Köra nu??

E

Ej medlem/Inloggad

tjenare
det har kommit ca 1 dm med snö nu här i lule idag.. så ***** skönt..
 

salis

Aktiv medlem
30 aug 2004
96
0
6
henke_440 skrev:
ejwbegysv? vet du vart man kan bo någonstans i gördalen? finns det något vadrarhem där eller vart kan man tänkas att bo om man åker dit, vill inte sova i bilen.:)
blir nog att jag åker upp dit nu till helgen.
Vi är också tre skotrar som tänkte komma upp ni i helgen, vi sover i husvagnen i stöten, och kommer antagligen bara att åka på söndagen.
Hur hittar man lämpligast någon stans att åka, löser det sig självt, eller är det något speciellt ställe man ska försöka leta rätt på?

Mvh//Henrik
 
E

ejwbegysv

salis skrev:
Vi är också tre skotrar som tänkte komma upp ni i helgen, vi sover i husvagnen i stöten, och kommer antagligen bara att åka på söndagen.
Hur hittar man lämpligast någon stans att åka, löser det sig självt, eller är det något speciellt ställe man ska försöka leta rätt på?

Mvh//Henrik
Då det är lite dåligt med snö så rekommenderar jag att ni kör till skoterterminalen (en parkering) ovanför Lillådalen, sen därifrån tex mot slättåtjärn (obs lite stenigt först 100m:arna tat lugnt) eller åt andra hållet mot tex drevfjället... Passa er för isarna bara..

Om ni åker från stöten via norge (genom norska Ljördalen) så åker ni förbi Gördalen mot Särna.. Efter 6 km så är ni i Lillådalen.. Strax efter där så finns det en parkering vid leden där man kan lasta av skotrarna.. På så vis slipper ni köra genom skogarna för att ta er upp på fjällen.. (höger = slättåtjärn och ner mot gördalen, Vänster = drevfjället m.m)

Jag kommer nog att försöka ta leden upp till Slättåtjärn via gördalen.

Ps. Stanna till i Cafét och hör om Gunilla har någon karta så hittar ni massor med leder..
 
Last edited:
E

ejwbegysv

henke_440 skrev:
ejwbegysv? vet du vart man kan bo någonstans i gördalen? finns det något vadrarhem där eller vart kan man tänkas att bo om man åker dit, vill inte sova i bilen.:)
blir nog att jag åker upp dit nu till helgen.
Finns massor med boende... dock lite Pre sesion nu..

Om du ringer 0253-15090 och snackar med Gunilla så fixar hon bra boende åt er...

Jag kommer i ilfart till gördalen på Lördag eftermiddag.. Sen blire skoter!
 
E

ejwbegysv

Verkar bli en hel del snö till helgen om metrologerna har rätt,,,
 

henke_440

Aktiv medlem
20 nov 2005
94
0
6
viksjöfors
ok, är det inte så mycket folk som bor där uppe nu då, såg att det fanns ett nybygt skoter motell där för 600 kr per lägenhet, det va 11 st i en rad.
vi blir där hela helgen om det inte är fullt i dom lägenheterna då.

vi kanske ses där då. det kanske kan blir trevligt att träffa lite mer folk.:)
 

henke_440

Aktiv medlem
20 nov 2005
94
0
6
viksjöfors
nu har jag ringt till en skoteruthyrning i gördalen, det är 4 dm där nu men det är på tok för lite snö en så länge, han sa att det är så mycket sten och stock där så det bara förstör skotrarna. fram till jul eller en halv meter till så är det toppen.:mad: så jag skjuter upp min resa dit. tråkigt.
 

matti

Välkänd medlem
7 aug 2004
1.022
1
16
Långå
www.herjedalen.se
henke_440 skrev:
nu har jag ringt till en skoteruthyrning i gördalen, det är 4 dm där nu men det är på tok för lite snö en så länge, han sa att det är så mycket sten och stock där så det bara förstör skotrarna
Lyssna på ortsborna.....som regel klokt folk (vilket detta uttalande visar!) ;)

mvh / Matti
 
E

ejwbegysv

henke_440 skrev:
nu har jag ringt till en skoteruthyrning i gördalen, det är 4 dm där nu men det är på tok för lite snö en så länge, han sa att det är så mycket sten och stock där så det bara förstör skotrarna. fram till jul eller en halv meter till så är det toppen.:mad: så jag skjuter upp min resa dit. tråkigt.
Klart han inte vill hyra ut skotrar nu.. var det stefan du snacka med eller?

Träffade farsgubben idag (som är ortsbo) om man inte åker från byn alltså åker från lillådalen så är det absolut inga problem...

Jag har laddat upp iaf och kommer att åka...

Ps. Ring gunilla på 0253-15042 eller 0703546795 (ej försent på kvällen) så fixar hon bra mycket billigare boende än det där...
 

henke_440

Aktiv medlem
20 nov 2005
94
0
6
viksjöfors
jag ringede inte till skoter uthyrningen för att hyra skoter, har min engna som skulle ta med dit. om det är någon som har koll om det går att åka skoter där nu så är det nog han, han vet nog att det inte är så bra nu. men det går ju helt klart. men det blir nog för dyrt om man ska åka sönder skotrarna där uppe. han sa även att det är mycket lite snö jämnfört med andra år. han va besviken. menmen det får bli någon annan vecka.:)
 
E

ejwbegysv

Hehe.. jo ett klokt val att vänta lite men det är alltid åkbart :)

Dock känner jag både Stefan och Roger (finns 2 uthyrare nu) och nja.. kanske inte dom jag frågar först och främst :)

Du vet väl att jag har bott i Gördalen (uppväxt där).

Nu är det snart 5 dm...
 

dema

Välkänd medlem
6 aug 2005
708
0
16
49
Uppsala
Efter att läst era vitsord om Gördalen kännde jag mig tvingad att boka rum på fuludalskamping i mellandagarna, hoppas det är lika bra i Gördalen som ni säger!
Hur är åkningen där? Finns det ytor som man kan leka av sig på? Tanka? Äta? Eventuellt köpa en ny rem om det skulle behövas?
 
E

ejwbegysv

dema skrev:
Efter att läst era vitsord om Gördalen kännde jag mig tvingad att boka rum på fuludalskamping i mellandagarna, hoppas det är lika bra i Gördalen som ni säger!
Hur är åkningen där? Finns det ytor som man kan leka av sig på? Tanka? Äta? Eventuellt köpa en ny rem om det skulle behövas?
Har aldrig hört att någon har varit missnöjda efter en skotertur i Gördalen iaf..
Som f.d bybo så vet jag så klart alla de bra ställena som man lätt kan missa om man bara nöter led hela tiden, men vågar man svänga av efter lederna så finns det hur mycket friåkning som helst...

Helt klart det mest snösäkra stället i mellansverige.

Jag trivs bäst i Februari då det alltid brukar vara sjukt mycket pudersnö.. Tjejen trivs mest i slutet av April när man kan sitta och sola på fjället :)

Ytor finns det så det räcker och blir över, hehe det kan jag lova dig med 27 invånare i byn..

Mat finns i Café gosen, tanka kan du göra hos Stefans skoteruthyrning (sedel automat) eller om du tar en tur till Flöttningen så kan man tanka där också (en fin dagstur fram och tillbaka) dock har dessa ställen bara 95 oktan och i Gördalen kanske det inte är det billigaste stället å tanka på tyvärr.

Stefans skoteruthyrning säljer lite oljor och sånt men remmar kan nog bli svårt om du inte har samma som han har till hyrskotrarna.. Jag handlar av Mulle på Mperformance i Mora då han har stuga i byn och kan ta med sig upp vid behov.

För billigt boende så bör ni ringa Gunilla på 0253-15090.

Mer info finns på www.gordalen.nu, dock ska vi snickra ihop en ny sida om mera detaljerad skoterinfo osv sen.
 

henke_440

Aktiv medlem
20 nov 2005
94
0
6
viksjöfors
ja nu är helgen över. hur gick det att köra i gördalen då,så att jag vet om jag missade något eller om jag sparade en del pengar.
 
E

ejwbegysv

henke_440 skrev:
ja nu är helgen över. hur gick det att köra i gördalen då,så att jag vet om jag missade något eller om jag sparade en del pengar.
Ja som du ser så var det lite snö... dock alldeles för lite.. Men man blev av med den första skoterabstinensen iaf :)