Nu slänger du skit eller så har du inte tillräckligt lång erfarenhet av dessa motorer. Att påstå att CFI800 skulle vara driftsäker i jämförelse med etec 800 gör mig nästan förbannad. Visst dom fick förstärkta cylindrar -13 eller -14 men löste det grundproblemet? NEJ! Dom nöter fortfarande av kolvkjolarna. Inte ens Axys 800 håller jag som driftsäker. Om du refererar till hur många etec 800 det är sålt vs CFI800 och fortfarande har det varit mer problem med Polarisarna.
Men jag håller med dig, vevaxeln är svagaste länken i etec. Men från -12 uppdaterades veven och problemen vill jag påstå är små därefter. Fettade om en -13 etec i somras. 750mil helt oskruvad motor. Hur fin som helst. I med nya kolvar och den går lätt 750mil till nu. Jag vet att det finns men jag själv har ingen erfarenhet av en polaris 800 som kommit över 500mil utan haveri eller förebyggande underhåll. Jag misstänker dom få är snällt körda efter led.
Jag har följt alla motorers utveckling sedan 1985 tills nu och jag läste på extra noga om Polaris 800an innan jag tordes köpa en själv.
Att polaris har lite grov nikasil i cylindrar skrev jag men de nöter bara ner första omgången kolvar "lite fortare än andra märken. Jag har en rmk Assault med 480 mil på mätaren och den har bara tappat 0,5 bar vs en ny cylinder och exakt lika mycket på bägge ingen klapper från slitna kolvar. Jag är helt övertygad att den går 1000 mil utan ett enda bekymmer förutom lite lägre komprytck. MEN ett stort problem som gör att många polaris nyper i förtid är för snålt ställd oljepump från fabrik ställer man inte upp den kan de va färdigkört redan vid 300 mil. Jag har frågat en massa blocketsäljare av polaris 800 där de står nya cylindrar redan från 300 mil och alla säger att de beror på att oljepumpen varit orörd från fabrik. Så en polaris med orörd oljepump är en skräpmotor sämst av alla.
Last edited: