Körde titan 800 2018 torr.. vad låter nu?

Rillopro

Ny medlem
11 feb 2025
4
0
1
35
Norrbotten
Körde skiten torr på olja. Ingen varningslampa hade lyst. Vet att det var klantigt att inte kolla manuellt men litade faktiskt på skotern skulle varna då jag behövde fylla på.

Iallafall. Den nöp på låga varv.
Jag försökte fylla oljeledningar så gott jag kunde, olja via tändstifthålen sedan har jag kört ett par mil.

Inser den låter konstigt tänkte först någon plast skallra eller nåt, men det kommer från motorn.

Har rivit motorn nu och kolvarna var såklart dåliga, kolvrester i cylinder.

Delat motorn och granskat tycker inga lager är jättedåliga eller glappa. Litet ljud från ena stora vevlagret bara när man snurrar det.
Så jag undrar vart kommer detta ljud från tror ni? Vevstaklager känns glappfritt. Kan det vara kolvbultslagret upptill alltså?

Tack för ideer.

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.285
1.106
113
Stora Blåsjön
Ta bild på kolvar, cylinder och topp. Kolven och vevstaken ska inte glappa det minsta upp och ner, skulle mycket väl kunna vara det övre delen av staken som tagit stryk då den levt ett hårt liv i värme och avsaknad av olja.
Men kolla igenom alla lager noggrant på veven för har de gått utan olja så tar de snabbt stryk. Nu nyper maskin rätt snabbt på kolvarna utan olja så veven bör ha klarat sig rätt bra.

Rillopro

Ny medlem
11 feb 2025
4
0
1
35
Norrbotten
Hej tack för svar.

Har kollat på veven, kan höra svagt lagerljud då man snurrar ett av stora lagren, dom inre känns bra och stakarnas nållager glappar då ingenting. Kolvbults nållager tycker jag inte heller glappar nåt tydligt ned och upp.

Kan stake vara krokig och orsaka ljud? Det är svårt se jag tycker då dom ser raka ut.

Jag sladdade en led när den stannade så typ 4 5000 varv bara.
På bilderna har jag honat cylindern tycker det mesta kolvresterna for bort.

Attachments

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.285
1.106
113
Stora Blåsjön
Du har inte tvättat med saltsyra i cylindern va? Ser inte ut som all aluminium är borta nämligen. Väldigt viktigt att få bort all aluminiumklegg och då är det bara saltsyra som funkar.

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.896
885
113
Kramfors
Om du inte hittar någ glapp någonstanns så kan de hända den låtit så innan och iså fall från primärvariatorn.
Oljepumpen måste luftas för att pumpa olja. Öppna en lite skruv på pumpen och låt oljan självrinna ut där och dra åt efter de runnit ut en svätt. Kör med 2% olja i bensintaken tills du ser att den drar olja ur oljetanken sedan kan du gå ner på 1% som du kör i bränslet undee 25-30 mil för att få skonsammare inkörning av nya kolvar.
Sök lagergrapp i nedre vevstrakslager genom att vrida runt vevsrakarna och känn axialglappet i alla lägen 360gr runt vevtappen. Yttre ramlagren som lät illa antar jag du byter såklart.

Rillopro

Ny medlem
11 feb 2025
4
0
1
35
Norrbotten
Tack för svar. Men kan ljudet varit från detta? Kolvarna glappar ju som attan. Eller ska det vara så?
Mäter cylinder till 85mm och kolv till 84.2

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.896
885
113
Kramfors
Nej så glapp ska de inte va spelet mellan nkolv och cylinder bnrukar va 0,13-0,14 mm på polaris 800a motor ber på om de är gjuten eller smidda kolvar.
Där har du ljudet någon har satt dit fel kolvar och de va ju tur i oturen för då skär de inte lika lätt.

Rillopro

Ny medlem
11 feb 2025
4
0
1
35
Norrbotten
Hej.

Såg via artk nr på kolven att det redan satt sno x kolvari den.. troligtvishar förra ägaren gjlrt samma sak ich inte sagt att han bytt kolv....

Kolla jämförelse här mellan ny och begagnad kolv. Är inte glappet på den nya kolven ändå för stort??

(Ja jag har honat cylindern)

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.896
885
113
Kramfors
Nya kolven såg normalt ut men du måste mäta. De ska va mellan 0,12-0,15mm spel mellan borret och kolven. Om du mäter kolven så mät mitt på från bak till framsida kolv för de är ovala. Mät även långt ner på kolven där är de som tjockast. Ovanför kolvringar ska man inte mäta för där är de medvetet stort spel.
Glöm inte slipa inkolvringsgapen till 0,53- 0,55mm absolut inte under det på en 800cc twinn.