Justera sekundär xc700sp -99?

ca18det

Välkänd medlem
26 feb 2005
831
0
16
Jag har märkt att remmen ligger lite för lågt i sekundären hur kan jag justera upp den lite på min 700sp -99?

jorpe

Välkänd medlem
21 jul 2007
658
0
16
gällivare
Sv: Justera sekundär

remmen ska helst ligga så högt upp på sekundären som möjligt.

det du kan gå efter: lyft upp skotern bak medans den är igång.. börjar mattan rotera just så är den till räckligt spännd remmen.. (remmen spänns ju mer du "sjusterar" upp remmen.)

men ifall den inte skulle börja rotera så kan du schimsa in skivorna.. så dom går ihop..
schimsa skivorna så mkt du kan så just mattan börjar snurra lite lätt. men om mattan nu aldrig skulle börjar snurra ju mer du sjusterar "upp" remmen så passa så du inte schimsar mkt att remmen kan hoppar av sekundären.

du kanske har allmänt sliten rem också så den inte vill komma upp så mkt som den ska?.

ca18det

Välkänd medlem
26 feb 2005
831
0
16

Den ska väl ligga ungefär 1-1,5mm ovanför sekundären. Om mattan börjar snurra för hårt då så är det väl avståndet mellan variatorerna som är för stort?

Om man går efter märkningen på yttre variatorskivan så är den spänd till 5an i alla fall, vad gör denna spänning?

jorpe

Välkänd medlem
21 jul 2007
658
0
16
gällivare

ska väl ligga där i kring på ett ungefär..
om du schimsar ihop skivorna kommer remmen högre upp på sekundären och får gå en längre sträcka runt sekundären o där med så blir den mer "spännd."..
jo om mattan skulle snurra för snabbt så kan det vara det, en anledning. men nu kan jag tänka att den inte snurrar alls iaf.
men skulle man schimsa för högt, om remmen redan är nog spänd kan mattan börja snurra för häftigt.. vilket jag inte heller tror. : p

jag tror du kollar på fjäderspänningen, det du måste göra tror jag är att ta lös variatorn sen ta isär skivorna och där imellan finns det schims (mellan sekundärskivorna).. isf kan du ta bort nått enstaka schims så skivorna kommer närmare varandra. rätta mig nån om jag har fel ?

jorpe

Välkänd medlem
21 jul 2007
658
0
16
gällivare

du är säker på att remmen är fräsh ? : p så att du inte börjar göra onödigt jobb med en gammal rem. kan bli jobbigt när du köper en ny rem o upptäcker att den sitter alldeles för högt upp : p

ca18det

Välkänd medlem
26 feb 2005
831
0
16
Den är fräsch, har nog bara gått 40 mil ungefär, men den är ju inte ny. Fjäderspänningen låg på 5an som de va, å jag ändrade till 3an, blev kanon på en gång. Ska kolla på den dära med shimsning.

TheEleventhDimension

Aktiv medlem
13 nov 2006
90
0
6
Hudiksvall
ändras remmens läge när man spänner fjädringen på sekundären? jag ahr en arctic cat zr 600 -98 som har 6 hål att välja på, vad gör det för skillnad med hur hårdare fjädern är spänd?

Bola

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.117
25
48

ska väl ligga där i kring på ett ungefär..
om du schimsar ihop skivorna kommer remmen högre upp på sekundären och får gå en längre sträcka runt sekundären o där med så blir den mer "spännd."..
jo om mattan skulle snurra för snabbt så kan det vara det, en anledning. men nu kan jag tänka att den inte snurrar alls iaf.
men skulle man schimsa för högt, om remmen redan är nog spänd kan mattan börja snurra för häftigt.. vilket jag inte heller tror. : p

jag tror du kollar på fjäderspänningen, det du måste göra tror jag är att ta lös variatorn sen ta isär skivorna och där imellan finns det schims (mellan sekundärskivorna).. isf kan du ta bort nått enstaka schims så skivorna kommer närmare varandra. rätta mig nån om jag har fel ?
Polaris p-85 lossa på dom 3 skruvarna vrid brickan åt önskat håll för ökat eller minskad bredd dra åt bus enkelt;)
Alltså ej schims får du inte rätt avstånd så är remmen slut alternativt remjusteringen trasig (ska mycket till)

Mvh/
Bola......