Knackar på tomgång

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.612
11
38
33
Lugnvik
Var precis ut och varmkörde skotern såhär i sommaren och när den står och går på tomgång hör jag ett ljud som inte jag är van vid. Öppnar huven och lyssnar och på cylindern mot variatorn så låter det som och kolven slår i toppen varje kolvslag (ljudmässigt beskrivit) eller kolvbulten var 1cm för liten.

La inte märke till det då jag körde undan den. Funderar på om det kan vara bränslet då det är kvar sedan vintern, kan det vara att den spikar då oktan halten förmodligen sjunkit rätt bra under sommaren och 440 är känslig på bränslen ? Men kan det verkligen bli ett sånt oljud :afraid: ???

gulingen

Välkänd medlem
7 nov 2004
2.436
1
36
Var precis ut och varmkörde skotern såhär i sommaren och när den står och går på tomgång hör jag ett ljud som inte jag är van vid. Öppnar huven och lyssnar och på cylindern mot variatorn så låter det som och kolven slår i toppen varje kolvslag (ljudmässigt beskrivit) eller kolvbulten var 1cm för liten.

La inte märke till det då jag körde undan den. Funderar på om det kan vara bränslet då det är kvar sedan vintern, kan det vara att den spikar då oktan halten förmodligen sjunkit rätt bra under sommaren och 440 är känslig på bränslen ? Men kan det verkligen bli ett sånt oljud :afraid: ???
Stäng av maskinen och skruva ur tändstiften så kan du se hur dessa ser ut. Är tändstiftet väldigt ljust så går den snålt. Är bara det ena tändstiften ljust och du har samma bestyckning i bägge förgasarna så kan det vara att ex. lågfartsmunstycket har börjat ärgat igen så hålet har blivit mindre.

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.612
11
38
33
Lugnvik
Tog ur stiften direkt och kikade men båda var svart/blöt då min är väldigt grinig på bestyckningen, väldigt varmt ute om man jämför vintern och stod bara på tomgång så är den inte fel bestyckad men kan ju vara som du säger att det blivit nå ärga i nån förgasare. Men varför oljud ???

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.612
11
38
33
Lugnvik
Ganska säker på att det lät från motorn, kolv aktigt ljud så att säga, som om man var utan ringar. Men isf hur skulle ett vevstakslager kunna bli så över sommaren då eller iallefall börja leva om under sommaren ??

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.612
11
38
33
Lugnvik
Lyckades greja till inspelningen till ett bildspel så jag kunde ladda upp det, man hör missljudet hela tiden men kring 55sek så håller jag telefonen nästan mot toppen på cylindern jag tycker lever om och då hör ni väldigt väl vilket oljud det är i den. :(

r0tkiv

Välkänd medlem
25 okt 2007
1.210
0
36
stödE
sådär lät min xlt när den läkte vatten.
om de har nått med vattnet att göra (förmodligen inte) vet jag inte

Landström

Välkänd medlem
4 jul 2009
840
2
18
tycker det låter som ett typiskt variatorljud, slutar den låta ifall du varvar lite ?

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.612
11
38
33
Lugnvik
Tror heller tyvärr inte att det är variatorn, låter mer som ett motorljud. Och det hänger med varven en bit iaf sen är det så svårt att höra då allt annat lever om så. Går det att ta bort pipan eller reedkorgarna och se/känna så att det är som det ska ? Tänkte typ stoppa en träkloss genom insuget när kolven går ner och känna ifall det finns glapp ??

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.217
1.052
113
Stora Blåsjön
För att testa att det inte är variatorn så skruva bara bort bulten som håller den och plocka bort den. Då får du bort alla rörliga delar som kan låta ur variatorn. Behövs ingen avdragare för detta.

Annars är det väll bara att riva motorn och kolla, är en bra tid för detta nu så slipper du skruva i vinter när man vill köra. Sen kanske du upptäcker mer slitna delar som du kan byta så kanske du undviker ett ras i framtiden.

East

Aktiv medlem
8 dec 2007
76
0
6
Östersund
Låter som ett typiskt TRA knackande, knackar på tomgång för att sen sluta vid lite varv.. Det är o-ringarna runt glid klackarna på korset som brukar va kassa, de kanske ha torkat sönder i sommar??

Utanfart

Välkänd medlem
3 jan 2009
156
0
6
Östersund
Låter väldigt styggt för att vara variatorproblem tycker jag. Kolla kolvarna säger jag. Är dem nånsin bytt på den där maskinen?

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
svårt å säga...men som sagt skruva upp motorn.är ju inte spec många skruvar så har du lös cylindern..så ser du ganska snabbt om ngt är kasst. tror på nå glapp i nå lager iaf...är den sänkt nångång?

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Men börja med det lättaste först. Skit i vad du tror själv utan lyssna och gör.

Plocka lös den rörliga skivan på variatorn. Skruva ut centrumbulten och ta lös den bara. Starta den igen och om den fortfarande lever om så måste du riva bort toppen och kolla.

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.612
11
38
33
Lugnvik
Ingen aning om det är bytt kolvar men den har bara gått en halvsäsong cross och kring 250mil på mätaren nu. Och nej jag har aldrig haft den i vattnet inte och finns inga spår som tyder på att den någonsin vart där. Kan känna på mina viktarmar utan att riva något så ska kika på det om inte blir det nog till att börjar riva, först variator och sedan om det inte hjälper är det nog bara lyfta bort toppen.

Björn2

Prospect sledder
18 okt 2007
4
0
0

Helt klart så kommer det från variatorn..

ronyaldo

Välkänd medlem
20 nov 2007
788
0
16
Sverige
Ja det låter nästa 100% att det kommer från variatorn!
Låter inte som en vevstake som är glapp, blir ett värre ljud då!

Så ta lös variatorn och kolla hur allt ser ut i den!