Klonk i variatorn.

j0nteee

Välkänd medlem
18 nov 2006
158
0
6
Gällivare
jag har en Prox 440 med en 03:as 800 motor och när jag varit på en fullgasrepa och stannat. (ej slagit av.) sen när jag ska brumma vidare så klonkar det till i variatorn innan den drar i väg. mitt tillslagsvarv ligger kring 5000.

killen som jag köpte skotern av höll på med dragracing, och han har själv ställt in variatorerna. kan det vara att dem är för hårt inställda. för när den sticker så sticker den verkligen.

tack för svar.
 

Prox600-03

Välkänd medlem
1 mar 2006
118
0
6
46
Söderhamn
Har lite av samma problem med min prox....! Inget jag lider av direkt men skulle va roligt och veta vad det är som glappar i början.

Mvh Robban
 

Stryc9

Välkänd medlem
6 jan 2007
896
0
16
Kiruna
Samma med min rmk 800. Händer inte alltid. Inte första skotern jag hört det på dock...
 

j0nteee

Välkänd medlem
18 nov 2006
158
0
6
Gällivare
men jag har inte hela tiden, endast efter fullgas repor. aldrig annars.

jag vill verkligen veta ifall det är något som är på G att gå snett, så att det inte kostar skjortan sen.
 

Stryc9

Välkänd medlem
6 jan 2007
896
0
16
Kiruna
Det är inte så att när primären slår till och börjar dra att det kan klonka från sekundären när den i sin tur drar?
Är inte så hemma på det där med skotrar eller motorer över huvud taget men jag har för mig att det är ganska vanligt.
 

Genkoth

Medlem
18 dec 2006
28
0
1
Gällivare
Kolla om primärfjädern ligger löst på nåt sätt eller om den stöter i nån del av primärvariatorn. Jag har varit med om att fjädern orsakat klonket.
 

Rmk800

Välkänd medlem
19 nov 2005
120
0
6
Skellefteå & Svansele
Hej har själv en rmk 800 -04 å den klunkar till när man startar.. dock bara ibland.. å jag har fått höra att det är sekundärn som "klunkar" gissar det har någe med att den är gjord så att den har ett "låsläge" på helixen när man ska backa.. men är inte helt säker.. jag fick då veta att det inte är någon fara..
 

Dr Polaris

Välkänd medlem
3 jan 2006
432
1
16
90
Jag har samma klonkljud både på Skidoon och på bägge Polarisarna samtliga med el-back och som Rmk 800 skriver är det Helixens utformning som gör klonkandet, för visst har du el-back på din Pro X.
 

turbomatti

Välkänd medlem
17 apr 2006
152
0
6
Pajala
men du har helt säkert en helix för el back! om du kollar på baksidan av sekundären så står det några siffror och som avslutning "er" (electronic reverse!)
 

j0nteee

Välkänd medlem
18 nov 2006
158
0
6
Gällivare
jo jag har en helix för elback ... så slutsatsen lyder : inget fel på variatorn ? trots att det ändå klonkar till ganska hårt ?
 

fusion9000

Medlem
15 feb 2007
6
0
1
På min pro-x var det variatoraxeln som hade blivit lite sliten. Så krysskilen glappade i axeln. De brukar ju vara kilen som tar stryken men jag pratade med min polarishandlare och han sa att axeln var av mjukare matrial än kilen, de var därför som axel tog stryk. Prova och känn på sekundärvariatorn om du har nå glapp. Inte ut och in utan framåt och bakåt så att säga.