Håll dig borta från Rotax 800an för den vrider sönder vevaxeln stup i kvarten och de fettade lagren läcker ut fett så den skär stup i kvarten. De flesta beg 800or har riktade vevaxlar och ju fler ggr de är riktade ju kortare livslängd har dem, de tappar greppet runt vevtappen helt enkelt. 600an rotax oavsett årg under hela 2000 talet är bra trots samma fetteknik av lagren, vevarna flexar inte lika mycket på 600an så fettet stannar kvar i lagren och de är fåtal renoverade vevaxlar de håller över 1000+ mil utan problem. Du kan köpa 800 rotax om de är så ny som E-tec då först började dem hålla rel bra trots fettade lager de blev bättre o bättre under årens lopp jag skulle säga lite tveksam hållbarhet på de tidiga 2-3 årg men bet bättre än tidigare 800a. årg 13- har väl bra hållbarhet för o va en Rotax 800a.
Jag måste säga att jag blir lite fundersam ibland, när du BOOST påpekar att Rotax serie3-motorer är det sämsta man komma på att köpa...
De senaste 20 åren så har BRP (SkiDoo+Lynx med Rotax) haft över 50% av marknaden på snöskoter. Visst är många av dem 550F, 600SDI och 600 Etec, men ofantligt många är 800cc av alla varianter med förgasare, SDI eller Etec.
Med detta konstaterat, så borde det enligt din uttalade domedagsprofetsia över 800 Serie3, stå en Lynx eller Ski-Doo i varje buske efter Sveriges skoterleder. Eller så borde Blockets Snöskoterdelar-annonser svämmas över av annonser på sådana maskiner som säljes i delar (förutom vevaxlar då) men när jag tittar på annonser från både privatfolk och skoterdemonteringar, så har inte BRP-maskinerna något övertal.
Man tycker att chassiedelar borde finnas i övertal och dessutom väldigt billigt eftersom alla motorer havererat, men inte heller här hittar jag något som är billigt i jämförelse med vare sig Arctic Cat eller Polaris.
Korrigera mig gärna, för jag känner personligen ingen som knäckt en Serie3-vevaxel (som inte själv varit på motorn och skulle fettfylla med guidning från diverse nätexperter om hur man borrar egna fettkanaler och byta kolvar i förebyggande... ja, du vet... handyman do it yourself)