köpa Pulka, men vilken?

tonyjgetb

Välkänd medlem
13 apr 2009
1.063
8
38
Ursviken/skellefteå
Hej!
Jag tänkte köpa en pulka som fru och barn (och hund) kan åka i efter polaris switchbacken 600, 2005.

Jag har noll koll på vad man ska köpa för pulka.

Skulle uppskatta tips

snodddas

Välkänd medlem
23 jan 2010
1.845
4
16
Lappland
Här har du vad folk har skrivit Jag rekommenderar Nila pulkan, eftersom jag har själv en Bränna pulka och jag har bytt kapellet tre gånger. Det vill inte hålla i kyla, tyget liksom spriker på insidan samt att rutorna håller en kall dag om man har tur.

snodddas

Välkänd medlem
23 jan 2010
1.845
4
16
Lappland
Mina egna erfarenheter. vi hade vintern 2009 en Bränna sambon och ungarna åkta ca 240mil i den. Vinter 2010 bytte vi till Nila åkte ca 200mil i den sambon sa direkt man sitter mycket bättre mycket bättre sikt ut genom rutorna sen mycket större lastutrymme det märkte man å helt annan kvalite på kapellet. enda som jag kan klaga på Nilan den går sämre i djupsnö men dom hade plast man montera fram på grimman då blev det lite bättre men inte som Brännan men då är komforten bättre på Nilan så det är helt värt pengarna och köpa en sådan. glömde ju skriva på våran bränna vi hade sprack kapellet första vintern på insidan såg förjävligt ut.

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.519
33
48
Beställde just en Nila också efter alla goda vitsord.

Thanks!!

Wikstrom

Välkänd medlem
24 aug 2010
452
2
16
Boden
Mor och far köpte en Bränna för att ha hundar osv med sig i den, köpte den 2009 och den har hållit utmärkt, inte ett trasigt kapell eller sprucken ruta!
men Nila är mycket fina pulkor!

Kathalon

Välkänd medlem
28 jan 2011
382
0
16
Hemmingsmark
Finns ju andra pulkor också, men nila och bränna pulkan är väl de stora. Däremot kan man ju titta lite mer på att köpa andra underreden som kan vara bättre. typ gofort underrede eller ett som ligger ute på blocket nu.
http://www.blocket.se/alvsbyn/Dp_underredet_2011___Nytt_parti_from_16_2_32052556.htm?ca=1_11&w=2&last=1

vill man köra mer ospårat så är de helt klart gofort undererdet pga att skidan sticker upp ordentligt och att det är brett mellan skidor.. Har inte provat dem själv men hört att de ska vara riktigt fina. Skulle nog själv valt nila pulkan med dp-underredet för vi åker mest efter led.

jonke

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.247
5
38
Kramfors
ja det kanske vore något det finns ju ingen pulktest som är något att läsa i någon tidning så hoppas också på en test

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Generellt är de flesta pulkor alldeles utmärkt bekväma för för barn, tant o hund, design och utrymme kan skilja åt och det gäller att köpa den som passar ens behov och den mängd packning/utrustning man vill ha med sig.
Kär man bara lugnt och stilla "hemmikring" så håller alla men för långvarigt hårt missbruk behöver det vara av typen Nila eller Gofort underede för att hålla, de flesta andra har för mycket rörliga och för svaga delar.

Min egen erfarenhet säger Nila då den passar mig och jag vet att den håller, har en sedan 15 år och still going strong trots ca 2-2 500 mil i både inland och fjäll, iofs efter det att jag bytt boggiben till kraftigare slag i 40*40 profil men det var självförvållat då man började både lasta mer och köra fortare när ST 600:an kom.

Nilan går att sova rätt bekvämt i också med ett par settrar som mag och ryggvärmare.

Den åtgärd man behöver göra på underedet är att montera en fullbredds plastskiva i underkant på grimman ( den som går från skidspetsarna till dragstången för att undvika att den blir en bromskloss om man hamnar i flödvatten på våren.

Kathalon

Välkänd medlem
28 jan 2011
382
0
16
Hemmingsmark
Generellt är de flesta pulkor alldeles utmärkt bekväma för för barn, tant o hund, design och utrymme kan skilja åt och det gäller att köpa den som passar ens behov och den mängd packning/utrustning man vill ha med sig.
Kär man bara lugnt och stilla "hemmikring" så håller alla men för långvarigt hårt missbruk behöver det vara av typen Nila eller Gofort underede för att hålla, de flesta andra har för mycket rörliga och för svaga delar.

Min egen erfarenhet säger Nila då den passar mig och jag vet att den håller, har en sedan 15 år och still going strong trots ca 2-2 500 mil i både inland och fjäll, iofs efter det att jag bytt boggiben till kraftigare slag i 40*40 profil men det var självförvållat då man började både lasta mer och köra fortare när ST 600:an kom.

Nilan går att sova rätt bekvämt i också med ett par settrar som mag och ryggvärmare.

Den åtgärd man behöver göra på underedet är att montera en fullbredds plastskiva i underkant på grimman ( den som går från skidspetsarna till dragstången för att undvika att den blir en bromskloss om man hamnar i flödvatten på våren.
Tack för lite info. Har lite funderingar eftersom jag nog kommer köpa commander 2012, hur funkar den att dra med? vet ju att den borda vara perfekt, men vill ändå höra lite vad du tycker. Sedan undrar jag om man känner av nå avgaser i pulkan bakom den?

Kan nog inte jämföra med en Tripple touring 600 -99, för de är ju inte samma motor. Kan dock säga att bakom den och i den gamla NILA pulkan som vi har var de helt omöjligt att köra med stängt kapell, de luktade nått så in i norden inne i pulkan.

Måste samtidigt tillägga att NILA pulkan som vi har i fjällen är säkert 15-20 år gammal är hel än, dock är är underredet riktigt dåligt, de är dämpare men bara enkel skidor. Man slungas fram och tillbaka, fram och tillbaka hela tiden på de svenska kuperade lederna. Har faktiskt aldrig åkt på de nya delade skidorna, men har hört att de är betydligt bättre.

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
De nya delade går väldigt bekvämt, det är sällan man hör några klagomål därbakifrån inte ens om man ligger och bränner en bra bit över olagligt.
Ja, jag kör alltid med säkerhetslina.

Ska pulkorna vara befriade från avgaser så måste man köra med BK-system, då det stjäl effekt, framförallt till fjälls på våren så får man köra med taket öppet, framförallt i mysfart, nackdelen är att vid isigt före så sprättar det ju in en del isbark i pulkan.
Etec:n tar ju iofs bort en hel del iom väsenligt lägre bränsleförbrukning.

Har sett en lösning med ventilation med ett intag/scoop under rutan och och en evakuering därbak där ägaren sa att det fungerade ypperligt.

Commandern funkar utmärkt att dra med, lika bra o t o m bättre än ST 600 o Yeti varianterna, dessutom är det kul att dra med sig Nilan där andra har bekymmer att ta sig utan något därbak.
Förvänta dig då dock inga underverk med bränsleförbrukningen förutom vid myskörning, både SDI och Etec motorerna (egentligen ECU:n) har en förmåga att pytsa i lika mycket eller mer bränsle jmf med en rätt bestyckad förgasar 600.
Min erfarenhet är att de skjuter på med mera bränsle (onödigt) när motortempen överstiger ca 55-60 grader

Kathalon

Välkänd medlem
28 jan 2011
382
0
16
Hemmingsmark
De nya delade går väldigt bekvämt, det är sällan man hör några klagomål därbakifrån inte ens om man ligger och bränner en bra bit över olagligt.
Ja, jag kör alltid med säkerhetslina.

Ska pulkorna vara befriade från avgaser så måste man köra med BK-system, då det stjäl effekt, framförallt till fjälls på våren så får man köra med taket öppet, framförallt i mysfart, nackdelen är att vid isigt före så sprättar det ju in en del isbark i pulkan.
Etec:n tar ju iofs bort en hel del iom väsenligt lägre bränsleförbrukning.

Har sett en lösning med ventilation med ett intag/scoop under rutan och och en evakuering därbak där ägaren sa att det fungerade ypperligt.

Commandern funkar utmärkt att dra med, lika bra o t o m bättre än ST 600 o Yeti varianterna, dessutom är det kul att dra med sig Nilan där andra har bekymmer att ta sig utan något därbak.
Förvänta dig då dock inga underverk med bränsleförbrukningen förutom vid myskörning, både SDI och Etec motorerna (egentligen ECU:n) har en förmåga att pytsa i lika mycket eller mer bränsle jmf med en rätt bestyckad förgasar 600.
Min erfarenhet är att de skjuter på med mera bränsle (onödigt) när motortempen överstiger ca 55-60 grader
Jo att de kommer in avgaser de förstår jag ju, men är de hanterbart eller blir de som bakom tripple touringen för oss, man får stanna och öppna, oavsett väder? Dock så sprider skotrarna avgaserna olika bakom sig, för min bror hade en renegade 800 -00 och bakom den så kände man aldrig av avgaserna på samma sätt.

Har sett bk systemen, men vad ligger de i pris för ett komplett set? och är de lätta att ta av om man vill ut och köra själv?

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Jo att de kommer in avgaser de förstår jag ju, men är de hanterbart eller blir de som bakom tripple touringen för oss, man får stanna och öppna, oavsett väder? Dock så sprider skotrarna avgaserna olika bakom sig, för min bror hade en renegade 800 -00 och bakom den så kände man aldrig av avgaserna på samma sätt.

Har sett bk systemen, men vad ligger de i pris för ett komplett set? och är de lätta att ta av om man vill ut och köra själv?
Jo det är hanterbart, har testat att åka själv helt igenstängt och känner inget obehag på något sätt, har blivit avgasförgiftad själv ett par gånger och är rätt känslig, huvudvärken brukar komma direkt.

BK sitter fast monterat på skotern, ett rör från utblåset går längst bak på fotsteget och sedan byglar man över med en slang till röret under pulkan. Dock lite besvärligt att montera av o på från skotern .
Mitt är nedknackat i backen så man har nått att knyta båten i i stugan , dyr pollare och visar vad jag personligen anser om det