Köpråd?

vette89

Välkänd medlem
7 jan 2006
245
0
16
Sundsvall
Önskar råd vad jag ska köpa. Började titta på SRX och SXR 600 och 700 år-98 till -01. Är nu även inne på V-max 700. Tittar också på lite ännu äldre som t.ex. en V-Max 500 ST lång utan back?? Jag ska alltså köpa två maskiner varav minst en måste ha dubbeldyna och tillsammans ska de kosta max ca 60 000 kr. Borde ju börja på och vara rätt årstid att handla nu snart. Alla kommentarer och åsikter, negativa som positiva, är välkomna
 

vette89

Välkänd medlem
7 jan 2006
245
0
16
Sundsvall
Klent med svar men jag frågar vidare ändå. :) Funkar det att sätta på dubbeldyna på SXR 700 och/eller V-max 700 XTC? För att ha dubbeldyna på SRX är det väl bara att glömma med tanke på fjädringen? Det är ju korta maskiner men det kanske funkar ändå? Var köper man i så fall en dubbeldyna och vad kostar de?

Vad betyder XTC i beteckningen på en V-max?
 

MrT

Välkänd medlem
14 dec 2005
138
0
6
Uppsala
Dynorna passar på alla modeller från 97 till 02. Var du inne på att köpa en eller två skotrar? om du ska köpa två så är det att rekomendera att ha lite längre matta än 307 om du ska ha dubbeldyna/åka två på skotern. annars så är alla du nämt väldigt driftsäkra maskiner. Jag har haft fyra yamaha under fem års tid och INGET ras eller ngt annat större fel, förresten jag har inte behövt byta ngt som gått sönder på mina maskiner.

XTC betyder att det är lite längre fjädringsväg i boggien och att det renoveringsbara dämpare. Fanns på vmax fram till 98.

Bra kvalitet enligt mig, tur enligt andra....(men dom kör arctic)
 

vette89

Välkänd medlem
7 jan 2006
245
0
16
Sundsvall
Jag ska köpa två skotrar. Vi kommer alltså att åka på varsin. Men jag vill ändå ha möjligheten att någon enstaka gång kunna åka två på en också. Därför vill jag ha minst en med dubbeldyna.

Vilken Yamaha rekommenderar ni, som har lite längre matta än 307, i prisklass 30-40 000 kr? Jag är inte sugen på någon Touring. Det har jag provat på redan.
 

zapswe

Välkänd medlem
5 nov 2004
148
0
16
skellefteå
valfri yamaha-srx,sxr,vmax,ska du bara någon gång åka två-köp en kort maskin och sätt på dubbeldyna när det behövs.
ett lämpligt köp borde vara en vmax deluxe kring -99/00/01,back och elstart original,köp sedan till en dubbeldyna(finns flera ute på blocket).
tillräckliga prestanda(700 trippel,110hk),går billigt,bra andrahandsvärde.
för 35-40k borde du hitta en 99:a,lägg sedan till 3-4k för en begagnad dubbeldyna
 

vette89

Välkänd medlem
7 jan 2006
245
0
16
Sundsvall
zapswe skrev:
ett lämpligt köp borde vara en vmax deluxe kring -99/00/01,back och elstart original,köp sedan till en dubbeldyna
Det var ett bra tips, tack! För på den som det blir dubbeldyna på så vill jag ju gärna ha back på också.
 

MrT

Välkänd medlem
14 dec 2005
138
0
6
Uppsala
Det finns ganska många Mountain Max
med dubbeldyna, endel med back också. Jag har inte lusläst alla annonser men har man köpt en dubbeldyna så finns säkert orginal dynan kvar också.

Jag har själv haft en Vmax 700 delux, den gick riktigt bra. Det enda som jag i efterhand skulle vilja ändra är möjligtvis ett variatorkitt på den.

Mountain maxen har för övrigt 365 lång matta och lite smalare spårvidd än kortbandarna.
 

Bobboskrot

Medlem
25 feb 2006
12
0
1
Gällivare
MountainMaxen är en väldigt trevlig allroundskoter som inte är direkt bäst på på något men bra på lite av allt.
har själv just köpt en srx700 och är mycket nöjd med prestandarn i maskinen.
åkte ifrån kompisens warrior i helgen, inte för att det hör hit, men jag är nöjd ändå