Kedjebyte eller inte kedjebyte?

Gomer1

Prospect sledder
1 jan 2000
1
0
0
Har en MX -89 som gått 800 mil nu.
Tyckte jag läst någonstans att man bör byta kedja ungefär då.
Men den lokala Ski-doo handlaren sa att det behövs inte. Nån som har nåt vettigt tips?
Skotern är "normalkörd" enligt min uppfattning.

Rotaxpower1

Rookie sledder
1 jan 2000
8
0
0
kedjebyte eller inte kedjebyte

Min gamla Everest-82 har gått över tusen mil nu utan promblem.(har nu en MX-91)det enda man kanske behöver göra är att spänna kedjan och kolla oljan där.

urbohm

Medlem
1 jan 2000
12
0
1
Kedjebyte MX

Har en MX -91 som passerat 1000 mil. Planerar ej att byta kedja. Vet en Plus -91 som rev av kedjan pga bristande tillsyn vid 300 mil. Inga andra skador än kostnaden för ett drev och en kedja ( besvär med en död skoter att ta hem ur skogen)
Själv har jag noga kollat min kedjespänning efter det tillbudet, och jag inbillar mig i alla fall att den bara medgav sträckning till ungefär 600 mil, därefter har den inte tänjts mer. Men jag kollar den fortfarande flitigt, och har bytt olja i år.

Haeroin

Medlem
1 jan 2000
32
0
1
Nja..

Jadu jag vet inte om det behövs om jag får säga min mening. Kör ju en MX 91`a som har gått runt 600mil behövs väl kanske sträckas och dyligt om man hör att det kuggas över eller nåt. Annars borde det inte vara några problem.
Jag har gasat ur den rätt så mycket men har inte hört av nåt konstigt från drivhuset så är skotern inte mycket gasad och tuktad och inga missljud uppstår så håller den nog.

Hej då

/Hiro.

BoooM1

Semi PRO sledder
1 jan 2000
79
0
0
Sundsvall Sverige
RE: Nja..

>...behövs väl kanske sträckas
>och dyligt om man hör att
>det kuggas över eller nåt.
>Annars borde det inte vara
>några problem. /Hiro.

Om den är så pass slak att den kuggar över har den ju slitet ner kuggen totalt så du måste byta både kuggen och kedjan. Hålls kedjan rätt spänd håller dreven längre. Du BÖR ju öppna och kontrollera en gång varje år när du ändå byter olja.

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Hej !

Efter 800 mil skulle då jag definitivt byta kedja om det så att säga är original kedjan i den fortfarande !

Annars skulle då jag inte tordas köra längre än runt garaget.......

Hi hi hi..........

bost

Välkänd medlem
1 jan 2000
392
0
16
Sävar
Eftersom ett kedjehaveri oftast medför svåra och dyra följdskador rekommenderas kedjebyte vid 600 mil. Det är väl använda pengar då ett kedjebrott kan kosta minst 5 ggr så mycket.