Köpråd till amatör. Nytt eller lätt begagnat.

Västerbotten92

Ny medlem
3 feb 2026
3
0
1
32
Luleå
Hej!

Funderar på att köpa min första "riktiga" snöskoter nu när jag närmar mig 40. Jag har haft skoter hela mitt liv, men aldrig lärt mig köra ordentligt så jag fastnar kors och tvärs när jag viker av utanför spåren. Detta med maskiner från millenieskiftet. Har familj och barn, men kör näst intill 100 % utan passagerare. Möjligheten att ta passagerare i pulka hade dock inte skadat för familjetrivseln.

Egentligen skulle jag vilja köpa en fyrtaktad Titan/Skandic/Expedition för att möjliggöra passagerare/pulka/myskörning, men jag känner att jag kommer fortsätta "åka" skoter istället för att köra skoter. Jag vill lära mig hantera skoter lite bättre i terrängen, och senare kanske jag mognar för en större familjemaskin. Fyrtakt på grund av ljudnivån skulle vara guld värt, men vikten skrämmer mig. Jag kör 80 % skogssnirkling med mårdfällor, älgspan osv. Ibland lite bus på någon myr eller brant strandkant. Aldrig ren klättring för nöjes skull utan som mest är det lite kraftigare lutning på t.ex. kalhyggen. Kan bli 2-3 mil ledkörning i transportsyfte någon gång då och då. Får jag ihop 40-50 mil på en säsong kanske.

Kör oftast med svågern som rattar en RMK 800 155" Axys från 2017. Hintat om att jag kanske borde byta upp mig. Har väl tröttnat på att vända om och dra lös mig :rolleyes:
Dag och natt-maskin med tanke på framkomlighet. Han är en bättre chaufför än jag är, men jag har testat den och tar mig fram väl med den. Onödigt våldsam motor för mig egentligen , men framkomligheten är grym även om jag inte nyttjar alla hästkrafter och aldrig klättrar på det sättet den kanske är framtagen för. Har kört mycket fyrhjuling/cross/motorcykel i mina dagar så är inte rädd maskiner med motorstyrka, men just skoter har jag aldrig riktigt lärt mig hantera ordentligt i terrängen.

Jag har i alla fall spanat in RMK 850 (2022-2023), men även SKS och Nordic pro med s4an.

RMK 850 (21-23 och 155"):
+ Framkomlighet
- behöver montera isrivare/extrakylare/dragbåge

SKS 650 (23-24 och 146")
+Bättre kylning
+ färdig dragbåge
-146"

Nordic Pro S4 (23-24 och 146"):

+Bättre kylning
+Färdig dragbåge
+Tyst
- 146"
-Tung. Rädd för att den känns för bångstyrig i skogen

Vad har ni för input?
Är jag onödigt skraj för vikten på en S4?
Är jag onödigt rädd för 146"? Dagens 146" kanske har tillräcklig framkomlighet för vanlig skogskörning även om det är ospårat?
Känns som att 155" är tryggare för mig som amatör, som kan behöva stanna upp för att montera fällor men också inte vill behöva ha farten med mig i djupsnö. Stannar gärna och analyserar terrängen innan jag väljer spår :)

Lokal handlare saluför Polaris, så är inne på Polaris av den anledningen. Bra kontakt med dem genom goda vänner som lever för skoterkörningen.
Budget tänker jag kring 150k. Polaris har ju bra deals på t.ex.ny Khaos 850 155 "-23 för 159 000. Eller Nordic Pro med fyrtaktsmotor för samma peng. Samtidigt kommer det ibland in lågmilade SKS/RMK för 120-130.

Jag kör så pass lite så jag är inte brydd om bränsleekonomin och sådant. Är mest ute efter att ha en skoter jag vet startar när jag drar i snöret och som tar sig fram på mina amatörsvängar. Hade gärna sett 7S-displayen

Västerbotten92

Ny medlem
3 feb 2026
3
0
1
32
Luleå
De har nya sks 650 146" 24 för 154000kr också. Skulle nog valt en sådan.
Ja, precis. Finns nya såna. Det jag tappar mot RMKn är 7s-display och några tum mattlängd. Får istället kylning och dragbåge då. Tolkar ändå dig som att en 146" är hygglig i terrängen.

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.378
1.184
113
Stora Blåsjön
Ja, precis. Finns nya såna. Det jag tappar mot RMKn är 7s-display och några tum mattlängd. Får istället kylning och dragbåge då. Tolkar ändå dig som att en 146" är hygglig i terrängen.
146" ledmaskin är såklart inte lika vass som en rmk 146 i lössnö. Men inte helt värdelös. Ska du ta dig fram maximalt så är rmk 155 bättre.
Men en 146 med 4s motorn är nog värdelös, då har du ingen effekt och tung. Annars är det en perfekt fiskeskoter, turskoter.

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.647
487
83
Malå/Adak
Skulle välja en lös enkelt uppdateringsbar Garmin-GPS hellre än någon gigantisk originalmonterad "TV-spelsdisplay" alla dagar i veckan, oavsett skotermärke.

Skulle definitivt kika en gång till på SKS 146an, kylning och dragbåge är inte att förakta i "snirklingsbranchen". Och Polaris 650 är en väldigt trevlig motor!

mattgojohn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.918
140
63
Skellefteå
Jo visst är en riktig Garmin det bästa alternativet. Men, polaris 7s display är riktigt bra. Enkel att begripa och funktionerna fungerar till skillnad från skidoo's stora display som är sämst i branschen. Du kan ju köpa till en 7s till sks´n.

Västerbotten92

Ny medlem
3 feb 2026
3
0
1
32
Luleå
Skulle välja en lös enkelt uppdateringsbar Garmin-GPS hellre än någon gigantisk originalmonterad "TV-spelsdisplay" alla dagar i veckan, oavsett skotermärke.

Skulle definitivt kika en gång till på SKS 146an, kylning och dragbåge är inte att förakta i "snirklingsbranchen". Och Polaris 650 är en väldigt trevlig motor!
Där är jag inte riktigt på ditt lag. Garmin Thread t.ex. ser läcker ut, men det ska monteras på styret osv. En integrerad display som gör sitt jobb känns smidig. Kunna markera ut färdiga punkter för fällor osv och navigera efter dessa. Ingen dealbreaker, men ändock hade det setts som ett plus :)

Jo visst är en riktig Garmin det bästa alternativet. Men, polaris 7s display är riktigt bra. Enkel att begripa och funktionerna fungerar till skillnad från skidoo's stora display som är sämst i branschen. Du kan ju köpa till en 7s till sks´n.
Ja, jag har förstått att många är nöjda med 7S-displayen. Har också förstått att eftermontering inte är gratis. Det är egentligen ingen dealbreaker för mig, men vette tusan om jag kostar på den eftermonteringen.

Tompa72

Välkänd medlem
20 nov 2018
470
97
28
norrland
Varför inte kolla på en Ranger 49 pro finns med 850 om man behöver effekten jag åker på en 600 och visst tar den sig sämre än gamla Boondockern 850 DS men fungerar helt ok i lössnön och går dra med och skjutsa om man klämmer dit dubbeldyna och sen sitter det ju fläktkylning på den så den går aldrig över 65 grader oavsett underlag inte ens med sladd efter.