Kan man köra skoter 9-10 Maj - isåfall var?

jockegubben

Välkänd medlem
2 nov 2007
4.923
6
38
Harads
www.Jockegubben.pixbox.se
En hel massa personer pratar om Ritsem (populärt?). Kan man bo /handla/ tanka där? Förslag på hur man skall åka/rutter, undviker gärna sjöar om det inte är typ MYCKET IS (och mycket fisk )så här års....
Ja, ritsem har kanon bra körning tycker jag iaf..
Far själv upp dit på fredag igen, 3 gången nu iår..

Boende finns där uppe, även tillgång till att handla(kiosk), tankning sker i sjöfallet, 5 mil nedanför. Så de är väl kanske att föredra att ta med bränsle.

Såhär års finns de lite förbud där uppe, men uppåt sitas kan man alltid köra, brukar vara bra med snö ditåt oxå..

Man brukar kunna köra i ritsem till slutet av mej/början av juni.
Men ju längre in på sommarn de går ju sämre före blir det ju så klart.

Brorsan var uppe i helgen och han sa att isarna på magasinet var inte dom bästa men på sjöarna var det ca 1 meter, dock mycket vatten uppe på isarna.
1-1.5 meter snö där dom var och körde..

Hoppas du blivit lite klokare nu.. :argh:
 
D

Draken

Har bott i sitas två ggr nu senaste veckorna och senast i helgen som var och man måste åka ovanför sitas för att få lite fastare snö.
Det är väldigt blöt snö där nu och genomslagsföre. :-/
Har inte varit minus sen valborgsmässoafton.

Men om det skulle frysa på så går det köra bra där uppe,och kommer man bara lite högre upp så går det bättre.
Ganska stor skillnad upp mot hukejaur när man kommer upp en bit på fjällen.
 

hockeybruden

Välkänd medlem
6 jan 2009
260
0
16
Luleå
Var bor ni? Går det att bo (och kanske få bränsle) i Örnvik?

vi har några bekanta som har en stuga i Örnvik, men det finns en husvagns-"camping" dära.. det är ganska populärt, så har du en husvagn är det lugnt :) som jag vet går det inte att köpa bensin någers, men det kan man antingen köpa i Aplog el Ajaur före man kör upp (till Örnvik)..
 

Stugsittaren

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.163
98
48
Sveriges motsvarighet till Afrika
Jag har kört skoter idag :) Låktatjåkka i Kiruna kommun. I dag var vädret bara sisådär men i förrgår hade vi en kalas dag. Noll gradigt sol och kall snö på 1200 möh. Problemet med en så här tidig vår är att ta sig första hundra höjdmetrarna då man måste kryssa på snöfälten men det är värt det. Årets höjdare !

I Kiruna kommun finns nog flera platser att köra på Råstå Riksgränsen mm.
 

Trapper 602 (503)

Välkänd medlem
23 apr 2009
1.288
1
16
28
Haparanda Kommun
:cool: Finns få ställen i Haparanda men det finns snö och jag bränner över diken som är fulla av slask och is å sånt, det är svin kul. Men det är farligt och köra skoter i skogen då det är så mjukt och allt ger efter och det var väll sista aprill och sen så var man och lekte fram till 11 maj tror jag då skotern gick sönder, varriatorn till växellådan började slira för sprintana gick av :mad:

Vet inte om det klassas som sommaråkning men för det finns snö men det är ju så mjukt överallt så det är bara att gasa järnet om man inte vill få tvärstopp på maskinen för det samlas mjuksnö och allt i bandtunneln och när jag stannar så går det inte fortsätta om man inte backar fram och till baka, back, fram back, fram ända tills det ger efter.