Köra utan förarbevis? Skoterpoliser.

Qroz

Välkänd medlem
20 apr 2008
1.262
2
16
33
Umeå
Går ju att ta skoterkort med en fyrhjuling också, då det också är ett terrängfordon...

procep

Välkänd medlem
30 jul 2010
346
0
16
Går ju att ta skoterkort med en fyrhjuling också, då det också är ett terrängfordon...
du kan väll inte ta ett snöskoterkort med en fyrhjuling?!
när jag tog mitt snöskoterkort för typ 4år sen så va du tvungen att köra snöskoter för snöskoterkort och viseversa.
däremot så erbjöd han som höll i utbildningen att man kunde ta båda, då till en extra kostnad.
du får inte köra fyrhjuling på provet för att få snöskoterkort, däremot så ligger både fyrhjuling och snöskoter under samma sort fordonskategori, som du sa terrängfordon. Men blanda inte ihop hur du tar dem enskilda korten. Har du tagit snöskoterkort via fyrhjuling så har du nog endast drabbats av en oseriös handläggare :)

TraSSl

Välkänd medlem
13 dec 2010
332
0
16
du kan väll inte ta ett snöskoterkort med en fyrhjuling?!
när jag tog mitt snöskoterkort för typ 4år sen så va du tvungen att köra snöskoter för snöskoterkort och viseversa.
däremot så erbjöd han som höll i utbildningen att man kunde ta båda, då till en extra kostnad.
du får inte köra fyrhjuling på provet för att få snöskoterkort, däremot så ligger både fyrhjuling och snöskoter under samma sort fordonskategori, som du sa terrängfordon. Men blanda inte ihop hur du tar dem enskilda korten. Har du tagit snöskoterkort via fyrhjuling så har du nog endast drabbats av en oseriös handläggare :)
Jo det kunde man faktiskt. Jag tog min uppkörning med fyrhjuling, men då hette terrängfordon och inte terrängskoter. terrängfordon innefattade både skoter och fyrhjuling vilket det du har tagit inte gör. har för mig att de ändrade det för typ 5 år sedan :)

EDIT: Mycket klokt och moget val av TS har man inte förarbevis ska man inte åka, särskilt inte i sälen området

Slätabjörnen

Välkänd medlem
15 dec 2012
1.512
4
16
Falun

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.190
151
63
Säfsen
Källa?

I Malung genomfördes kurs förra veckan på ett skidspår, (som mer hade blivit isbana), på deras skidstadion. De hade fått tillåtelse av skidåkarna att använda resterna av det enda skidspår de hade.
Källa: http://www.dt.se/nyheter/malungsalen/1.6698281-snoskoterkurs-pa-forbjuden-mark

Skickat från min GT-I9305 via Tapatalk
Är precis som Holm säger. Det ska numera ingå körning i utbildningen, inte bara manöverprov. Dessutom så får det bara vara 4 stycken elever per handledare vid körningen (det får vara max 16 elever/utbildning), så det är mycket tidskrävande.
Så att köra den tiden med en hel utbildningsgrupp på skidstadion i Malung känns som att den utbildningen hade inte klarat en kontroll från Transportstyrelsen. Men jag kan ju gissa fel också...de kanske gnessade fram och tillbaka över snöfläckarna tills alla kört tillräckligt länge?
Har de nu tänjt (fuskat) med utbildningskraven så är det en väldigt farlig väg att vandra, eftersom alla utbildningar via handledare i ideella föreningar går på samma tillståndsbevis från Transportstyrelsen, dvs om det fuskas och upptäcks i t.ex Malung så kan faktiskt tillståndet ryka för hela Sveriges alla utbildningar.
Det här blev väldigt off topic, men lite relevant ändå...

Last edited:

bernersjo

Välkänd medlem
7 apr 2012
107
2
18
Göteborg
Så var det väl förr va? När jag tog kortet, 2003 har jag för mig det var, så körde jag bara snöskoter men fick ett sk terrängförarbevis eller liknande. Jag får alltså köra både snöskoter och fyrhjuling. Men nu för nåt år sedan så delade dom ju på det och det blev ett nytt förarbevis med bild bland annat. På den lappen man skickade in så fick man välja om man ville förnya snöskoter, fyrhjuling eller båda två.. Givetvis behåller man ju båda även om jag inte kör fyrhjuling.. :)

Men tar man kortet idag så antar jag att det är olika förarbevis för fordonen?