Köpråd Summit vs rmk pro

NoahMander

Ny medlem
31 jan 2024
3
0
1
19
Beddingestrand
Halloj! Ska nu köpa min första skoter som är mer för djupsnökörning. I nuläget står det mellan en 2017 summit x 850 154 med variatorkitt, tändningsoptimering och lite annat fix och en 2019 Rmk Pro 850 155 och en 2019 Rmk Pro 850 155 3".

Har fått lite svårt att avgöra vilken det ska bli. Tänkte kolla om ni vill dela med er om vilken som skulle vara det bästa alternativet och varför ni tycker det!
 

NoahMander

Ny medlem
31 jan 2024
3
0
1
19
Beddingestrand
Dåliga årsmodeller alla tre av dessa... lite som att välja att kapa en fot eller en hand :)
Alright, vad är det som gör det till dåliga årsmodeller? Och vilken maskin kan vara ett alternativ istället? Tänkte lägga nånting mellan 75 000 och 87 000 ungefär.
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.264
81
48
Övik
Tror att en axys 800 -17 eller -18 kan vara ett bra och prisvärt alternativ. Så original i motorn som möjligt, inte lönt att trimma dessa moderna storkubikare enligt mig, om man inte slänger på turbo dvs men då spelar vi i en annan liga :)
 

NoahMander

Ny medlem
31 jan 2024
3
0
1
19
Beddingestrand
Tror att en axys 800 -17 eller -18 kan vara ett bra och prisvärt alternativ. Så original i motorn som möjligt, inte lönt att trimma dessa moderna storkubikare enligt mig, om man inte slänger på turbo dvs men då spelar vi i en annan liga :)
Okej, vad är fördelen med en -18 jämfört med en -19? :)
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.720
834
113
Kramfors
Brp 850 17 är bräcligare i vevaxeln än 18- upp men helt värdelöls är inte 17 ändå för de rasar inte på löpande band de är inte jättevanligt direkt. brp har uppdaterat 850 motorn i flera steg speciellt oljesmörjning av ramlager på 17 18 och ev på 19 också men de har inte blivt någ fördel av det. Från 18- törs man absolut köpa en 850.
Polaris 850 år 19 har problem med att pto sidans ramlager är helt löst i blocket och kan vandra in mot vevaxeln så köp ingen som inte motorn är bytt på.De är rätt många som fått ny motor och då sitter lagret fast samt att de gjort en oljesmörjmiodd till mitten ramlager.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.720
834
113
Kramfors
En sak till man ska ha med i budgeten om man köper en brp 850 är att vevaxeln inye går att renovera med lösa stakar och skinkor, de fuinns inte att köpa helt enkelt. En ny vevaxel kostar med yttre ramlager 27000kr och beg gpår inte att få tag i. Men hela motorer finns på Tords skrot i uppsjöar för 27-35000kr. Polaris däremot går att renover upp ganska allvarliugt haveri för 6000kr och de finns bra vevaxlar på skroten för 6-8k även privat kan man få tag på vevaxel till 800-850.Brp 850 motorer skär lika lätt som alla andra modeller och åker de då ner skräp i mitten ramlagren är de kört med den veven.När vevaxeln inte går renovera är de än viktigare att se till att alla tätningar mellan luftburk och insug utifrån är tätt för annars drar de in remdamm som får ramlagren att skära, men de gäller även de andra märkena!
Med en budget på 65-85k så får du en Polaris 800 som är en pålitlig motor som går bra, och sopar du dit en Jaws pipa eller ännu bättre ssi pipa så ger de som en 850. De ger 8-10 riktiga hk och de behövs inte ens en Powercommander.
 
Reactions: Ante79 och Max Li