Köpa FR -14 idag eller vänta på -15??

bernersjo

Välkänd medlem
7 apr 2012
107
2
18
Göteborg
Hej!

Trött på min gamla korta MXZ -08 och det är dags att köpa ny maskin. Har fastnat för Freeride -14 nu med XM och tMotion. Finns ju en del nya på lager fortfarande hos ÅF och jag har fått ett riktigt bra pris på min i inbyte. Har dock svårt för att bestämma mig för en -14 eller om man skall vänta och ta en -15? Prislappen blir ju ungefär detsamma, -14 ligger ju fortfarande på 151.900kr (för 154"). Förvisso får jag sjukt bra betalt för min inbytesmaskin, antagligen inte samma inbytesvärde mot beställning av en -15?

Ingenting är ju släppt ännu om kommande årsmodell, men vad tror ni? Det borde väl inte komma så mycket nytt på FR -15 jämfört med -14? Känns som det hände en hel del mellan -13 och -14, nu blir det väl bara ny färgsättning och smågrejer (ungefär som Summit -12 och -13) antar jag?

Edit: Summit -13 o -14 menade jag i slutet..
 
Last edited:

enpatte

Välkänd medlem
22 jan 2011
2.070
68
48
Borgafjäll
Det enda som kan hända med Freeride 2015 som jag ser det är eventuellt en ny motor och då snackar vi eventuellt.
Så köp säger jag.
Kommer personligen hänga mig själv i närmaste träd i februari(när 2015 släpps) om det kommer en 1000 E-tec eller något liknande. :mad2:
 

bernersjo

Välkänd medlem
7 apr 2012
107
2
18
Göteborg
Haha ja exakt! Men i värsta fall så får man väl byta in den mot en ny igen då och ta den förlusten.. :p Men har läst det mesta som går att läsa här om FR -14 och tror det är en gryym maskin! Och jämfört med MXZ XP är det nog rätt stor skillnad! :D

FR känns rätt "klar" från fabrik jämfört med flera andra modeller, är det nåt man bör fixa/byta direkt? Tänkte plocka ut den nu inom kort och köra resten av säsongen. Då hinner man ju känna på skidor och likn. Är de nåt som ska bytas så har man ju hela sommarn på sig! :)
 

enpatte

Välkänd medlem
22 jan 2011
2.070
68
48
Borgafjäll
Det enda jag kan säga nu är att du bör bli expert på plastrengörning, färgen är besvärlig att hålla ren.
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Det enda jag kan säga nu är att du bör bli expert på plastrengörning, färgen är besvärlig att hålla ren.
Haha. Då ska du veta hur det var att hålla rent en 12 som endast är vit :eyebrows:

Freeriden är klar men vill man ha ut det mesta av den så är det variator kitt och om shimsning av alla dämparna. Övrig moddning är knappt värt pengarna pga den redan är så bra från fabrik.

Jag körde en s36 framvagn på min pga jag igentligen kanske skulle haft en summit istället.
Så nu är Freeriden såld och en summit inhandlad.

Så tänk på det. Ska du hoppa mycket och köra hårt på leden = Freeriden.
Mindre hopp och skoterled endast som transport sträcka = Summit.
 

Nicke83

Välkänd medlem
8 sept 2013
704
4
18
Det enda jag kan säga nu är att du bör bli expert på plastrengörning, färgen är besvärlig att hålla ren.

Köp sprayvax från Lahega och spraya & vaxa över skotern det första du gör, sen för att hålla den ren använder du bromsrengöringsmedel, Men jag har bytt till svarta sidokåpor jag!
 

Doo

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.350
1
38
Insektsborttagning från Mac Serien använde vi på vita freeride, funkade kanon för att få fram det vita under all smuts igen.

Det vore nog en önsledröm att BRP skulle komma med tex en bättre variatorkalibrering till nästa vinter och även om de gör de så finns det garanterat variatorkit att köpa som redan nu är bättre.
800e-tec motorn har fått en hel del uppdateringar sen den kom så det blir mest troligt väldigt lugnt på den fronten.
Som jag tror så är det nya dekaler och på sin höjd kanske annan färg som kommer till nästa vinter.
Så jag tycker du ska hoppa på tåget nu.
Då har du till nästa vinter klarat av, inkörning, inkörning av remmar, första service. Kanske tillochmed stötdämparservice och säkert monterat ett variatorkit så maskinen kommer verkligen leverera.
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Om jag fattat rätt är E-Tec ända 2-t motorn som klarar 2015 avgaskrav så alla andra tillverkare måste göra nya motorer.
Så det talar nog för att det inte blir någon ny motor.

Köp nu. Nästa år kanske dom inte har lika brutal färj sättning =)
 

Thincan

Välkänd medlem
11 jan 2010
190
2
18
vad jag fattar så tror jag både polaris å brps motorer klarar "epa" kraven 2015