Har kört Lynx xtrim 550 -08helt orginal i 2 säsonger och vill nu ha en mer lössnö inriktad skoter.
Jag är 18år ca 180cm och väger 70kg.
Jag gillar mest att åka lössnö och leden använder jag bara för att komma fram till ett bra område att köra på.
Vill ha en skoter som är lättare att skråa med och en aning mer motor.
Pris vill jag hålla kring 30k-40k.
Kan skruva lite men är inget jag vill hålla på med konstant.
Brukar oftast åka med 2-3 kompisar i samma ålder så 4 takt känns som för mycket vikt?
Tycker min 144'' som jag har nu är ganska lagom längd tror en längre inte skulle bli så lekig?
Tack på förhand!
Jag kör ca 500-1000mil/år och jag har kommit att gilla arctic cats 800 med 162".
Jag är dock ganska lång och väger över 100kg.
Just 162" går att smygköra med lite i snårskog. Och av någon underlig anledning verkar slidesen på just 162an hålla hela skoterns livslängd, trots de höga kammarna. Och 800an går billigt och är pålitlig. Körde min på 1.4l/mil när föret blev bra. Aldrig över 2l/mil, då vid puder å sakta skogskörning. Det i kombination av 44liters tanken och chassie som håller för en 20l dunk där bak. Gjorde många trevliga 30mila + turer.
Negativt om den:
dragsnöret går oftast av (Sätt "cobra snöre" direkt).
Gamla primären måste bussas om vid ca 400mil. Nya variatorn efter -16 verkar hålla slitaget borta jävla bra!
Den känns "plastig" gämfört med brp. Doch inget som går paj. Och den skakar å lever om som fan på tomgång. Men skakningarna upphör så fort varitorn slår till.
Styrningen har "utväxling" så den känns konstig som fan att köra i början men man vänjer sig snabbt. Detta gör sen att du aldrig mer kommer känna dig helt slut i underarmarna/armbågarna efter en hel dag å 30mil på skotern efter spåriga leder. Då utväxlingen blir lite som en servo i lite högre hastigheter.
Bandtunneln håller inte för att "stegra över" Men håller annars bra att belastas åt rätt håll (nedåt). Jag har även dragit kälke och ark utan att skada bandtunnel. Så bandtunnlar som går av är i min åsikt fel mellan styret och dynan.
Jag har hört många säga hittan å dittan om vissa nya chassin är jätteklumpiga gämfört med andra. Å etec motorer inte går å jämnföra i förbrukning med andra. Men jag har kört både summit å boondocker å annat, både 600 å 800 å allt är känns lika klumpigt om man är uppväxt på forestfox och gl 250/360 och liknande.
Detta snick-snack om att det är så stor skillnad å att inget annat funkar har jag dessutom fått höra av folk som det sedan visade sig vara sånna som kör max 100mil/år fram å tillbaka till korv-mojen i byn å sitter där å diskuterar allt från drivremmar å eftermarknas-skidor till utformning på diverse dekal-paket till olika skotrar. I bästa fall kanske dem svänger ut på nån myr å "kör på rullen" en sväng. Men det är iaf inte folk som har nån större erfarenhet av skoterkörning. Det är då bättre å fråga dem vars bästa korv-mojen finns.
Det är bara i djup pudersnö dessa nya klumpiga å tunga "monstermaskiner" känns lätthanterliga. Å det kan vara ca 2 månader MAX per år Om man bor västligt nära fjällen.
Men jag har kommit fram till att för mig så ger m8an 162" mest "bang for the buck" för jag måste byta skoter nästan varje år å den måste hålla 1000mil. M8an är billig och pålitlig. Man slipper skruva å ringa efter hjälp eller skidra hem. Samt att den gör allt lika bra som vilken annan 800 som hellst. (Givet att man kan köra skoter).