köpt en summit 800HO 2004, vad ska jag byta?

Ehriksson

Aktiv medlem
3 feb 2009
78
0
6
hej!

jag har köpt en summit 800 2004 som har gått 600 mil

läst lite på detta forum att det är några saker man bör byta/kontrollera för att undvika haveri.

bör jag byta kolvar när skotern gått 600 mil eller räcker det med att byta kolvringarna om dom har börjat flagna?

om jag ska byta kolvar, ska jag köpa brp orginal eller några andra kolvar?

bör nållager bytas? jag ägde tidigare en 700 mxz och då bytte jag bara kolvar, bultar och knaster då åf sa att nållager är dumt, men vad vet jag

hur sitter packboxen bakom variatorn fast? sitter den fast i ett spår eller är det bara att dra lös variatorn med avdragare och skruva bort dom 4 skruvarna och dra ut boxen? tänkte jag byter denna oavsett skick, kan vara en billig försäkring, om den håller på torka

insugsgummina såg ganska dåliga ut, ska jag köpa boysen reeds istället för orginalgummin? priset är ju nästan desamma...

en användare vid namn 2stroke verkar vara duktig på detta ämne, hoppas han kan svara

mvh

ehriksson
 

renegadexx

Välkänd medlem
18 apr 2008
2.134
1
38
Östersund
kan vara dags för ett kolv byte.. men köp inte original köp sno pro! mycket billgare och ingen skillnad på dem! däremot e snopro kolvarna teflon behandlade enligt min åf e de bra! när du byter kolvar så föredrar jag att du byter nållagren! mycket lättare att sätta ihop allt sen!

packboxen sitter i ett spår så enligt mig så ska du ta ut motorn byta kolvar rengöra rave ventiler med stålull brääkleen sen smörj dem med 2 taktsolja. Sen vänder du på motorn öppnar veven och byter fett och packboxar. En sån maskin kan ha gjort sig bra på vattnet på sommrana!;)

sen byter du till original insugsgummin!
då kan du även kolla till motorkuddar och tvätta rent under motorn..:) ser roligare ut sen! då tror jag att du har en bra maskin sen!!:beer:
 

Andersson

Välkänd medlem
31 jan 2007
1.338
1
16
Kiruna
Kan inte alls hålla med RenegadeXX där.
Byt till wiseco kolvar eller något sådant original/sno pro/kimpex är bara dynga.
Och byt för guds skull INTE till original insugsgummin eftersom dom är totalt värdelösa å kommer knappt hålla 200mil.

Satsa på boysen alu korgar så får du bättre gassrespons lite bättre förbrukning och MYCKET längre hållbarhet.

Resten kan jag hålla med om att du bör riva den och byta fett kolla igenom lager/tätningar/packboxar/o-ringar.
 

renegadexx

Välkänd medlem
18 apr 2008
2.134
1
38
Östersund
om man har råd med wiseco så e de ju inget att fundera på! men de finns väl kolvar som har dubbla kolvringar också? minimerar värme på kolvtoppen!? ska ju inte vara helt fel..
när jag var till min åf sa han att de tydligen hade blivit bättre insugsgummin men de kanske han sa bara för att han vill sälja:rolleyes:
skruva isär vevhuse och byt fett och kolla lager och packingar.
 

Ehriksson

Aktiv medlem
3 feb 2009
78
0
6
tack

är ni helt säkra packboxen sitter i ett spår? jag har för mig den bara är att dra ut

mvh

ehriksson
 

renegadexx

Välkänd medlem
18 apr 2008
2.134
1
38
Östersund
dela på motorn och kolla de absolut bästa sättet! och kan bli de billigare alternativet om de skulle bli nåt haveri!!!
och på den motorn så sitter den i ett spår!
 

Mange_P

Välkänd medlem
26 dec 2008
400
2
16
Luleå
Håller med renegadexx, dela motorn och känn på lagren. Gör rent och sätt nytt fett. Inget slarv! Min hade tryckt ut allt fett, packboxen bakom variatorn hade det lossnat bitar från och magneten och spolarna var fulla i fett, så den hade nog inte gått så länge till.

Insugsgummin kan jag flika in med en kul grej om: Mina har hållit 850mil! Det är 02 stämpel på dom liksom allt annat på motorn. Men dom är total slut, sprucken runt hela på insidan, och alldeles bubblig på utsidan. Nya beställda.
 

Ehriksson

Aktiv medlem
3 feb 2009
78
0
6
jag har aldrig delat på motorn.

är det mycket jobb att dela den om man tar sig ända ner till att byta kolvar?

att jag har tagit bort cylindrarna osv

mvh

ehriksson
 

renegadexx

Välkänd medlem
18 apr 2008
2.134
1
38
Östersund
när du byter kolvar så skruvar du av cylindrarna och tar ut raveventilerna rengör dessa.. sen byter du kolvar och när du gör detta så stoppa alldeles fullt med trasor eller papper runt vevstaken så inget rullager slinter in i vevhuset! 28 st tror ja de ska va!?
sen vänder du på motorn (upp o ner) och delar motorhalva underfrån vad jag förstått... kanske finns någon som gjort det här på forumet!!
sök tråden "vevaxelproblem 800 motorer" eller nåt sånt.
 

Mange_P

Välkänd medlem
26 dec 2008
400
2
16
Luleå
Här har du en tråd med en bra stunds läsning om detta:
http://www.snowmobile.se/forum/showthread.php?t=22928

Jag delade motorn underifrån, la den upp och ner på bordet och skruvade lös botten och snurrade vevaxeln så kolvarna var i jämnhöjd. Då kan man lyfta veven lite och lägga t.ex en liten träkloss under så den hålls uppe. Sen är det bara peta ur allt fett och känna på lager osv. Är du osäker så be nån erfaren känna på lagren.
Kom ihåg när du skruvar isär blockhalvorna att det är två små insex skruvar som mellan cylindrarna på avgassidan, ganska jävliga att skruva ut.
 

johan-ö

Välkänd medlem
1 jan 2009
232
0
16
roteberg
Kan inte alls hålla med RenegadeXX där.
Byt till wiseco kolvar eller något sådant original/sno pro/kimpex är bara dynga.
Och byt för guds skull INTE till original insugsgummin eftersom dom är totalt värdelösa å kommer knappt hålla 200mil.

Satsa på boysen alu korgar så får du bättre gassrespons lite bättre förbrukning och MYCKET längre hållbarhet.

Resten kan jag hålla med om att du bör riva den och byta fett kolla igenom lager/tätningar/packboxar/o-ringar.
Man ska inte ha Wiseko i en 800 rotax det är inte att föredra dubbla kolvringar på dom. snopro kolvarna går att använda alldeles utmärkt. Många rotax återförsäljare rekomenderar dom och jag vet många som kör med dom.
 

Ehriksson

Aktiv medlem
3 feb 2009
78
0
6
tack 2stroke och ni andra såklart

2stroke:

hade du kunna berätta vad du tycker man ska ha för kolvar?

vet du om det är ett spår till packboxen? jag har för mig de inte ska vara de men dom andra säger... vad säger du?

tack

mvh

ehriksson
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Serie-III problem...

hej!

Jag har köpt en Summit 800 2004 som har gått 600 mil

läst lite på detta forum att det är några saker man bör byta/kontrollera för att undvika haveri.

1. bör jag byta kolvar när skotern gått 600 mil eller räcker det med att byta kolvringarna om dom har börjat flagna ?

2. om jag ska byta kolvar, ska jag köpa brp orginal eller några andra kolvar ?
bör nållager bytas ?

3. insugsgummina såg ganska dåliga ut, ska jag köpa boysen reeds istället för orginalgummin? priset är ju nästan desamma...

En användare vid namn 2stroke verkar vara duktig på detta ämne,
hoppas han kan svara


mvh / ehriksson
Det finns ett ca 4-5 bra trådar här på forumet som behandlar Serie-III motorernas svagheter och lösningar på dem.
LÄS DEM !
Det står mycket matnyttigt i dem.

1. Hur ser dina kolvar ut i dag ?
Allt handlar ju till sist om hur mycket pengar du kan tänka dig att lägga ner på din nya maskin.
Ett minimum är enligt mig nya ORIGINAL ringar.

2. Som sagt...
Vad får det kosta totalt ?
Det finns ett par kolv fabriktat/typer som är bättre än BRP Original men också kolvar som är sämre.
Vad gäller övre nållagret så tycker jag att du skall byta det då kostnaden för detta i sammanhanget är fösvinnande liten.
Dessutom så finns det lager med hållare istället för de 28 ! lösa nålarna.

3. Enligt mig så är BOYESEN's kpl. reed korgar det bästa som finns till dessa motorer om vi snackar tillförlitlighet & livslängd osv.
Detta till ett pris som tom är något billigare än original !
( fast billiga är dem inte ! ;) )


.
 

Ehriksson

Aktiv medlem
3 feb 2009
78
0
6
Sv: Serie-III problem...

Det finns ett ca 4-5 bra trådar här på forumet som behandlar Serie-III motorernas svagheter och lösningar på dem.
LÄS DEM !
Det står mycket matnyttigt i dem.

1. Hur ser dina kolvar ut i dag ?
Allt handlar ju till sist om hur mycket pengar du kan tänka dig att lägga ner på din nya maskin.
Ett minimum är enligt mig nya ORIGINAL ringar.

2. Som sagt...
Vad får det kosta totalt ?
Det finns ett par kolv fabriktat/typer som är bättre än BRP Original men också kolvar som är sämre.
Vad gäller övre nållagret så tycker jag att du skall byta det då kostnaden för detta i sammanhanget är fösvinnande liten.
Dessutom så finns det lager med hållare istället för de 28 ! lösa nålarna.

3. Enligt mig så är BOYESEN's kpl. reed korgar det bästa som finns till dessa motorer om vi snackar tillförlitlighet & livslängd osv.
Detta till ett pris som tom är något billigare än original !
( fast billiga är dem inte ! ;) )


.
tack dig kan man alltid lita på, du är duktig

1. jag har rivit isär och tittat, kolvarna ser väldigt bra ut, ringarna har dock börjat flagna lite, men inte alls mycket som jag sett på tidigare bilder. jag tror jag bara byter ringar då faktiskt

2. vilka kolvar är bättre än brp orginal? jag tror jag skulle föredra med 2 ringar för att värmen kanske blir för stor för bara en ring att hantera och leda vidare

3. vars kan man köpa dessa? sled-parts.com kanske?

mvh

ehriksson