Köpa ny skoter!

Sebben

Medlem
21 jan 2006
16
0
1
Bjursås
Nu har jag snart jobbat färdigt i sommar och nu när jag vet mer ungefär hur mycket skotern kostar så är det läge att ta hjälp av er.

En skoter för runt 30 laxar max. Det blir min första egna skoter.

Kommer använda den
på dåliga leder
i lössnö
och så småning om i naturhopp

Den ska vara lätthanterlig.
Billig i drift.
500 eller 600.

Har funderat på mxz 500 -98 och -99 xc 500 -99-00 och en zr 600 efi LE -98 och även xc 600 -97-99.

600 är det som hindrar mig lite eftersom dom oftast har ganska hög bränsleförbrukning?

Vad har ni att säga om dessa skotrar? Ni kanske har ett annat förslag. Skriv isåfall och använd den erfarenhet ni har. Jag behöver hjälp.
 

Ante@näslundens

Välkänd medlem
26 dec 2005
342
0
16
34
Västernorrland
Kostar 30k + så det är inget allternativ. Jag skulle köpt en ZR 600 98->

Enorm fjädring, lätta, går rätt hårt, drar inte mycket soppa heller. Läs lite på skoterbanken så får du se.
 

Feffe__

Medlem
11 aug 2006
12
0
1
MORA
Du ska ha en edge 440!

Jag tycker att du ska ha en Polaris edge 440 SP ! Den har jag haft som förstaskoter och den är perfekt ! Den mest underbara skoter du kan tänka dig och nu är det till salu ! du kan ju höra av dig om du är intresserad på 076-8421627 MVH Fredrik
 

Sebben

Medlem
21 jan 2006
16
0
1
Bjursås
Ante@näslundens skrev:
Kostar 30k + så det är inget allternativ. Jag skulle köpt en ZR 600 98->

Enorm fjädring, lätta, går rätt hårt, drar inte mycket soppa heller. Läs lite på skoterbanken så får du se.
Jo jag har läst på skoterbanken och jag tycker det är lite hög bränsleförbrukning. Fast det skulle inte förvåna mig om den ljuger?

Mera tips.

Tack till alla som svarat.

feffe. Tyvärr kommer det inte bli en 440 som första skoter.
 

Hoooper

Aktiv medlem
6 aug 2006
54
0
1
Kör själv en ZR 500 -01 en sån får du för 30 000, den går kanon för att vara en 500 och är lätt och grymt snabb efter led.
 

gulingen

Välkänd medlem
7 nov 2004
2.436
1
36
Ante@näslundens skrev:
Kostar 30k + så det är inget allternativ. Jag skulle köpt en ZR 600 98->

Enorm fjädring, lätta, går rätt hårt, drar inte mycket soppa heller. Läs lite på skoterbanken så får du se.
Enorm fjädring var väl att ta i.


Som ovanstående talare skrev. En ZR500 med ZR3-chassit kanske kan vara något. Eller en sent 90-talare med större motor och EFI för bra bränsleförbrukning. XC 500-600cc eller en Mxz 600 med ZX-chassit. De flesta är jämbördiga på de flesta fronter så den i bäst skick för minst pengar skulle få min röst, oavsett märke.
Lita inte på skoterbanken heller man får ta de uppgifterna med en hel näve salt.
 

Sebben

Medlem
21 jan 2006
16
0
1
Bjursås
Jag har kommit in på Enduro 600sp -01. Hur är dom? Synd bara att jag inte hittat någon annons där en sån säljs :p.
 

gulingen

Välkänd medlem
7 nov 2004
2.436
1
36
Sebben skrev:
Jag har kommit in på Enduro 600sp -01. Hur är dom? Synd bara att jag inte hittat någon annons där en sån säljs :p.
Erkänt bra skotrar. Bra allround, fin fjädring, motor osv. Dock så hade de mjuka fotsteg men det var något de åtgärdade på garantin så se till att det sitter fotstegsförstärkare på den.
Vänta lite på annonsena, om ett par månader kommer det strömma in ny skotrar på blocket, är lite tidigt än.
 
R

Robin

enduron är ***** kul å köra... om du ställer dig bak och trycker på så reser den tills lyftbågen tar i...