Isrivare lär då inte kyla ner motorn så mycket.ok så tänkte jag också men de låter på 2stroke att de är någon annan anledning varför sätta en vattentempmätare när man just köpt wiseco kolvar
det är isrivare på maskinen och han ja köpt den av säger den aldrig gått varm
mvh
ehriksson
???? nähä vad är de då som kyler ner motorn? lufthålen i huven?Isrivare lär då inte kyla ner motorn så mycket.
I och med att dessa maskiner inte har vattentemp mätare och det är extremt viktigt att du har rätt driftstemperatur på vattnet när du kör med WISECO kolvar så är en digital vattentemp mätare en mycket bra livförsäkring.2stroke kom igen nu, så får du en smiley till, hehe!
I och med att dessa maskiner inte har vattentemp mätare och det är extremt viktigt att du har rätt driftstemperatur på vattnet när du kör med WISECO kolvar så är en digital vattentemp mätare en mycket bra livförsäkring.
Precis som sagts tidigare har "smidda" kolvar den egenheten att de sväller före cylindrarna samt att Wiseco har mindre tolleranser så är det MYCKET viktigt med stenkoll på vattentempen.
.
Det största problemet med smidda kolvar är att dom utvidgar sig fortare än cylindrarna, jämfört med vanliga gjutna kolvar... cylindrarna hinner helt enkelt inte med riktigt därav större risk för haveri! kolvarna i sig har ingen inverkan på motorns temp - för kall/för varm!jag förstår ändå inte riktigt vad du menar... ska jag kontrollera med denna mätare att vattnet har rätt temp innan jag börjar gasa på?
menar du att motorn blir för varm med dessa kolvar eller för kall?
jag förstår att dom sväller före cylindrarna men sen...
jag hänger inte med än..
mvh
ehriksson
Det största problemet med smidda kolvar är att dom utvidgar sig fortare än cylindrarna, jämfört med vanliga gjutna kolvar... cylindrarna hinner helt enkelt inte med riktigt därav större risk för haveri! kolvarna i sig har ingen inverkan på motorns temp - för kall/för varm!
Det är om du vill vara säker på att motorn är genomvarm innan du gasar på, inte för att du skall se om den blir för varm.så långt har även jag förstått det, men då återkommer frågan, varför ska jag ha en vattentempmätare på smidda kolvar? vad är det "en billigt livsförsäkring" emot?
dom sväller ju snabbare än cylindrarna, så då måste man ju varmköra innan man börjar pressa motorn, men varför ska man ha koll på vattentempen? de förstår jag inte
mvh
ehriksson
:beer: Bulls Eye !! :beer:Det är om du vill vara säker på att motorn är genomvarm innan du gasar på, inte för att du skall se om den blir för varm.
Om vattnet är varmt är även cylindrarna varma.
det är alltid enklare med gjutna kolvar för en normal människa som kanske inte är så insatt i motorer och bara vill åka. jag tycker inte det finns några som helst anledningar att föreslå några speciela kolv märken för det väker bara mycket åsikter om ditten å datten. men de flesta kolv märken idag är av mycket god kvalite och presision. Wiseco är inte alls någon dålig variant men beroende av bla att man använder "hjärnan" tills motorn har kommit upp i arbets temp tex.tack 426h och 2stroke, då känner jag att jag är med igen
är detta ett "problem" med just wiseco? isåfall känns det som ett dålig köp när jag köpt dessa kolvar, kanske borde valt brp orginal istället? känns bara krångligt att börja montera massa extra bara för ett par kolvars skull
mvh
ehriksson
Det är inget "problem" så länge man vet om att man kör med smidda kolvar ( Wiseco ) och behandlar motorn därefter.Är detta ett "problem" med just wiseco ?
isåfall känns det som ett dålig köp när jag köpt dessa kolvar,
kanske borde valt brp orginal istället ?
känns bara krångligt att börja montera massa extra bara för ett par kolvars skull
// ehriksson
Svaret på din fråga, lite förenklat, är ja. Det är möjligt. På variatorsidan finns det en smörjkanal, ett rör som petar ut under blocket. På magnetsidan smörjer man genom bulthålen till tändplattan, bakom svänghjulet.sedan en fråga till, jag tog lös primären och packboxen såg jättefin ut torr och bra bakom variatorn
kan jag smörja lagrena utan att klyva motorn, tänkte om de finns någon fettnippel eller liknande
Jättesvårt att svara på, hoppas du förstår det... Kolla med din återförsäljare så får du rätt prisuppgift.vad kan de kosta om jag kommer med hela motorn på en pall? så slipper dom ta isär ifrån chassit, någon som har koll
mvh
ehriksson