Klädsel?

Norrbotten89

Medlem
16 maj 2024
17
3
3
35
Boden
Tjena

Jag har köpt på mig lite utrustning nu inför vintern och längtar efter snön, skotern ska hämtas på tisdag.

Det fick bli en overall utan isolering men hur brukar ni klä er för att inte frysa jag har massor med underställ som man har närmast kroppen men dåligt med kläder att ha ovanpå det eftersom jag sällan varit ute och aktiverat mig vintertid. Så jag håller på att kolla vad man borde köpa?

Lite olika kläder i fleece kanske?
 

Snöskor

Medlem
9 feb 2022
7
5
3
41
Hälsingland
Jag kör underställ och sen en väst med ryggskydd, axelskydd och bröstskydd, den värmer en del med. Sen balaclava, nu har jag en ovve med flythjälp i så den är ju fodrad med det så det lär krävas lite mer i ditt fall. Ett lager till med merino på ben och överkropp kanske räcker, det andas ju och stinker inte för det är antibakteriellt. Och det finns ju i olika tjocklekar.
 
Reactions: Norrbotten89

Norrbotten89

Medlem
16 maj 2024
17
3
3
35
Boden
Jag kör underställ och sen en väst med ryggskydd, axelskydd och bröstskydd, den värmer en del med. Sen balaclava, nu har jag en ovve med flythjälp i så den är ju fodrad med det så det lär krävas lite mer i ditt fall. Ett lager till med merino på ben och överkropp kanske räcker, det andas ju och stinker inte för det är antibakteriellt. Och det finns ju i olika tjocklekar.
Alright

Jag det är svårt har också köpt ett ryggskydd med bröstplatta

Men man lär ju behöva något mer isolerande på benen och överkroppen tänker jag

Något tunnare fleece funderar jag på
 

Trigger

Välkänd medlem
6 feb 2013
187
17
18
Piteå
Beror lite på vad det är du köpt och hur du tänkt köra också.

Jag körde tidigare med en ofodrad FXR, kunde köra med bara ett tunnare underställ och ryggskydd i -20.
Det var lite svalt när man körde led till/från lek men blev fort varmt när man gav sig ut i spenaten.

Kör nu med en Klim Lochsa som med samma lager under upplevs som iskall vid ledkörning men alldeles perfekt
så länge man höll sig aktiv.

Du kommer nog få prova dig fram, beroende på vad du köpt och vi alla är olika.
 
Reactions: Norrbotten89

Psycho Dave

Välkänd medlem
10 nov 2010
719
81
28
Norderåsen
Beror som helt på hur man ska köra. Om jag ska ut och köra tekniskt bland träden så har jag ullunderställ, överkroppsskydd, benskydd, balaklava och sedan en ofodrad overall. Ska jag bara köra lite led så väljer jag oftast ett fodrat tvådelat ställ istället för overallen.
 
Reactions: Norrbotten89

Norrbotten89

Medlem
16 maj 2024
17
3
3
35
Boden
Merino underställ. På överkroppen , tunnare fleece, 509 ryggskydd, skaljacka. På underkroppen, oftast en tunnare softshell liknande byxa sen skalbyxa.
Beror lite på vad det är du köpt och hur du tänkt köra också.

Jag körde tidigare med en ofodrad FXR, kunde köra med bara ett tunnare underställ och ryggskydd i -20.
Det var lite svalt när man körde led till/från lek men blev fort varmt när man gav sig ut i spenaten.

Kör nu med en Klim Lochsa som med samma lager under upplevs som iskall vid ledkörning men alldeles perfekt
så länge man höll sig aktiv.

Du kommer nog få prova dig fram, beroende på vad du köpt och vi alla är olika.
Beror som helt på hur man ska köra. Om jag ska ut och köra tekniskt bland träden så har jag ullunderställ, överkroppsskydd, benskydd, balaklava och sedan en ofodrad overall. Ska jag bara köra lite led så väljer jag oftast ett fodrat tvådelat ställ istället för overallen.
Alright tack så mycket!

Det låter vettigt, har köpt en Amoq v2 void overall ofodrad och det blir förmodligen en del ledkörning nu i början tills man blivit mer bekväm.

Men jag får väll klä mig varmt det går ju alltid plocka av ett lager!
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.487
391
83
Malå/Adak
Ska jag köra i skogen/aktivt så ett underställ och tekvest är det enda jag har under ofodrad overall. Möjligen ett extra par långkalsonger om det är kallare än -10.

Man behöver mindre under en overall än under jacka/byxa då ingen värme smiter it i midjan samtidigt som kroppsdelarna kan dela värme mellan varandra.
 
Reactions: Norrbotten89