Klassiskt, skit också att sånt ska hända presis före lovet.

xlt_sks_94

Välkänd medlem
1 feb 2006
242
0
16
Kiruna
drog av drivaxeln ihelg, en klassiker för arctic cat. presis före lovet åsså.... måste undra lite, vad är det som gör att axeln går av, något speciellt? eller är axeln helt enkel för klent bygd?

MrGreen

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.700
0
16
57
Hoting
Dom hade en variant av drivaxel på vissa modeller där drevet hölls på plats med en bult och det blev ju givetvis en kraftig försvagning av axeln iom hålet i stället för en utvändig gänga och mutter

raggarn23

Medlem
14 mar 2006
32
0
1
krokigt chasi kan det vara eller för klen driv axel du ska köpa en som sitter i en tunder eller zrt 800 jag har för mig att dom ska passa men det beror ju på vad du har för arctic förstås mvh Daniel :confused:

xlt_sks_94

Välkänd medlem
1 feb 2006
242
0
16
Kiruna
MrGreen skrev:
Dom hade en variant av drivaxel på vissa modeller där drevet hölls på plats med en bult och det blev ju givetvis en kraftig försvagning av axeln iom hålet i stället för en utvändig gänga och mutter
jo kunde tänka mig att det var de som spökade, men va kan man göra för att förebygga problemet? så det inte händer igen på ny axel

MrGreen

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.700
0
16
57
Hoting
Du köper helt enkelt den andra typen med gängad axel och mutter så är problemet ur världen kontakta Bengan han har alla möjliga modeller

MrGreen

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.700
0
16
57
Hoting
Dom passar det enda som skiljer är att axeln är gängad utvändigt i stället för invändigt.

xlt_sks_94

Välkänd medlem
1 feb 2006
242
0
16
Kiruna
ok, jo de borde ju vara så att de passar. men är det så att den med mutter är mer hållbar än den med bult? varför?

MrGreen

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.700
0
16
57
Hoting
Axeln blir försvagad för att du borrar ju bort en massa material när du gör ett hål i axeln för bulten jämfört med en solid axel med utvändig gänga, dessutom blir det en naturlig brottsanvisning i tomrummet mellan spetsen på bulten och botten på hålet för där blir den naturligtvis som svagast.

xlt_sks_94

Välkänd medlem
1 feb 2006
242
0
16
Kiruna
om jag har fått rätt så är det där som det antingen finns en bult som går in i driv axeln eller en mutter som skruvas fast i den utåtgängade drivaxelns gängade del?

MrGreen

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.700
0
16
57
Hoting
Det ser lite anorlunda ut med back iom axelförlängningen #6 men det är i änden där du ritat som bult/mutter sitter, kontakta Bengan som jag sa så får du alla prylar som krävs till bra pris.

xlt_sks_94

Välkänd medlem
1 feb 2006
242
0
16
Kiruna
jo har beställt från honom, axel,lager*2 och bussning för 1600... hmm men det är ju back på skotern, är det inte samma bild det där?

MrGreen

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.700
0
16
57
Hoting
Jag kan inte svära på det men jag tror inte det skiljer nått på axelförlängaren iom att backsatserna är samma till både ZL och ZR trots att dom har olika drivaxeltyp.

jeNSI

Aktiv medlem
26 feb 2005
96
0
6
kiruna
ja det är klassiskt... knäckte bakaxeln när jag var ute med skolan igår så det känns inte heller så rolgit just nu.. alltid just före lov.. ** fa*

PärHagman

Välkänd medlem
11 maj 2005
544
0
16
35
Drängsmark
själv har jag då kört in i en stibbe när jag var o lekte i lite puder.
Det var typ snö till förbannelse och jag kan med dela att det var itne så roligt att få skotern där ifrån :)