Välkänd medlem
1 mar 2009
1.816
1
16
Skellefteå


Bussningen är nr 8 på bilden. Shimsen (nr 9) brukar också kunna ge sig. Kör man länge med dåliga bussningar så blir hålen i vikterna (nr 7) ovala. Samt att pinnarna (nr 5) slits ner där vikten sitter.
Du kan byta/kolla med variatorn på plats, behöver inte ta lös den.
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
på o4 och framåt är vikterna av fixedpin typ och bussningarna slits inte ut ,
moment stopparna sitter vid drivaxel och den andra på framsidan av magnetkåpan , skruva ut dom så dom precis vill börja flytta motorn i bussningarna och lås dom , ofta ligger dom en bit ifrån motorn då folk bara kört och fyller ingen funktion ...

ett munstycke i slangen är ett känt knep att bestycka ner den lite , fungerar bra å ger en rappare motor med några hk till ..
 

flobb

Välkänd medlem
11 okt 2009
136
0
6
Piteå
på o4 och framåt är vikterna av fixedpin typ och bussningarna slits inte ut ,
moment stopparna sitter vid drivaxel och den andra på framsidan av magnetkåpan , skruva ut dom så dom precis vill börja flytta motorn i bussningarna och lås dom , ofta ligger dom en bit ifrån motorn då folk bara kört och fyller ingen funktion ...

ett munstycke i slangen är ett känt knep att bestycka ner den lite , fungerar bra å ger en rappare motor med några hk till ..
så på min 04a så behöver jag inte oroa mig för dom där bustningarna? de e bara tuta å köra förutom allt annat då förståss :p
 

Scorpio_Racing

Välkänd medlem
29 jan 2006
772
0
16
40
Östersund
på o4 och framåt är vikterna av fixedpin typ och bussningarna slits inte ut ,
moment stopparna sitter vid drivaxel och den andra på framsidan av magnetkåpan , skruva ut dom så dom precis vill börja flytta motorn i bussningarna och lås dom , ofta ligger dom en bit ifrån motorn då folk bara kört och fyller ingen funktion ...

ett munstycke i slangen är ett känt knep att bestycka ner den lite , fungerar bra å ger en rappare motor med några hk till ..

Många tack!

Är det ingen fara för spikningar med ett munstycke? Ska man satsa kittet som det är länkat till eller räcker det att stoppa in ett munstycke i slangen?
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
nej , inte om allt är i sin ordining , min 04.a var helt skott
säker 20 sec på full gas med med 1,5 graders kil , bikman pipa och 300 munstycke :)
 

Scorpio_Racing

Välkänd medlem
29 jan 2006
772
0
16
40
Östersund
ok. hur blir det om man har uppdaterad styrbox då? kör med -06ans programvara. Räcker det med et munstycke eller måste man modda nått mer i samma sväng?
 

Swikberg

Välkänd medlem
3 okt 2008
762
0
16
söråker
skulle helt klart satsa på variator kitt på denna maskin då de blir väldans skillnad som tilläg på tidigare. hade hårdare fjäder i variatorn på min för högre tillslag plus justerbara vikter dock var de inte jag som ställde in detta men var en grym skillnad den gick som ett skott. så de skulle vart de första ja hade satsa på om jag hade en orginal f7:a
 

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Du måste inte ta ut motorn för att byta tändkil eller sätta ett munstycke i soppa slangen.
För att byta tändkil så måste du ta lös slutburken, magnapulen, svänghjulet.
För att sätta in munstycket så klipper du av soppa slangen och stoppar in den i slangen och sen nyper åt med slangklammer.
 

Scorpio_Racing

Välkänd medlem
29 jan 2006
772
0
16
40
Östersund
Du måste inte ta ut motorn för att byta tändkil eller sätta ett munstycke i soppa slangen.
För att byta tändkil så måste du ta lös slutburken, magnapulen, svänghjulet.
För att sätta in munstycket så klipper du av soppa slangen och stoppar in den i slangen och sen nyper åt med slangklammer.

ja munstycket fattade jag med att ja kunde fixa utan att riva ur motorn. Var mest tändkilen jag funderade över. Men nu vet jag :)