Köpråd Nyare 800 hybrid/lössnö maskin

Kim.J

Välkänd medlem
27 nov 2011
523
0
16
Funäsdalen
Jo de visste jag, swb har betydligt bredare och förstärkare på fotstegen original, men då är även snö igenomsläppet kasst? Men på PRO rmk 2012 och rmk assault, något åtgärdat på fotstegen?
2012 såldes de flesta (jag skulle gissa på alla, men det finns säkert någon handlare som inte monterat dem) RMK, PRO RMK och RMK Assault med en förstärkare på undersidan samt en fishboneförstärkning på ovansidan.

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
41
Roknäs
Jag upplever att fotstegen är bättre på Switchbacken. Snöansamlingen är likadan på båda fast man har mer att stå på på Switchbacken.

Jag hade inga problem med att den hängde upp sig heller och bredden på framvagnen är inget hider så länge man inte ligger ner i branterna. :)

Siralopne

Välkänd medlem
17 nov 2010
2.032
0
36
Jag upplever att fotstegen är bättre på Switchbacken. Snöansamlingen är likadan på båda fast man har mer att stå på på Switchbacken.

Jag hade inga problem med att den hängde upp sig heller och bredden på framvagnen är inget hider så länge man inte ligger ner i branterna. :)
Hur beter den sig vid ex skråkörning?

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.248
1.084
113
Stora Blåsjön
Måste man bryta massor för Att få kvar den vid sidehilling?
Allt är väll relativt, jämfört med pro rmk så tycker jag man fick bryta rätt mycket i jämförelse... jämfört med min mxz så är switchbacken lättkört i branterna den också :)

Sen ang fotstegen så kan det säkert va så att switchbacken upplevs som bättre då dom är bredare så det tar längre tid innan snön har byggts på så man inte har något kvar att stå på.
Men jämför man 2013 pro rmk vs switchbackens fotsteg så skulle jag säga att rmk fotstegen vinner lätt, klart bästa originalfotstegen på marknaden nästan i klass med det bästa från eftermarknaden.. Och givetvis samma sak om man byter ut fotstegen på 12 eller 11 rmk till antingen askers eller skinz fotsteg :)

Siralopne

Välkänd medlem
17 nov 2010
2.032
0
36
Ah, okej! I värsta fall kan man ju byta framvagn till en smalare, men så farligt låter det ju inte som det är, att den är okörlig i branterna.

Tack för all info, hjälpte betydligt!

FOX rider

Välkänd medlem
10 okt 2006
1.426
9
38
47
Ludvika
Allt är väll relativt, jämfört med pro rmk så tycker jag man fick bryta rätt mycket i jämförelse... jämfört med min mxz så är switchbacken lättkört i branterna den också :)

Sen ang fotstegen så kan det säkert va så att switchbacken upplevs som bättre då dom är bredare så det tar längre tid innan snön har byggts på så man inte har något kvar att stå på.
Men jämför man 2013 pro rmk vs switchbackens fotsteg så skulle jag säga att rmk fotstegen vinner lätt, klart bästa originalfotstegen på marknaden nästan i klass med det bästa från eftermarknaden.. Och givetvis samma sak om man byter ut fotstegen på 12 eller 11 rmk till antingen askers eller skinz fotsteg :)
Var hittar man mer info och pris på dina fotsteg?

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.248
1.084
113
Stora Blåsjön
Var hittar man mer info och pris på dina fotsteg?
Finns tyvärr inte så mycket info om dom än, mer än det som skrivits i denna tråd: http://forum.snowmobile.se/showthread.php?t=50347&page=44
Där byggs prototyp fotstegen som räddade resten av vintern... dom är dock byggda med original ytterröret.
Det blir bättre doningar på produktionsstegen.

Exakt pris är inte satt än, men som det ser ut nu kommer dom hamna på ca 3000kr.
Väntar på detaljer som ska laserskäras och detta görs efter industrisemestern. Sedan kan produktionen sättas igång på full fart.

Last edited:

Joola

Välkänd medlem
25 aug 2008
230
0
16
Västerås
Finns tyvärr inte så mycket info om dom än, mer än det som skrivits i denna tråd: http://forum.snowmobile.se/showthread.php?t=50347&page=44
Där byggs prototyp fotstegen som räddade resten av vintern... dom är dock byggda med original ytterröret.
Det blir bättre doningar på produktionsstegen.

Exakt pris är inte satt än, men som det ser ut nu kommer dom hamna på ca 3000kr.
Väntar på detaljer som ska laserskäras och detta görs efter industrisemestern. Sedan kan produktionen sättas igång på full fart.
Kommer du att tillverka fotstegen till Assault switchback också eller blir det bara RMK?

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.248
1.084
113
Stora Blåsjön
OK! Kikade på dessa och det verkar ju rätt vettigt att byta till på en SWB.[video]http://youtu.be/rclKQ-GTwjw[/video]
Jo dom har äntligen släppt fotsteg till switchbacken nu. Bestäler du dom nu så borde du ha dom till vintern. Om inte redan någon åf här i sverige har lagt någon tidigare order.. Förstår helt klart att dom har hamnat efter i produktionen då det är många arbetstimmar per fotsteg och efterfrågan är stor.

Men denna typ av fotsteg är helt klart värda verenda krona. Blir verkligen en helt annan maskin, man kan koncentrera sig 100% på körningen istället för att halka omkring på fotstegen och stampa is/snö.

Tyvärr lär jag inte ha tid att fixa fotsteg till switchbacken då det är många timmar att fixa en jigg.

Joola

Välkänd medlem
25 aug 2008
230
0
16
Västerås
Jo dom har äntligen släppt fotsteg till switchbacken nu. Bestäler du dom nu så borde du ha dom till vintern. Om inte redan någon åf här i sverige har lagt någon tidigare order.. Förstår helt klart att dom har hamnat efter i produktionen då det är många arbetstimmar per fotsteg och efterfrågan är stor.

Men denna typ av fotsteg är helt klart värda verenda krona. Blir verkligen en helt annan maskin, man kan koncentrera sig 100% på körningen istället för att halka omkring på fotstegen och stampa is/snö.

Tyvärr lär jag inte ha tid att fixa fotsteg till switchbacken då det är många timmar att fixa en jigg.
Ja, jag förstår verkligen vilket jobb det ligger bakom fotstegen. Och jag har förstått att det gör underverk med maskinen. Men det hade varit roligare att supporta en lokal (läs. Svensk) tillverkare än att beställa från andra sidan atlanten.

Vad har du mer för produkter till Pro chassit? Bumper och framvagn? Är det andra saker man bör se över tycker du?