Kör ni med andra skydd än hjälm?

i440xcr99

Välkänd medlem
1 jan 2000
172
0
6
Borlänge
Som frågan säger. :)

Ryggskydd, andra skor, njurbälte, knäskydd osv osv.
Tänkte själv köra i skyddsväst med bröst-,axel-,rygg- och armbågs-skydd.
Tänkte prova iaf... ;)

jolpa

Välkänd medlem
24 jan 2010
720
3
16
sundsvall/NJURUNDA
Det brukar vara lite olika. Ibland kör jag med väst och andra dagar inte. Har inbyggda "knäskydd" i byxorna men dom är väldigt tunna.
Men ska bättra mig och ha skydd på i vinter!

droors

Välkänd medlem
15 sept 2013
160
0
16
Karlstad
Hjälm och ryggskydd med njurbälte. Efter att ha landat i snön utan och fått kotförskjutningar, kotkompression så inser man att det inte är mjuklanding alla gånger.

MikalJonsson

Välkänd medlem
21 feb 2006
626
0
16
Jag kör med en väst som har ryggskydd, bröstplatta och njurbälte. Samt hjälm och knäskydd.
Kan varmt rekommendera att ha så mycket skydd som möjligt, men hjälm och en väst med rygg- och bröstplatta bör alla ha. Jag har sett en olycka med dödlig utgång, hans kroppsskydd låg hemma i stugan den dagen och vem vet, det kanske hade räddat hans liv. Alla som åker skoter, det spelar ingen roll om skotern kostar 10 000 eller 150 000, har råd med riktiga skydd. Jag kommer inte åka utan iaf!

Sent from my GT-N7105 using Tapatalk

Emanuel

Välkänd medlem
30 sept 2012
936
3
16
Dalarna
En helt klart underskattad sak är knäskydd med översträckningsskydd. Värdefullt när kompisarna hetsar på dig mer än vad du klarar efter leden eller i ett till synes skönt dropp som kommer testa chassiet mer än vad du hade tänkt..
Blir nya prylar för mig i år, hjälm, överkroppsskydd med kompletterande njurskydd och underkallingar med lår och svankskydd.

STXSweden

Välkänd medlem
28 aug 2013
194
0
6
Kiruna/Umeå
kör hjälm och ryggskydd med njurbälte. testade ett par billiga knäskydd men dom var dålig i passformen m.m så får se om jag köper ett par bättre :)

lynxboondocker800

Välkänd medlem
25 jan 2012
212
0
16
Sollefteå
Har hittils endast kört med hjälm, men funderar starkt på att köpa ryggskydd... Några här som har erfarenhet av mjuka skydd med intelligenta molekyler? Borde ju vara betydligt mer rörligt å bekvämare?

Kan för övrigt inte annat än instämma i en tidigare kommentar; de flesta kroppsdelar läker, men inte en trasig rygg...

TraSSl

Välkänd medlem
13 dec 2010
332
0
16
Kör med hjälm, ryggskydd och nackskydd. funderar på att skaffa en väst, men inte funnit ngn jag gillar ännu. Tips någon??? Är det något man som aktiv skoter åkare BORDE satsa på så är det skydd, att lägga mellan 5 och 10k på skydd är ett billigt pris mot att tillbringa resten av livet i en rullstol och styra med ett sugrör. Så resonerar jag iaf :)

EJakobsen

Välkänd medlem
4 apr 2012
880
2
18
Hassela
Kör med hjälm och tekvest.
Tekvesten är ganska varm men den funkar fint att ha utanpå kläderna "heta" dagar å då blir det inte alls lika varmt.
Rekomenderas varmt så att säga ;)
(jag har crossmodellen med axelskydd, har aldrig provat de andra modellerna)

Mvh Erland

Kläppenrider

Välkänd medlem
24 jun 2012
190
0
6
Några här som har erfarenhet av mjuka skydd med intelligenta molekyler? Borde ju vara betydligt mer rörligt å bekvämare?
Jag har ett ryggskydd med "intelligenta molekyler" när jag är ute och åker, har det även när jag åker skidor. Måste säga att det är MYCKET skönare än ett vanligt. Rörligt och bekvämt.

Sen måste jag säga att jag inte provat det i någon megacrash, men jag tycker inte att det skyddar sämre än ett vanligt i de "situationer" som uppstått. :amuse:

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.286
1.111
113
Stora Blåsjön
Det jag är förvånad över att inte fler kör med knäskydd!
För mig går nog knäskydd före hjälmen...

i440xcr99

Välkänd medlem
1 jan 2000
172
0
6
Borlänge
Jag är förvånad att så många kör med mer än hjälm, upplyftande! :)

Vad kostar ett "ryggskydd med intelligenta molekyler"?
Är det CE-godkänt (så man kan ha det när man åker hoj)?
Var får man tag på och vad kostar "knäskydd med översträckningsskydd"?

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Kör med Tekvest, crossmodellen med skydd vid överarmarna. Gillar det skarpt, kan kännas klumpigt när man tar på det, men märks inte när man kör. Värmer även kalla dagar.
Knäskydd, några billiga från Biltema, funkar kanon fast dom är snorbilliga. Håller med Asker. Knäskydd är nödvändigt, speciellt med dagens fotsteg på lössnömaskinerna.
Hjälm såklart.

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Det var en dag förra säsongen då jag fråga sambon innan jag drog;
"Skä man ta på skydd idag kanske?"

Fick kast på leden å jävlar va jag slog mig.
Tur jag har en intelligent sambo för både ryggskyddet och axelskyddet va på.