Köpråd Rmk 700-800???

V Edge

Välkänd medlem
1 jan 2000
113
1
18
Lappland
Nu är det nära ett skoterköp. Men man funderar ju in i det sista. Har hittat objekt som är intressanta. En är en Rmk 800 Vertical Escape 159"-04 och den andra en Rmk 700 151"-05. Skick, mil, utrustning samt pris är ungefär det samma.

Det jag funderar över är skillnaden mellan Vertical Escape(800:an) samt Rmk Edge?(700:an)? Är körställningen desamma på dessa? Tänkte då främst på hur hög dynan är samt höjden på styret? Har för mig att båda är lite högre på Escapen men kanske har fel? Kanske inte är något som märks?

Vet att det är sämre dämpare i Edge samt lite tyngre.

Mattlängden tror jag inte märks så mycket eller? Gissar på ca:10cm i backen.

Motorerna? Driftsäkerhet? Prestanda?

Hjälp!!!
 

Andersson

Välkänd medlem
31 jan 2007
1.338
1
16
Kiruna
Båda är ju edge modeller.
Skillnaden är har ja för mig är inte helt 100 lite annan dämparsetup i 05an samt att dynan är lite hårdare stoppad tror jag.

Mycket fina motorer båda 2 pålitliga och drar inte hur mkt soppa som helst.
Inte någon värre skillnad mellan 700 och 800an kan märkas lite på toppdraget.

Jag kan väll inte säga så mkt mer än att båda är jävligt fina maskiner aldrig ägt en personligen men syrran har haft en rmk 05a och även en vertical escape.
 

.Strand.

Välkänd medlem
10 sept 2004
2.194
0
36
Rosvik
Den som söker den finner...:D

Citerat:
"Bra tips på skillnad på vertical escape och vertical edge är följande, escaparna är lättade maskiner från start vilket betyder luft i dynan istället för skumgummi, lättare gods i trailingarmarna (viker sig lättare). lättare boggiehjul. lite annorlunda styre. sen vet jag inte direkt om de är så mycket mer. Dämparna ser nog annorlunda ut. men förslagsvis så schimsar man om dem till lite hårdare, det gjorde jag iaf och det vart en märkbar skillnad från den svampiga mountaindämpningen i framvagnen.

edgen är lite tåligare men väger mer. förslagsvis en edge före en escape, körde bara escape modellerna i 2 säsonger sen la de ner den men fortsatte med edgen. de var inte så stora skillnader i slutändan.

800:an hade problemet med cdi boxen 2003 annars så vet jag inte om de är något speciellt.
700:an har bättre motorkaraktär och är en finare motor med finare driftkvalitet."
 

Stryc9

Välkänd medlem
6 jan 2007
896
0
16
Kiruna
Liberty 800 motorerna har skiftande storlek (bristande kvalitetskontroll) på vevlagerhuset vilket leder till lagethaveri på pto-sidan om man har otur.

Kan inte svara på hur vanligt det är men min 800 knäckte veven efter 350 mil. Tog nästan två månader att få tag på en ny :(

Jag röstar på 700'an då det verkar vara ett säkrare kort.

Edit:
http://www.snowest.com/fusetalk/messageview.cfm?catid=3&threadid=335032

Läsvärt

I övrigt är det väl fantastiska maskiner, och vill man spotta ut några tusingar extra på eftermarknadstrim från SLP så är libertymotorerna helt dj#¤&#¤a outstanding
 
Last edited:

Scaleos

Välkänd medlem
16 dec 2007
824
0
16
Sollefteå
Hej har kört en blå Rmk 700 151"-03 vertical edge ser att den ligger ute på blocket i Västernorrland för 60.000kr en polaris fd åf som äger den.. kan tilläga att jag kört många andra långa polaris med. Har ialf blivit imponerad på hur pass bra de går med en sådan lång matta höga kammar. Klätter egenskaperna är mycket fina. När man köper sådan här maskin bör man tänka på att det ska vara ett snörikt område som man kan bruka dom. Just här i Västernorrland där jag bor känns det överflödigt med en sådan maskin.
Dom flesta som man ser är till salu utav dessa djupsnö maskiner har bytt matta. Så man bör tänka på vilken kostnad det blir då man måste byta. Där är det fördelar med en kortare maskin. Motorerna är driftsäkra 800 hade fabriks fel på avgasventilerna så de bör ju byttas om det inte är redan gjort. Sen var det något mer med 800an ochså som jag inte kommer ihåg.... hittar du en fin maskin med alla kammar kvar och en i fylld service bok till lämpligt pris så slå till.
 

Scaleos

Välkänd medlem
16 dec 2007
824
0
16
Sollefteå
V Edge (Vet att det är sämre dämpare i Edge..)

nu vet ju inte jag vad du ska ha maskinen till om du är en sådan som kastar sig utför stup eller drar skidres i 45graders uppförslut. Huvudsaken är ju att de är renoveringsbar eller?
 

fanzy

Välkänd medlem
27 nov 2006
2.335
9
38
Lycksele
har en Vertical edge 700 -02 och är riktigt nöjd med den!
Stog i samma val som för för ca 1 månad sen.
Men det föll på en 700 för att 800 har problem med veven som nämns tidigare i tråden.