köpt en summit 800HO 2004, vad ska jag byta?

johan-ö

Välkänd medlem
1 jan 2009
232
0
16
roteberg
pga att du ska kunna se att motorn inte går varm för gör den de så kan du ju få motor problem igen. sen ser du ju när motorn har normal temp och kan gasa ur den utan att kolvarna flyger ur motorn.
 

Ehriksson

Aktiv medlem
3 feb 2009
78
0
6
ok så tänkte jag också men de låter på 2stroke att de är någon annan anledning varför sätta en vattentempmätare när man just köpt wiseco kolvar

det är isrivare på maskinen och han ja köpt den av säger den aldrig gått varm

mvh

ehriksson
 

Stelt

Välkänd medlem
5 nov 2008
1.088
0
16
Luleå
ok så tänkte jag också men de låter på 2stroke att de är någon annan anledning varför sätta en vattentempmätare när man just köpt wiseco kolvar

det är isrivare på maskinen och han ja köpt den av säger den aldrig gått varm

mvh

ehriksson
Isrivare lär då inte kyla ner motorn så mycket.
 

Ehriksson

Aktiv medlem
3 feb 2009
78
0
6
Isrivare lär då inte kyla ner motorn så mycket.
???? nähä vad är de då som kyler ner motorn? lufthålen i huven?

klart att isrivarna kyler ner motorn...

vattnet i motorn går ju runt till kylaren ovanför mattan för att få kylning, och har jag isrivare så river upp is/snö till kylaren = kallare vatten = kallare motor...

varför säger alla montera isrivare om skotern går varm??????????????????????? för att kyla ner ljuddämparen?????????

har någon nån annan teori så berätta, jag är idel öra

mvh

ehriksson
 

johan-ö

Välkänd medlem
1 jan 2009
232
0
16
roteberg
Sol klart att isrivare är till för att kyla motorn eller är det för att spåret ska bli snyggare kanske.;) Vatten temp mätare är bara ett sätt att vara på den säkra sidan att allt är ok. Sen så ser du ju att du kommit upp i normal temp innan du börjar att pressa grejjorna. man bör ta det lite lungt med wiseko när motorn är kall. Det beror ju på att kolven kan sväla fortare än cylindern som mange p sa.
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
2stroke kom igen nu, så får du en smiley till, hehe!
I och med att dessa maskiner inte har vattentemp mätare och det är extremt viktigt att du har rätt driftstemperatur på vattnet när du kör med WISECO kolvar så är en digital vattentemp mätare en mycket bra livförsäkring.

Precis som sagts tidigare har "smidda" kolvar den egenheten att de sväller före cylindrarna samt att Wiseco har mindre tolleranser så är det MYCKET viktigt med stenkoll på vattentempen.


.
 

Ehriksson

Aktiv medlem
3 feb 2009
78
0
6
I och med att dessa maskiner inte har vattentemp mätare och det är extremt viktigt att du har rätt driftstemperatur på vattnet när du kör med WISECO kolvar så är en digital vattentemp mätare en mycket bra livförsäkring.

Precis som sagts tidigare har "smidda" kolvar den egenheten att de sväller före cylindrarna samt att Wiseco har mindre tolleranser så är det MYCKET viktigt med stenkoll på vattentempen.


.

jag förstår ändå inte riktigt vad du menar... ska jag kontrollera med denna mätare att vattnet har rätt temp innan jag börjar gasa på?

menar du att motorn blir för varm med dessa kolvar eller för kall?

jag förstår att dom sväller före cylindrarna men sen...

jag hänger inte med än..

mvh

ehriksson
 

Återfallet

Välkänd medlem
6 sept 2008
828
1
16
61
kiruna
jag förstår ändå inte riktigt vad du menar... ska jag kontrollera med denna mätare att vattnet har rätt temp innan jag börjar gasa på?

menar du att motorn blir för varm med dessa kolvar eller för kall?

jag förstår att dom sväller före cylindrarna men sen...

jag hänger inte med än..

mvh

ehriksson
Det största problemet med smidda kolvar är att dom utvidgar sig fortare än cylindrarna, jämfört med vanliga gjutna kolvar... cylindrarna hinner helt enkelt inte med riktigt därav större risk för haveri! kolvarna i sig har ingen inverkan på motorns temp - för kall/för varm!
 

Ehriksson

Aktiv medlem
3 feb 2009
78
0
6
Det största problemet med smidda kolvar är att dom utvidgar sig fortare än cylindrarna, jämfört med vanliga gjutna kolvar... cylindrarna hinner helt enkelt inte med riktigt därav större risk för haveri! kolvarna i sig har ingen inverkan på motorns temp - för kall/för varm!

så långt har även jag förstått det, men då återkommer frågan, varför ska jag ha en vattentempmätare på smidda kolvar? vad är det "en billigt livsförsäkring" emot?

dom sväller ju snabbare än cylindrarna, så då måste man ju varmköra innan man börjar pressa motorn, men varför ska man ha koll på vattentempen? de förstår jag inte

mvh

ehriksson
 
4

426H

så långt har även jag förstått det, men då återkommer frågan, varför ska jag ha en vattentempmätare på smidda kolvar? vad är det "en billigt livsförsäkring" emot?

dom sväller ju snabbare än cylindrarna, så då måste man ju varmköra innan man börjar pressa motorn, men varför ska man ha koll på vattentempen? de förstår jag inte

mvh

ehriksson
Det är om du vill vara säker på att motorn är genomvarm innan du gasar på, inte för att du skall se om den blir för varm.
Om vattnet är varmt är även cylindrarna varma.
 

Ehriksson

Aktiv medlem
3 feb 2009
78
0
6
tack 426h och 2stroke, då känner jag att jag är med igen

är detta ett "problem" med just wiseco? isåfall känns det som ett dålig köp när jag köpt dessa kolvar, kanske borde valt brp orginal istället? känns bara krångligt att börja montera massa extra bara för ett par kolvars skull

mvh

ehriksson
 

johan-ö

Välkänd medlem
1 jan 2009
232
0
16
roteberg
tack 426h och 2stroke, då känner jag att jag är med igen

är detta ett "problem" med just wiseco? isåfall känns det som ett dålig köp när jag köpt dessa kolvar, kanske borde valt brp orginal istället? känns bara krångligt att börja montera massa extra bara för ett par kolvars skull

mvh

ehriksson
det är alltid enklare med gjutna kolvar för en normal människa som kanske inte är så insatt i motorer och bara vill åka. jag tycker inte det finns några som helst anledningar att föreslå några speciela kolv märken för det väker bara mycket åsikter om ditten å datten. men de flesta kolv märken idag är av mycket god kvalite och presision. Wiseco är inte alls någon dålig variant men beroende av bla att man använder "hjärnan" tills motorn har kommit upp i arbets temp tex.
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Är detta ett "problem" med just wiseco ?
isåfall känns det som ett dålig köp när jag köpt dessa kolvar,
kanske borde valt brp orginal istället ?
känns bara krångligt att börja montera massa extra bara för ett par kolvars skull

// ehriksson
Det är inget "problem" så länge man vet om att man kör med smidda kolvar ( Wiseco ) och behandlar motorn därefter.

En smidd ( Wiseco ) kolv tål faktiskt mera styk än en vanlig gjuten kolv så länge motorn är ordentligt genomvarm innan man pressar/belastar den.

Att ha en vattentempmätare är alltid bra oavsett kolv fabrikat osv !
Fördelen med en digital är att du ser snabbt och exact vad som pågår.



Annars så duger dessa billiga gott ifrån Biltema :
http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=460&iItemId=77435


.
 

Ehriksson

Aktiv medlem
3 feb 2009
78
0
6
tack då vet jag

sedan en fråga till, jag tog lös primären och packboxen såg jättefin ut torr och bra bakom variatorn

kan jag smörja lagrena utan att klyva motorn, tänkte om de finns någon fettnippel eller liknande

mvh

ehriksson
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
sedan en fråga till, jag tog lös primären och packboxen såg jättefin ut torr och bra bakom variatorn

kan jag smörja lagrena utan att klyva motorn, tänkte om de finns någon fettnippel eller liknande
Svaret på din fråga, lite förenklat, är ja. Det är möjligt. På variatorsidan finns det en smörjkanal, ett rör som petar ut under blocket. På magnetsidan smörjer man genom bulthålen till tändplattan, bakom svänghjulet.

Frågeställningen är dock följande:
Är det enkelt: Nej.
Behövs det speciell utrustning: Ja.
Har du rätt fett? [svar???]
Är det den bästa lösningen: Nej, absolut inte.

Läs tråden som handlar om "Vevaxelproblem Rotax serie III", där har du bra info i ämnet.
Mitt råd skulle tveklöst vara att klyva motorn, känna på alla lager så att inget håller på att rasa. Då kan man utan problem tvätta bort gammalt fett och få i ordentlig mängd nytt fett.

Om man fettar utifrån missar man all möjlighet att känna på lagren, man vet inte hur mycket fett som faktiskt kommer på rätt ställe, och man riskerar inte att trycka lös packboxar pga för mycket fett.

Alltså. Svaret på din fråga är Ja, men jag hade själv inte gjort så.
Om du saknar mod/kunskap för denna övning så bör du lämna in den på märkesverkstad, dom har rätt fett för ändamålet också.
Lycka till!
 

Ehriksson

Aktiv medlem
3 feb 2009
78
0
6
vad kan de kosta om jag kommer med hela motorn på en pall? så slipper dom ta isär ifrån chassit, någon som har koll

mvh

ehriksson
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
vad kan de kosta om jag kommer med hela motorn på en pall? så slipper dom ta isär ifrån chassit, någon som har koll

mvh

ehriksson
Jättesvårt att svara på, hoppas du förstår det... Kolla med din återförsäljare så får du rätt prisuppgift.
 

löken1

Rookie sledder
24 feb 2009
11
0
0
dalarna
har du fått nån prisuppgift? jag lämnade precis in min polaris och dom misstänkte packbox läckage????