Jag blir lite fundersam när ni sågar Xlt-motorn så hemskt..
Jag har en 96as special, och visst att jämföra med en modern 800 twin på 140 kusar är ju helt fel. Dock så tycekr jag att motorn räcker till, den har ett relativt fint register, men man bör definitivt höja tillslagsvarvet för i botten händer inte så jättemycket.
Köper du special får du grym fjädring för årsmodellen och pengarna du betalar, samt en motor som helt klart räcker till.. Har du pengar, tid och lust kan du alltid köpa pipor för att få 20 hätar till (och ett klart bättre tryck i grejerna). Annars räcker det långt med att justera in variatorerna så de växlar och slår in som de ska.
Tycker polaris tripplar får oförtjänt mycket skit faktiskt....?
Skulle aldrig i livet byta bort xlt'n mot en lynx från 92->, det är för mig att byta ner sig något kopiöst!
Mja inte är dom då pigga på högre varv heller.
Helt orginal är det nästan förfärligt att köra enligt mig, inget drag alls.
Och då jag körde en xcr 600, dvs med värre portning, större förgasare än xltn (om jag kommer ihåg rätt) osv.
Mycket bensin tycker jag väl att den inte drog, rätt lagomt vid normal körning, som mest under förra vintern vart det kring 30L på 3mil, men då pga konstant fullgas i pudret som var kring 70-90cm.
Jag slängde i vikter med startgropar i primären samt drevade ner 2kugg, det gjorde en del på botten men fortfarande rätt slö.
32mm matta.
Pipor, jo vist men hellre då en ultra pga redan orginal mycket bättre motor samt med pipor har du 35-40hk extra till förfogan och ändå ligger skotrarna hyffsat lika i pris.