köpråd: driftsäker trippel

puffen_83

Välkänd medlem
9 mar 2005
740
0
16
41
Gräsmyr / Umeå
är lite sugen på att sälja min sks 500 -91 till förmån för en trippel.. nästan enbart för det oslagbara ljudet enbart en trippel kan åstadkomma :D

vad har ni att tipsa om? är allmänt rädd för tripplarnas hållbarhet men det kanske beror på att jag endast hållit på med gamla (läs: 80-talare) skotrar...

jag är inte mycket för att hoppa och klättra, det blir mest hård ledkörning och lite lek i djupsnön.

hade tänkt mig i prisklassen runt 20-25000kr, om det går att hitta nånting vettigt där..
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
XCR 800 är faktist en trippel jag gillar , verkar hålla bra med fina cylindrar , inga skramlande balansaxel eller fettsmorda vevlager ...
 

Jonathan

Välkänd medlem
10 jan 2006
3.880
2
38
Gällivare
XCR 800 ja, dom börjar bli billiga nu och sjukt fina motorer! (har själv en sådan motor)
Höjj boggien och släng dit en 44mm matta så är det inga problem med lössnö för den har POWER!
 

Syst3m

Välkänd medlem
14 feb 2009
1.064
0
16
Skaraborg/Värmland
Yamaha SRX/SXR 700 säger jag! Det är Yamaha-kvalité till rimligt pris... :D SRX har trippelpipor och variabla avgasportar vilket ger ca 145 kusar.
 

puffen_83

Välkänd medlem
9 mar 2005
740
0
16
41
Gräsmyr / Umeå
tja... men polarisen har väl oxå avgasportar och drygt 10hk mer? iofs är det mer än jag behöver ändå men ni får gärna motivera lite i mer detalj varför ni rekomenderar den ni gör.. gärna oxå vilka årsmodeller som är bra/dåliga..

hur tung är dessa tripplar då? jag är inte specielt stor (väger 81kg) så vill inte ha något tungt as.
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
mach z , SRX , XCR väger nog ungefär lika mkt , 55 kg med pipor är en gissning , kanske mer med std burk , SRX är en bra motor som inte behöver trimmas så man får köra med tunga org pipor , SXR tycker jag har alldeles för ynkliga portar och saknar avgasventiler , En viper motor med pipor är mitt yamaha val , bättre å lättare än SRX ......
 

puffen_83

Välkänd medlem
9 mar 2005
740
0
16
41
Gräsmyr / Umeå
okej.. har kollat lite annonser och recensioner på både srx 700 och xcr 800 vilket bådar gott för bägge märkena..
vad är det jag bör ta mig en extra titt på vid ev. köp? läste nånstans om något vanligt fel med vattenpumpen på yaman... sen verkar det vara ont om delar till polarisen..
 

``mountain max´´

Välkänd medlem
24 jan 2007
1.292
1
16
Jokkmokk
Jag säger då bara yamaha om du ska köra triple. Måste vara dom stadigaste triple motorer som har gjorts genom åren ! Iprincip odödbara :D

Säger som odysse: En pipad viper hade inte varit dåligt val om du vill köra triple ! men dock så kostar dom nog lite mer än 20-25k och lättare,roligare maskin huvudtaget än srx för de är bara en ren lakeracer men grym motor i den iaf ;)

Kan inte säga nått om polaris xcr 800 för aldrig kört nån sån maskin. Men yamaha har grymma triples oavsett vilken maskin du köper kvalités mässigt. V-max,sxr och dom som har "redhead" motorn måste man bara skrämma upp lite för att den ska bli roligare.
 

puffen_83

Välkänd medlem
9 mar 2005
740
0
16
41
Gräsmyr / Umeå
jag som inte kört något värre än min egen sks 500 undrar då när det står "funkar inge bra i lössnö" eller "gör sig bäst på led".. som det står på tex srx:en, hur står det sig mot min skoter? tycker min har GRYM framkomlighet i lössnö. fick hjälpa en hel del personer förra vintern som inte kunde köra där jag körde.. det var då till största del nyare fyrtaktare men en o annan arbetshäst oxå..
jag menar, jag bryr mig inte om om den går att "burka" med eller leka i snön, bara man tar sig fram.
 

Jonathan

Välkänd medlem
10 jan 2006
3.880
2
38
Gällivare
Polarisen (XCR 800 standard) går som en vanlig kort skoter i pudret, om inte bättre då den har massor med mer kraft än te.x XC 700 -00, motorn verkar vara av bra kvallitet (inte hänt mig något speciellt). Om den går bättre än en yamaha i pudret, har ej kört en srx/sxr men viper och var inte imponerad..

Har själv haft en indy 500 SKS
 

puffen_83

Välkänd medlem
9 mar 2005
740
0
16
41
Gräsmyr / Umeå
funderade på xlt tidigare men jag vill gärna kliva upp ett steg i utvecklingen:p
ett litet steg för mänskligheten men ett stort steg för mig :laugh:

Edit: och nu skäms du för att du kör polaris? nej då blir det definitivt ingen XLT :eviltongue: :p
 
Last edited:

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.770
845
113
Kramfors
är lite sugen på att sälja min sks 500 -91 till förmån för en trippel.. nästan enbart för det oslagbara ljudet enbart en trippel kan åstadkomma :D

vad har ni att tipsa om? är allmänt rädd för tripplarnas hållbarhet men det kanske beror på att jag endast hållit på med gamla (läs: 80-talare) skotrar...

jag är inte mycket för att hoppa och klättra, det blir mest hård ledkörning och lite lek i djupsnön.

hade tänkt mig i prisklassen runt 20-25000kr, om det går att hitta nånting vettigt där..

Jag vill ju slå för thundercat 1000 eller 900 då har du Power i överflöd UTAN avgasportar som behöver tillsyn. En thunder 900/100 har mer hk och nm i hela registret trotts avsaknaden av avgasportar Tack vare cc. Hållbarheten är lika bra som yamahas förutsatt att man servar vissa kritiska delar.

Ex på dålig pryl på tc 900/1000 är den balanceaxel som sitter framför motorn,, (dålig smörjning org)
Har man tur har någon redan åtgärdat det problemet på en så gammal skoter ,,,,Extra smörjnipplar vid balancerlagren då håller dom lika bra som övriga motorn.

En tc 1000 kan gå 2000 mil utan att ens byta kolvar pga 2 orsakker.
1. mycket cylinderyta kvar i väggarna,,dvs inte bara portar som på en SRX .
2. Lägre varvtal overall ,i hela registret och även slutvarv.. 1000v lägre än srx

Tc är faktist mer långlivad än SRX förutsatt att man fixar med balancen ,,,, extra smörjd . En tc varvar bara 8000-8400v så det ger livslängd.

Om man gämför med den bästa trippeln,SRX 700

Nackdelar SRX INGA ALLS går inte att få väck!!

Nackdelar tc 900/1000.

1.Man måste packa om vattenpumpen var 300 mil +
2. Balanaxeln är en tickander bomb ,,om ej borttagen eller extra smörjd.
3. Upplevs som blyklump gämfört med srx.
 

Yamaha.Srx.700

Välkänd medlem
14 apr 2009
2.224
0
36
Överkalix
Jämför man en T-cat 900 och en SRX 700 så är framkomligheten bättre på SRX'n men en nyare T-cat 1000 går lite bättre i snö, men du bör vara ganska stark om du ska orka styra den i snön annars kommer du uppleva att den går väldigt dåligt i snö. Men T-catten har utan tvekan den brutalaste motorn original, dock är man nästan livrädd för balansaxeln om den inte är fixad.
 
Last edited:

villkatta

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.224
6
38
58
Täfteå, Umeå
Jag har 5 tripplar i familjen. 1 tcat 900, 4 zrt 600 och en mach1.

Inte kärvar en trippel mer än twin, dock är tripplarna ofta > 10 år gamla och då brukar dom hamna i nävarna på snorhyvlar som inte har pengar och förstånd att hålla efter grejerna. Full plugg pallar ingen motor för i längden, och tripplarna inbjuder till full plugg.

Att packa om en vattenpump på tcat är lika lätt som att byta kolv på en polaris, eller insugsgummin på en ski-doo. Och kostar inte mer än 5-700kr.

Det är vattenpumpspackningarna som är problemet som gör att det droppar vatten på högra balansaxellagret. Reagerar man på vattensvinn (packar om) är det inget problem, visst kan man göra nipplar också för att vara ännu säkrare. (Vattnet droppar ur ett skvallerhål, gör man inget åt det droppar vattnet inåt så småningom)

Zrt 600 är en smidig, varvvillig motor. Den trevligaste av tripplarna tycker jag.

Mach 1 har en bra motor men lite tvålig efter leden.
SRX 700 påminner om en ET 340 jämfört med en tcat. Den är liten och låg. Säkert den säkraste motorn men den hade problem med veven första året.

Storm ska du inte köpa, en felkonstruktion med för stora vevhus och kolvrackel.

Har även haft 2 tripletouring med zrt600-motorn och inte haft problem med motorn. Den ena hade gått minst 1000 mil. Även en pantera 1000 som jag sålde med gott samvete efter 580 mil.

Di lärde på Svensk motor teknik (SMT) säger att SUZUKIS motorer har kraftigare komponenter, dvs lager och axlar än rotax. Vilket visar sig på prislappen, 7 nya lager till veven kostar 12000:-.

Ha alltid mer vikt än original, ökar livslängden, drar mindre soppa och den går bättre.
Ej bengans BM-kitt som verkar vara gjorda för 201m strip.

Sök en trippel som vårdats, och betala gärna lite mer för det. Fortsätt vårda den och du kommer att ha en kultmaskin länge (det kommer aldrig göras 2t tripplar mer...)
 

puffen_83

Välkänd medlem
9 mar 2005
740
0
16
41
Gräsmyr / Umeå
tackar för alla svar ja fått men nu får ni lugna er nalta.. :D
jag är inte ute efter ett effektmonster som väger ett ton, det jag vill ha är en pålitlig 600-700 trippel även om jag nu motsäger mig själv när jag är av någon anledning har fastnat för xcr 800an..

och jag är absolut ingen lakeracer fantast, då är det bra roligare att studsa fort fram på slingriga leder..
 

wasted

Välkänd medlem
18 sept 2009
132
0
6
Ånge
Mitt råd är en Yamaha trippel, Srx är ingen dum maskin sikta dock på en nyare 00- då dom hade problem med vevaxeln på dom tidigare (-98/99? - rätta mig om jag har fel) men dom flesta återkallade Yamaha för att byta vev, min -98 var en sådan. Det är en fin skoter men mkt pulver, rätt så skön dyna.

Om du inte vill ha så överdrivet mkt kusar så vore kanske en VMAX 700 sx eller en sxr ett alternativ ¿