Köpa skoter

Startgas1

Aktiv medlem
7 okt 2009
84
5
8
Tjenare, funderar på att köpa skoter.

Hade tänkt mig en budget kring cirka 60k.

Kommer köra lite led, lite lössnö. Mest leka runt på kullarna kring stugan, kanske åka upp till lakavattnet nån dag. Bara 22 mil från stugan.
Tror väl inte att jag kommer ha sån nytta av en långbandare, eller är det ett måste i lakavattnet?
Det kommer säkert bli att jag hoppar lite med den också.
Tror hellre jag köper något sportigt än något mer åt ledåkningshållet.

Det blir min första skoter, knappt kört tidigare. Bara provat en antik gammal häck innan.
Dock vill jag inte ha någon trött sak som kan klassas in som nybörjarskoter, tror jag kommer lessna fort, är lite bortskämd av effekten i min mc, fireblade -04 :)

Hur många mil anser ni att en skotermotor lever? 500mil? 1000mil?
Förstår ju att det beror på hur den gått och hur ofta den servats, men nånstans finns det ju en gräns.
Så jag vet vad jag ska akta mig för.

Kommer ni på något som passar in här?

Tack på förhand
/Erik
 

Magnusson91

Välkänd medlem
8 jan 2011
916
4
18
Norrköping
Tycker ski-doo har fina maskiner för 40-60k. Är bra om dom ha renoverat motorn och bytt kolvar minst 1 gång på 500 mil och fettat om veven (om de är ski-doo). Se om du hitta en mxz 600 årsmodell 06-07. Tror de kan vara en bra början innan du hoppa upp på 800. Går att göra mkt på en skoter så dom går riktigt bra vad de än är för något :)
 

barbiekent

Välkänd medlem
9 jul 2009
456
0
16
Arctic Cat Crossfire 8 är fina maskiner, lagom lång (345) och en skottsäker motor. Tror en sådan skulle passa till den åkningen du beskriver och dom ligger även i prisklassen runt 60k.

Har för mig det är 142hk i 800 och den går mycket bra plus att den är kanske marknadens mest skottsäkra 800. Otroligt driftsäker motor, jämfört med, i mitt tycke, tidigare nämnda Ski-Doo.

Dessa maskiner brukar ha gått allt mellan 400-700 mil och det är inga som helst problem. Ett tips är att kolla efter en CF8 som gått runt 400 mil för i de flesta fall är dessa riktigt fina både chassi och motormässigt samtidigt som de passar in på din budget. 400 mil är ingenting på dessa skotrar. De flesta byter kolvar runt 1000 mil.

Det sitter ställbara dämpare på den. I framvagnen sitter Fox Float 2 och i boggien sitter Fox Zero pro. Till framdämparna behövs en Fox Float luftpump och i boggien finns 3 olika lägen att ställa på.

800:an är den du borde satsa på i mitt tycke. 600:an känns betydligt tröttare i jämförelse, detta enligt egen erfarenhet då jag haft möjligheten att jämföra dessa, jag hade en 800 och en kompis hade en 600.

Som sagt så har jag haft en CF8 själv och det var den bästa begagnade skotern jag någonsin ägt. Den hade gått 277 mil när jag köpte den och när jag sålde den stod mätaren på omkring 550 mil och jag hade inte ett enda problem under dessa mil plus att den kändes fortfarande nästan som ny. Ska nog köpa en sådan åt frugan så hon har att åka på framöver.



OBS! Mina åsikter OBS!

Mvh
 
Last edited:

Startgas1

Aktiv medlem
7 okt 2009
84
5
8
Tack för tipsen. Du gör det enkelt men dyrt för mig :) Såg att det finns en Crossfire 8 i Norrköping(bara 20 minuters bilåka) på blocket, dock kostar den lite mer än jag hade tänkt, 76k.
Men får väl kanske höja budgeten lite grann...

MXZ är ju fina, snyggare än crossfiren, men känns dumt att bara gå på utseende. :)

Har mxz 800 bra motorer?
 

big_c_tyner

Välkänd medlem
6 dec 2005
697
0
16
storsjö
mxz 800 har inte bra motorer! min förra skar 2 gånger! kompisens har skurit 2 gånger ca 100mil mellan gångerna på båda maskiner! och båda blev riktigt lagad!
 

SeriousSam

Välkänd medlem
9 feb 2009
1.887
2
38
Örnsköldsvik
Känner en som hade en Rotax 800, den skar 3 gånger på 2 månader (y)
Värt att notera är också att reparationerna utfördes på verkstad, så det var inge hemmabygge.
 

Jonte96.

Välkänd medlem
23 nov 2010
1.498
1
16
Vilhelmina, Åre
Skulle köpa en shift 600 med 44as matta om jag var du!
Sjukt prisvärd och lättkörd skoter och det skadar ju inte att den är ruskigt snabb efter leden och för att vara en kortbandare så tar dom sig bra :)
Går ju även att hitta fina exemplar på blocket för 45k.
 

Magnusson91

Välkänd medlem
8 jan 2011
916
4
18
Norrköping
Vet ni orsaken till varför rotax 800 motorer gått sönder? Känner en hel del som kör/kört ski-doo 800 och de ha då aldrig varit problem med dom vad jag vet. Nog är dom känsliga och ha de där med vevlagret son brukat åka på PTO sidan, men nog går dom alltid :) ska själv och hämta en hyfsat trimmad 440/800 på fredag och inga problem ha de varit med den och de vet. Ja för att ja gått skola samt jobbar med denne :)