Köpa första skotern?

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
lynx 3900 är smalbandare och 5900 är bredbandare men sen är det samma skoter. beror lite på hur man ska köra. ska du bara köra i skogen ospårat är 5900.an omöjlig att klå men ska man köra efter leden så är nog 3900 lite trevligare för att den är lättare

Tomicke

Välkänd medlem
25 feb 2010
200
0
16
Värmland
Ja läste dessa rader i forumet.
Har kört en hel del LYNX 5900 åt skidklubben och det är en järnkammin, obänd och osvängbar så den var egentligen inget bra för arbete heller pga av detta. Avråder bestämt. Efter femnian hade vi en VK540 -03 som spårdragare och den var helt överlägsen fem-nian i alla avseenden.
kommentarer?

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
nog tar jag hellre en 5-9:a istället för en viking. och den där vikingen som det stod om där var väl en 03 eller nå sånt så den borde vara lite bättre än en 5-9:a 89a. jämför sitället nyaste 5-9:an mot vikingen och den har inte så stor chans skulle jag tro. lynx 5-9 var ju bland dom bästa dragarna som fanns när dom kom

muotkas

Välkänd medlem
2 jan 2007
1.462
0
36
Kiruna
Smaken är som baken!!
Jag upplever vikingen som väldigt tungstyrd!
Men upplever samtidigt att vikingen är bättre dragare än 59:an.
Viking har större motor än 59:an dvs 540cc

Därimot upplevde jag 59:an som bättre att köra med i tätskog osv.

Som sagt, saken är som baken!

Tomicke

Välkänd medlem
25 feb 2010
200
0
16
Värmland
Tittar ja på Blocket så finns där en uppsjö av div skotrar, Men som ni alla är inne på så ska ja med tanke på vårt behov leta efter en 3-9 eller en 5-9a.

Bevisligen är det precis som ni alla antyder en riktigt bra skoter,
Så förstår jag varför dom inte duggar tätt på Blocket.

Vad är alternativet "snäpper under 3-9 och 5-9? om ja inte orkar hitta en bra av dessa modeller?

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
arctic jag lång är en riktigt fin lössnöskoter men efter led är den värdelös nästan, man tar sig ju iallafall fram men är leden riktigt dålig så går det nästan fortare att gå.

men de är en riktigt bra skoter också

_night_stalker_

Välkänd medlem
17 jan 2007
4.334
1
36
Strömsund / Straejmie
arctic jag lång är en riktigt fin lössnöskoter men efter led är den värdelös nästan, man tar sig ju iallafall fram men är leden riktigt dålig så går det nästan fortare att gå.

men de är en riktigt bra skoter också
Och du tycker att en 5-9a är bättre på leden?

Ne, satsa på en Panther 440 runt -90. Mkt bra och pålitliga maskiner som tar sig fram överallt bara de inte blir för brant uppåt :)

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
Och du tycker att en 5-9a är bättre på leden?

Ne, satsa på en Panther 440 runt -90. Mkt bra och pålitliga maskiner som tar sig fram överallt bara de inte blir för brant uppåt :)

ne inte är 5-9 nå mycket bättre men jagen är ju typ 60 cm bred så den är omöjlig efter leden nästan. och ja jag har kört en sån mycket

Tomicke

Välkänd medlem
25 feb 2010
200
0
16
Värmland
Dom duggar då inte tätt modellerna som ni rekomenderar.
Polaris classic touring-96 finns en sån här, bara ett par mil från mig men det är en ren led maskin, inte nått att åka på sjöarna med?

När in pratar på ospårat är det 10, 20, 30, 40, 50, 60, 70 cm snö ?
En riktig snövinter kan vi ha mellan 20-60 cm sällan mer. (inträffar kanske 2 ggr på en 10 års period)

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
när jag pratar ospårat så är det som det är nu i piteå ungefär, ca 50-80 cm skulle jag tippa att det är nu.

men om ni inte har nå mer än kring 40-50 cm så klarar alla maskinerna sig ganska bra.

Tomicke

Välkänd medlem
25 feb 2010
200
0
16
Värmland
Hur påverkar detta valet av skoter?
Smidig, lättsvängd bra på sjöar en skoter som inte är en sönderkörd ungdomsskoter.
hyfsad bra att dra med och driftsäker.
vad finns mer än 5-9 och 3-9 och panthern?

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
jagen finns ju och polaris indy 500. indy finns både som kort och lång. den långa heter sks och är 345 lång. finns många olika skotrar som är riktigt bra men det svåra är att hitta en som är i fint skick

Tomicke

Välkänd medlem
25 feb 2010
200
0
16
Värmland
Tackar för tipset!

Men ja är nog färgad av era förslag på mer touring/arbets skoter.
Dom har väll inte gått lika tufft som en sport modell? och vi kommer ju åka mycket 2 st på skotern.

muotkas

Välkänd medlem
2 jan 2007
1.462
0
36
Kiruna
Ja,det finns så många olika modeller av skotrar, vissa är bättre än andra.
prisklassen som du givit så finns det en uppsjö av skotrar på blocket!

Frågan är nu ska du ha en fläktkyld motor eller en vätskekyld motor?
Det bästa är att du försöker hitta någon modell som du gillar så att det inte blir märkesdebatt i tråden.

Alla märken har sina brister.

Om jag skulle välja en arbetskoter skulle valet bli en Viking
Men om en touring så skulle valet bli en Lynx Cobra!
(Observera det är för min smak)

Fritiof Konkas

Välkänd medlem
21 dec 2009
884
0
16
32
Åre
Ja, en Lynx Cobra är väldigt fin!
Tycker att den är modern för sin ålder, i chassit bl.a:)
Rotax 582 är ju också känd för att vara en av de driftsäkraste skotermotorerna genom historien. (Flygplan använder sig av denna motor!)

Så min röst går också till Lynx Cobra.

Tomicke

Välkänd medlem
25 feb 2010
200
0
16
Värmland
Tror ja vänter till våren och köper en trampcyckel !

Meningen med denna tråd är ju att vi ska få ta del av alla er duktiga skoterkännare.
så vi får en ärlig chans att inte riktigt köpa grisen i säcken.

Och ja ser ju att enigheten bland er är riktigt bra, Och grejerna ni refererar till är ju bevisligen bra efter som det är svårt att hitta dom på blocket.