Köp av beg Boondocker RE 3700 800 årsmodell 14-16

Lindgren - BD

Aktiv medlem
12 mar 2019
73
8
8
56
Norrbotten
Hittat några kandidater som jag är intresserad av, alla är BD RE 800 3700 årsmodell 2014-2016.
Är det något speciellt att hålla utkik efter ? PPS-boggien har jag bra koll på men inte motorerna, chassiet eller elektroniken.
Tar gärna emot tips på vad jag specifikt skall kolla före köp. Maskinerna ligger mellan 400-500 mil på mätarna.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.637
799
113
Kramfors
Primärvariatorn behöver en besiktning vid 400 -500mil om man vill ha ut perfekt växling, Ramperna kan ha slitagegropar vid de milen så de kan behöva bytas. Även lite bussningar i variatorn här o där kan behöva bytas om man är noga. Bli inte förskräckt om motorn har ett metalliskt klingande för de brukar va variatorn som låter pga att den är lite halvslut men de är helt normalt vid 400 + mil. Du renoverar de viktigaste delarna i variatorn för runt 700-1100kr (om du slipper byta ramper). Ang motorn så har de fettfyllda ramlager. Vid 400-500 mil ska man kolla hur mycket fett de är kvar i ramlagret på variatorsidan.De är inget du kan kolla vid köp men fråga om de har fettat om de lagret. Just 800cc flexar så mycket i vevaxeln att den sliter ut tätningarna som håller kvar fettet i de lagret . 600cc kan man köra 1000 mil innan man kollar fettet. Om den du köper gått 500 mil så riv lös variatorn de första du gör och krafsa ur så mycket gammalt fett du kan o tryck in nytt, finns film på tuben hur man gör. Då kan man ha tur att de går felfritt till 800 mil eller i mer sällsynta fall längre. Svagheten är vevaxeln som vrider sig lätt speciellt vid remsprängning så håll koll på remmen då o då! Kolvarna behöver inte va bytt vid 500 mil på dem ber på viken typ av körning den varit utsatt för. 700-800 mil bytesintervall med 50/50 led/Bondocking och 400-600 mil intervall om den enbart körts i djup snö klättring (Bondocking)
 
Reactions: Lindgren - BD

Lindgren - BD

Aktiv medlem
12 mar 2019
73
8
8
56
Norrbotten
Grymt bra svar, tusen tack 😃

Renoverade en TRA förra året så variatorn är inget bekymmer.
Är det samma dyra fett till veven som tidigare Rotax ville smörjas med?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.637
799
113
Kramfors
Grymt bra svar, tusen tack 😃

Renoverade en TRA förra året så variatorn är inget bekymmer.
Är det samma dyra fett till veven som tidigare Rotax ville smörjas med?
Ja de är samma fett de otroligt dyra. Men jag rek att köra Aeroshell 22 de är bet billigare en hel fettpatron som räcker till 10 motorer kostar 270kr. De fettet är beprövat av många Brp åkare i Usa ivf och de har minst lika bra värden i värme och kyla samt att de klarar 8000rpm. De används till flygplans hjullager och Helikopter mekanik som har med rotorbladssmörjing att göra. De kan tänkas de tillockmed förlänger lagerlivet på en Brp 800a
 
Last edited:
Reactions: Lindgren - BD