Köpa skoter för att dra upp offpiståkare på fjälltoppar

A

AssaultRMK

Tror helt klart att en Polaris RMK 800 runt 02-04 är den bästa skotern för dig.
Dessa ligger i din lägre gräns av prisklass och är väldigt mycket skoter för pengarna.

Under de år som Polarisen tillverkade RMK modellerna i det sk. Edge chassit så var denna modell totalt dominerande i både pudersnön och rakt upp för fjällsidorna. En bättre maskin på att ta sig fram i branterna på den tiden fanns inte helt enkelt, och den står nog sig väldigt väldigt bra även sett till dagens mått.

Liberty 800 motor av äldre modell var dessutom väldigt driftsäker (600an ändå mera), ett roligt klipp som finns att se på youtube: [video]https://www.youtube.com/watch?v=F1f0YNYDWR4[/video]

Enda nackdelen är väl igentligen att de är ganska glada på bränsle, relativt sett till dagens modeller. Men eftersom du mest troligt kommer att använda den till transport så tror jag inte att det är något du kommer att lida av.
 

kenth

Välkänd medlem
27 sept 2011
1.397
2
38
Säter
Som en del ovanstående talare sagt. -Du kommer inte att åka skidor mer efter att du kört skoter fjällbranterna. Så är det bara. Sälj skidutrustningen och köp en varsin skoter annars kommer ni att slåss om skotern:)
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
den där "M6"an tar sig mycket bättre i snön än en rmk-edge. M6an håller sig bra även mot dagens maskiner, så satsa hellre på den för de pengarna.
 
A

AssaultRMK

Som att jämföra äpplen med päron.
RMK i edge chassit kördes under 02-04 (05?).

Ska du jämföra mot en AC M modell så är likvärdig Polaris RMK av IQ raw chassit och inte edge.

AC M är förvisso också ruskigt fina och vist, jag hade också valt en M7a före en RMK edge om de låg i likvärdig prisklass, men den där hade jag inte ens tittat på onykter.

*Utbytt motor till äldre än skoterns chassi, varken miltal på chassi eller motor finns skrivet i annonsen. (Lägger en 10a på att någon av dessa har gått runt 1000mil just bara därför)
*Motor av annan storlek än vad registreringsbevis påstår - kan leda till trubbel om man måste utnyttja försäkringen.
*Motorlampa tänds titt som tätt men förare har kört vidare utan åtgärd (säger väl en hel del om ägaren).
 

jkat

Medlem
18 jul 2013
34
0
1
Stockholm
Hittat en RMK 800 Vertical Edge -02 med nyrenoverad motor men som gått över 2000 mil!!! och 3 tidigare ägare. Är det bara glömma också eller kan det funka.
 

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
Jag personligen skulle aldrig ens fundera på att köpa en skoter som har gått längre 5-600 pga att chassie och sånt slits ju också. sen oftast när man frågar om kvitton på renoveringen så var det tydligen förra ägaren eller så har dem tappat bort dem.. så brukar oftast inte finnas några som helst bevis på att dem är renoverade. och efter 2000 mil är det mer än motorn som behöver renoveras. finns garanterat nån spricka här å där osv...
 

jkat

Medlem
18 jul 2013
34
0
1
Stockholm
SkoterMannen: säljer du en sådan?
m0ngoloid: tack för inputen då låter jag den vara , ekonomin är i mitt fall ett hinder ett komma åt en skoter med 500 mil
 

jkat

Medlem
18 jul 2013
34
0
1
Stockholm
Har hittat en RMK 900 151 -05 som gått under 500 mil, lite dyrare än vad jag tänkt mig men ligger i gränslandet för maxpris och verkar vara mkt skoter för pengarna
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
900:an från polaris ska man akta sig för. En problemmotor som bara fanns några enstaka år. Nån som kan detaljerna fårgärna fylla på med info.
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.628
100
63
Örnsköldsvik
Tror ändå 900an är bättre än 755an.
Men visst har den väl ett rykte...

Vibrationer är väl number uno som jag fattat det.
Nej den om dom verkligen är så dåliga som ryktet vill påskina låret jag bara osagt. Finns en del nöjda ägare också så. :)
 

jkat

Medlem
18 jul 2013
34
0
1
Stockholm
ja jag har läst lite om det och det verkar som meningarna går isär lite från olika ägare samt att det kan avhjälpas med nya bussningar om man får det problemet.