Går det hitta en 2011 M800 för 50k? Jag gillar inte de maskinerna alls men skulle jag vara tvungen att köpa en gammal 800a så blev de nog en sån ändå då jag tycker det verkar som att de gamla M-slädarna är tämligen driftsäkra mackapärer.
Verkar ju gå nu mot våren/sommaren, gäller nog enbart att ha tur och vara rätt så snabb.
Jag provkörde i helgen en Hardcore Evo & Alpha one, och Evo'n gillade jag, fattar såklart att en gammal M800 inte är så lik en Hardcore evo dock.
Om du inte ska klättra har du sannolikt roligare på en crossover.
Polaris har sin Switchback, Ski doo Freeride, A/C XF800/8000, Lynx boondocker/X-trim, Yamaha Nytro XTX/X-Ride.
Jag ska inte renodlat klättra (I fjällen) men om jag får välja blir det klättring/djupsnö körning i skogen.
Kan säga att nån Nytro blir det inte, alldeles för framtung och väger lite för mycket för min smak.
Freeride tycker jag låter intressant, dock lite för dyra, samma sak med Boondockers, även om man kan hitta nån lite billigare.
Xf high country verkar ligga i den prisklassen, utmärkt för både led och lössnö.
Även Switchback Assault -13.
Renegade backcountry lite dyr.
Vad är det för skillnad på en PRO RMK / RMK assault och en switchback assault om man får fråga?
XF High country har jag kollat på, dock tycker jag dom verkar liite kort, borde dock testköra en inna jag jag bestämmer 100%.
Vad gillade du 600 PRO:n då? Med din budget så blir det halvgamla skotrar och rätt många mil. Då är 600:an ett betydligt säkrare kort än 800:an oavsett märke.
Det jag gillade med polarens pro 600, det var att den var så pass lätt att det gick i princip göra vad man ville med den, att den var tillräckligt smal (Framvagnen dvs) så jag kunde i princip skrå köra vart jag ville i backarna och framför allt så var körställningen väldigt skön.
Jo, jag vet att 600
r är lite 'säkrare' kort än en 800:a men verkar ju tyvärr vara väldigt dåligt med pro rmk 600 på marknaden rent generellt.
Vill ha 800 för att helt enkelt ha nog att skotta med, jo, jag vet att 600
r är helt OK men tar mig gärna fram där mina polare inte tar sig fram, vi är teknisk ungefär lika bra (Även om dem säger att jag är lite bättre!)
Om du kan leva med en renodlad lössnömaskin så har Summit SP 600 e-tec varit en positiv överraskning på varje provkörning, ligger dock lite över budgeten!
Har inga problem med en renodlad lössnömaskin då jag om jag får välja kör enbart lössnö, att köra led med en lössnömaskin går ju också, handlar ju mest om ens teknik och hur bekväm man är antar jag.
Jag har ju fått insikten med tiden att en renodlad lössnömaskin går ju faktiskt köra led med men tvärtom är svårare...man får helt enkelt skotta mer eller hålla högre fart. Är det öppen terräng så funkar det ju att hålla fart. I skog blir det dyrt (eller skotta mer)
Ja, precis. Eller ja, handlar väl helt enkelt om hur teknisk bra man är på att köra och framför allt vart man kör antar jag, köra en mxz 600 i fjällen i djupsnön fungerar nog inte så bra medans i skogen går det lite bättre iaf.
Nu kör jag ju inte i den värsta djupsnön, så en 155" borde jag klara mig fint med - tror jag iaf. Är lite osäker på hur bra en RS800 eller liknande ta sig fram rent generellt i djupsnö och i backar.
Till Karlstad: ger du 50tusen för en Apex Mtx så se till att den har turbo. De original jag sett har legat mellan 27500 och 35000kr 06-08 i årsmodell, och till synes bra skick.
Att A/C 800 är sämre på andra sidan pölen låter märkligt. Är ju samma som säljs här.
Hur går det för trådskaparen, blir du något klokare?
Nja, lite klokare iaf! Jag tänker nog satsa på en AC M800 alternativ en pro rmk 800, beror nog lite på vad jag hittar faktiskt.
Att motorerna går sönder/blir trasiga är ju tråkigt, men jag antar mycket beror på vem man köper utav och vad som är gjort tidigare. Hade ju hellre köpt en som gått lite mindre (typ 200 mil) gentemot dom som jag har tittat på som gått drygt ~400 mil. Men jag har tänkt att köpa en ny till i år för drygt 50K och att satsa 2020 på en lite dyrare istället.