Köpa Skoter, vilken???

J

Johnny Rotten

Ska köpa skoter men ska dela med farsan för att han ska dra ett par vedlass/år, så den måste ju kunna dra men samtidigt vill jag ha en snygg sportskoter med klipp i. Har läst ett antal recensioner på banken, framförallt Polaris men det verkar ju bara vara vekt skit allting, så fort du kommer utanför leden så skär det rakt av och har du EFI så är skiten slut och V-maxen 500 ,är tung och värdelös...... Kan nån ge ett bra tips på en skoter med drag i som kan dra lite ved???????? MVH Johan
 

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå
Då ska vi se. Ska far din dra lite ved, eller ska han släpa hem nå timmmerlass på en stötting?
Sen kan det vara bra att få veta ungefär vad skotern får kosta?

Med svaren på de frågorna ska det nog börja komma upp lite förslag!
 

Pizzy

Medlem
1 jan 2000
28
0
1
Gävle
Ska väl inte dra några JÄTTELASS men skotern bör ju kunna gå i skogen och utanför leden iaf, och den bör ligga i 25 000:- klassen. Är öppen för alla förslag..
MVH Johan.
 

Fastman

Välkänd medlem
1 jan 2000
116
0
6
Sverige
medlem.spray.se
En Yamaha V-Max XT600 -96... Min granne har en sån, den har drag så den borde man kunna dra lite mindre vedlass med. Plus att den går rätt bra, typ 105 hk enligt honom.. Han har lite dålig matta så det spinner rätt så mkt men fort går den..
 

Errrnst

Välkänd medlem
1 jan 2000
514
1
16
36
Luleå Sverige
Det kan ju bli lite svårt att kombinera bägge delaran för de är ju så stork skillnad mellan att dra timmerlass och blåsa fram på isen i drygt 120.

Men jag kan rekomnedera till exempel en 500 SKS, de går väl sådär lagomt fort och genom att den är lång så duger den väl till att dra nått lite timmerlass också.
 

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå
Skulle nog också rekommendera en Polaris SKS...och med den budgeten är det väl 500, 650 o. XLT som finns till hands. Då hamnar du på effekter runt 75-100 hk i stort sett, men med lite längre matta som gör att den nog ska klara både dina o. din fars behov.


 

mm700

Medlem
1 jan 2000
12
0
1
Priset begränsar ju lite, annars är ju Bearcatten en fin maskin enligt vissa...
Går ju fort, går ju i snö och är säkert halvbillig, men kring 35 fortfarande skulle jag tro..eftersom jag gillar yamaha skulle jag vilja peta in en Venture TF 480...
gör 120 i kallspår och det räcker, grym i snö, back, elstart, box...ofta snällt körda..
går absolut att dra ved med...och rätt kul utan att på något sätt vara sportig, dock har den flip i bak så den känns inte som 384 som den är i matta, har en själv som frugan använder, mattan skulle man ju vilja byta annars så är den fin som sagt.
 
E

Ej medlem/Inloggad

Hej!

Köp en XLT SKS, de går hårt och klarar av att dra lite timmer med.
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Mmm, mycket stabil och säker maskin som man kan lita på. Och den passar säkert utmärkt att dra ett timmerlass med också.....NOT!
Och 250km/h...tror knappast att den kommer upp i sådan hastighet annat än i fritt fall släppt från ett flygplan på 17000 meters höjd. :D
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Ett problem kan ju vara att sportskotrar är annorlunda utväxlade än dragskotrar. Detta innebär att du bränner remmen väldigt lätt om du kör med tungt lass. Idealet kanske är en skoter typ Polaris Widetrak, den har samma motor som 500 sks, men har hög- och lågväxel och 50x396 matta. Motoreffekten räcker till för flötvatten med två personer på och toppfarten är tillräcklig.

I och med att användningsområdet innefattar vedkörning kan du nog glömma sportskoter med klipp i, möjligen en touringskoter som är avsedd för pulkdragning, och det är väl inte illa.

För 25.000 är du hänvisad till äldre skotermodeller vilket innebär att de fina kombinationsmaskiner som finns numer inte existerar som alternativ.

Tänk på att du kan köpa en äldre bredbandare för 4-5.000 och sedan en sportmaskin åt dig själv för 20.000 för samma pengar. Kanske ett alternativ? Onekligen lättare att hitta en lösning bägge är nöjda med då.
 
E

Ej medlem/Inloggad

Jag skulle föreslå en Viking, hade en sån lånad i vintras av min bror, körde 80km, med den... Rättså rolig att köra fast den var lite stor olång.. Hängde inte på kompisens sx600r, men vad kan man förvänta sig...man behöver inte va nervös i djup snö iaf om man kör med en viking...
 

PolePosition

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.055
0
36
37
Umeå
Näe, en Viking vare sig det är en etta, tvåa eller trea är inte rolig. De är utpräglade arbetsmaskiner med utväxling just för styrka vid kälk- och pulkdragning. Yamaha Viking är av naturen slöa och med gammalmodig snurra vilken har sina rötter i mitten av 80-talet. De är lika smidiga som bussar!

Hjulboggiens idé var inte dum. Hitta er en okej Ockelbo 600 med Mikuniförgasare (originalarna är kinkiga vid varmstart) och så en Enduro 494, XLT 600, MXZ 583 eller liknade från -96 -97.