Justering Yamaha sekundär variator

Yamahasr

Medlem
15 jan 2016
35
4
1
Skellefteå
Nya rullar på 14,8 mm och bytt primärfjäder till en med 25-108 kg.
Såg aldrig mer än 8860 rpm på sjön vid fullgas från 70.
Så problemet med övervarv är löst då det var blankis under det decimeter tjocka snötäcket.
Blev snällare på låga varv.
Vet inte om jag tycker den växlade ut tidigare så att jag fick lägre rpm vid jämn gas i 70, marginellt i så fall.
 
Reactions: hcrsweden

Rubbes

Välkänd medlem
25 sept 2013
242
7
18
Nya rullar på 14,8 mm och bytt primärfjäder till en med 25-108 kg.
Såg aldrig mer än 8860 rpm på sjön vid fullgas från 70.
Så problemet med övervarv är löst då det var blankis under det decimeter tjocka snötäcket.
Blev snällare på låga varv.
Vet inte om jag tycker den växlade ut tidigare så att jag fick lägre rpm vid jämn gas i 70, marginellt i så fall.
Går den i varvstoppet om du trycker fullgas från stillastående eller från typ 20 kmh?
 

Yamahasr

Medlem
15 jan 2016
35
4
1
Skellefteå
Nytrons mätare är jävligt svår att se på under drift.
Gasade ordentligt på isen och det kändes inte som jag kom till varvstoppet eller över 9000rpm någon gång.
blankis under 10 cm snö från kanske 10-20 km/h.
Sedan ska man kanske inte stirra sig blind på varvräknaren då den enligt instruktionsboken inte visar rätt.
 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Pirat repsatsen med 14.5mm rullar höll ca 2 mil.
2 av rullarna har hamnat i en annan dimesion för jag ser inte ens spår av dom :)
 

Yamahasr

Medlem
15 jan 2016
35
4
1
Skellefteå
Trist att höra.
Kört 15 mil med mina från kn racing och kände på dom igår och de kändes ok.
Tar nog med orginalrullarna till påsk som säkerhet.
 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
För övrigt hade bussningen(pirat) i sekundärens rörliga skiva vandrat ut och som följd snedbelastat allt så glidklackarna blivit mos och nött sönder helixen.
Så pirat variatordelar får lite halvdåligt betyg av mig då dom sabbade min första och enda körning denna säsong...