Köra utan förarbevis? Skoterpoliser.

Tamminen

Välkänd medlem
2 okt 2012
164
0
6
Idre
Hej alla glada!

Nu är det så att jag inte har skaffat mig något skoterkort ännu (har bokat tid men finns inge snö där jag bor än)

Iallafall så har jag åkt med några polare upp till Sälen nu och tänkte offra mig och åka ut en vända för att testa nya skotern lite.
Är det stor risk att man stöter på farbror polis? Någon som har erfarenhet av att ha stött på en polis utan förarbevis? Googlat runt lite och hittat massor av svar men alla säger olika!
Självklart är det ett dumt val av mig att åka utan förarbeviset men har man en ny skoter man inte testat ännu så kliar det i tummen!
Så svar om att det är onödigt och dumt behöver ni ej komma med, det är jag som sagt medveten om, vill bara höra om någon blivit stoppad för det av er!

Ha en bra kväll!!

Qroz

Välkänd medlem
20 apr 2008
1.262
2
16
33
Umeå
Går ju att kringå om du sköter det snyggt...

"Undantag vid skotersafari

Du som har körkort eller traktorkort, också kort som är utfärdade efter den 1 januari 2000, har rätt att köra snöskoter inom organiserad turistverksamhet om färden sker

i en grupp på högst tio förare.
under ledning av en person som har förarbevis för fordonet.
längs en sträcka som ledaren har bestämt i förväg.

Även en person som har körkort med behörighet AM (moped klass I) har rätt att köra snöskoter enligt dessa förutsättningar, även om han eller hon inte fyllt 16 år."

I övrigt att jag 90% säker på att det ger dagsböter.

Tamminen

Välkänd medlem
2 okt 2012
164
0
6
Idre
Jo precis, läste lite om det där men det blir ju lite klurigt att försöka förklara för polisen att mina vänner håller en organiserad turistverksamhet!

andhag

Välkänd medlem
27 dec 2009
1.152
24
38
Det var stor koll i Åkersjön då tog de 4-5 pers för olovlig körning pga inget förarbevis. Jag skulle inte chansa..

Qroz

Välkänd medlem
20 apr 2008
1.262
2
16
33
Umeå
Att åka i Sälen utan förarbevis är riktigt idiotiskt..
Ofta så är Polisen där med både skotrar och helikopter
Är du inte läskunning?

"Så svar om att det är onödigt och dumt behöver ni ej komma med, det är jag som sagt medveten om, vill bara höra om någon blivit stoppad för det av er!"

OT - Det står ingenstans att den som håller i safarin måste hålla i någon slags organiserad turistverksamhet... Dock kanske svårt att planera en tur i förväg, fast å andra sidan måste ju polisen bevisa att ni INTE planerat turen i förväg..

Slednecker

Välkänd medlem
1 jan 2000
226
0
16
Norra Dalarna
Är du inte läskunning?

"Så svar om att det är onödigt och dumt behöver ni ej komma med, det är jag som sagt medveten om, vill bara höra om någon blivit stoppad för det av er!"

OT - Det står ingenstans att den som håller i safarin måste hålla i någon slags organiserad turistverksamhet... Dock kanske svårt att planera en tur i förväg, fast å andra sidan måste ju polisen bevisa att ni INTE planerat turen i förväg..
Jag är mycket väl läskunnig och svarar enbart på en av hans frågor: "Är det stor risk att man stöter på farbror polis?"
Kasta inte sten i glashus

Tamminen

Välkänd medlem
2 okt 2012
164
0
6
Idre
Okej..
En böter på 1500-2000 kan jag ta, men man vet ju aldrig hur pass snäll polisen men ev. Stöter på är. Prick i registret också antar jag?

ZIKKO

Välkänd medlem
24 mar 2011
319
2
18
jag har två polare som åkte på 12k i böter vid olika tillfällen för olovlig körning.

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
http://www.snofed.se/default.asp?path=21895%2C22191&pageid=31939

Vem får köra snöskoter?

För att få köra snöskoter i Sverige krävs att du är 16 år och har ett förarbevis för snöskoter. Snöskoter får även köras av den som har svenskt körkort eller traktorkort utfärdat före 2000-01-01. Du kan även köra utan förarbevis om du ingår i en grupp inom turistnäringen med högst tio personer som har körkort eller traktorkort, och som leds av en person med förarbevis för snöskoter längs en sträcka som bestämts av ledaren före färden.

Det är dagsböter som gäller !

Så det gäller att ha med en person/ledare som är knuten till registrerad turistverksamhet där en färdplan "registrerats" före färden.

Tamminen

Välkänd medlem
2 okt 2012
164
0
6
Idre
Om man nu skulle bli tagen och man inte har ett förarbevis, får man fortfarande ta kort direkt efter då eller skjuts det upp?

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Följer polisen regelboken så blir det en notering/registrering av straffpåföljden vilken också förarbevisutfärdande myndighet har möjlighet att ta del av och i värsta fall fördröja utfärdandet, beror ssäkert på hur noggranna de är men möjligheten finns som sagt
.
Utbildningen kan du dock genomföra under förutsättning att du har åldern inne

Tamminen

Välkänd medlem
2 okt 2012
164
0
6
Idre
Tack så mycket för alla svar!
Nog för att det är roligt att åka skoter men jag tar det kloka beslutet och struntar i det! Bara att hoppas på att snön når södra Dalarna snart!

Slätabjörnen

Välkänd medlem
15 dec 2012
1.512
4
16
Falun
Tack så mycket för alla svar!
Nog för att det är roligt att åka skoter men jag tar det kloka beslutet och struntar i det! Bara att hoppas på att snön når södra Dalarna snart!
Mycket sunt beslut. Risk annars, om du ertappas, att förarbeviset skjuts upp. Även risk att det påverkar ev.körkort eller körkortstillstånd.

Skickat från min GT-I9305 via Tapatalk

Slätabjörnen

Välkänd medlem
15 dec 2012
1.512
4
16
Falun
Förresten, kan du inte ordna så du kan ta förarbeviset på ngn ort som har snö.
Ring Leif Risander på Studiefrämjandet i Leksand, tel. 076-778 60 69 eller 0247-131 35
Det är han som samordnar kurserna i Dalarna, han vet alltså var och när det finns möjlighet och du kan även anmäla dig till honom.
http://www.studieframjandet.se/dalarna/Ovrigt/Kontakt/Leksand/Leif-Risander/

http://www.studieframjandet.se/dalarna/Nyfiken-pa/Ovriga-amnen/Forarbevis/Forarbevis-skoter/

Blir väl lite bilåka men det kanske det är värt.
Inge vidare med snö här i Falun heller men iaf ca 2dm, så pass att klubbarna här borde kunna köra manöverprov på någon plan yta.

Skickat från min GT-I9305 via Tapatalk

KalleT

Välkänd medlem
8 nov 2008
2.350
3
38
Frösön/Rönnöfors/Offerdal
jag har ett förslag som e bättre än alla andras förslag om du vill ha svar på din fråga :)
ring till Polisen och fråga vad som händer,du behöver ju inte säga vart du är eller ska,bara en undran säger man

Itchy82

Medlem
9 dec 2013
6
0
1
Timrå
Hej alla glada!

Nu är det så att jag inte har skaffat mig något skoterkort ännu (har bokat tid men finns inge snö där jag bor än)

Iallafall så har jag åkt med några polare upp till Sälen nu och tänkte offra mig och åka ut en vända för att testa nya skotern lite.
Är det stor risk att man stöter på farbror polis? Någon som har erfarenhet av att ha stött på en polis utan förarbevis? Googlat runt lite och hittat massor av svar men alla säger olika!
Självklart är det ett dumt val av mig att åka utan förarbeviset men har man en ny skoter man inte testat ännu så kliar det i tummen!
Så svar om att det är onödigt och dumt behöver ni ej komma med, det är jag som sagt medveten om, vill bara höra om någon blivit stoppad för det av er!

Ha en bra kväll!!
Att köra utan förarbevis är samma som köra bil utan körkort.
Bil och snöskoter gäller samma regler du tappar bägge om du åker dit.