Köpa skoter nu, eller vänta till hösten?

Användare

Ny medlem
20 mar 2010
4
0
1
Tjenare, Ska köpa min första skoter snart men undrar om det är bäst att köpa en nu, för kanske 35 k eller köpa en till hösten. Då kanske man får en nyare modell för samma summa?

Ni som är erfarna med skoter, Kommer det nyare modeller till hösten för samma summa?

tack.

Lindbom_Yamaha

Välkänd medlem
12 sept 2008
756
6
18
Hallstahammar/Älvdalen
Hade jag vart i dina kläder hade jag köpt en nu. Nu kan du hitta en till riktigt bra pris. På sommarn brukar de inte vara så jättemånga ute. Plus att du kan prova köra skotern nu då de i princip finns snö kvar i hela landet. brukar gå och pruta rätt bra nu då många blir sugna på hoj.vattenskoter.båt nu.

Användare

Ny medlem
20 mar 2010
4
0
1
Jag har 2 olika skotrar att välja mellan, en lynx ranger mountain 03a eller en summit 800 01a vilken ska jag ta? jag kör mest i djup lös snö typ:p:)

Woodlauncher

Välkänd medlem
1 nov 2007
178
0
6
Funkar inte F7 i lös snö??
En väldigt kompetent skoter som funkar bra i det flesta förhållanden!
Alla skotrar fungerar i såklart i lössnö, men de fungerar ju inte lika bra allihopa. En längre skoter tar sig fram mycket bättre än en kort skoter, och eftersom han kör nästan bara i lössnö så finns det inget som helst skäl till att ta en kort skoter, om man inte gillar att fastna, förstås.

groban

Välkänd medlem
10 jan 2007
3.251
4
38
Skellefteå
Alla skotrar fungerar i såklart i lössnö, men de fungerar ju inte lika bra allihopa. En längre skoter tar sig fram mycket bättre än en kort skoter, och eftersom han kör nästan bara i lössnö så finns det inget som helst skäl till att ta en kort skoter, om man inte gillar att fastna, förstås.
Varför jag skrev F7 är för att trådskaparen skrev "-jag kör mest i djup lös snö typ", tolkar jag som att det inte är enbart lös snö körning! utan mestadels...Kör man 60/40 så är F7 ett bra val för dem pengarna tycker jag..Självklart finns det andra alternativ som RMK, Renegade osv..Men man får mest för pengarna om man köper F7:an anser jag...

0TT097

Medlem
9 mar 2010
10
0
1
Luleå
Kollade upp lynxen på en sida där stod de att den hade 140 hk? och 51mm kammar. Om det stämmer är det en jävligt bra mountain maskin även fast den e gammal så jag tycker att du ska ta lynxen men den är nog inte särskilt skoj att köra på spår. xD

Murre

Aktiv medlem
28 dec 2005
72
0
6
Högakusten
köp en F7:a
Vilket utförligt svar, kan tänka mig att det hjälper TS en hel del..
Klart som fanken en F7 funkar i lössnö, det gör en yamaha srx också. Men kör grabben mest i lössnö bör han varken ha en F7 eller en SRX, för du kan inte anta utifrån det han skrev att han kör 60/40. "Mest i lössnö" kan betyda allt ifrån 51/49 till 98/2 och utgår man ifrån det så är en crossover ett bra alternativ.

Kollade upp lynxen på en sida där stod de att den hade 140 hk? och 51mm kammar. Om det stämmer är det en jävligt bra mountain maskin även fast den e gammal så jag tycker att du ska ta lynxen men den är nog inte särskilt skoj att köra på spår. xD
Återigen, spekulera inte. Lynxen var inte direkt den bästa lössnömaskinen då det begav sig, dock helt klart kompetent. RMK och MC, och till viss del även summiten var samtliga bättre alternativ utanför leden eftersom Rangern endast hade 365 lång matta. Däremot var lynxen bättre anpassad för leden med bl.a annan bredare framvagn och mer ledanpassad dämparsättning osv. Skulle vilja säga att sätter man en 51mm matta på en Renegade eller SKS/Switchback så får du nog en maskin ganska likvärdig Rangern.

Till TS. Försök provköra maskkinerna du är intresserad av och bilda dig en egen uppfattning. Sen får du fråga dig själv vad du prioriterar mest, led eller lössnö. Är det 50/50 så välj en kort maskin med 44 matta. Är det snarare 60-70% lössnö men du gillar ändå att pressa efter led så välj en crossover typ SKS, Renegade eller Ranger. Bryr du dig knappt om ledkörning så välj RMK, MC, Summit eller Rangern. Men som sagt, prova helst gärna flera alternativ.