Knasig motor..?

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Tjena,

Lite problem... Går väl o definera stort oxå efter tycke.. :D

Nåja,

Detta får skotern:

*Soppa
*Luft
*Bra komp
*Tändning (Gnista)

Vilket borde resultera i ett underbart trippel ljud.. :rolleyes:

MEN....

Den är lika död som saddam hussien.. :mad:

Tänder då till när man ger den en sup, men ej på startgas!

Det jag har testat är:
Bytt bränslepump
Förgasare
Hålla luftburken tätt
Kolla vakum
Bytt alla slangar
Blåst i tanken


Detta uppstod vid demontering av motorn, pga kolvbyte...

Mer som är gjort är V-force 3, boostbottle o reedspacers..


:stupid::stupid::stupid::stupid::stupid::stupid::stupid::stupid::stupid::stupid::stupid:
 

da_loof

Välkänd medlem
8 feb 2008
1.585
0
36
Häggenås/Grötom
Jo, men du får överströming mellan förgasarna i den å då suger den inte bränsle blanding som den ska...
Ps.
Flaskan igår i BBkitet igen nu då :p
 

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
50
Orsa
ja MJ verkar det inte va nå problem med, kan juh vara lfm troligtvis, men som en påse nötter, allså bluddrar o verkar gå fett?? isåfall ska du gå ner ett knäpp på lf...
ps du har pm
 

Andersson

Välkänd medlem
31 jan 2007
1.338
1
16
Kiruna
Säker på att den är boostbottlen är utträknad till just din motor? Hade samma problem i en skoter jag renoverade han hade tillverkat en egen boostbottle med helt fel dimension och skotern gick inte med den tände till och dog direkt igen.
 

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Tror jag ska strypa motorn.. Lr ja ge hon en fet käftsmäll...

Att beskriva symptomen är som att lära ett dagisbarn astrofysik, nästintill hopplöst! :boring:

Detta pga, symptomerna ändrar sig för varjegång jag "kört" skotern.. Men listar dom väl i ordning:

1. Startar ENDAST om man tvångsmatar den med startgas.. Den går BÄST på choke.. Utan choke landar tomgång på c:a 3500varv. Med choke 1400varv. + den svarar bättra på gasen med choke inne (varm som kall).

Ibland när man startar den kan man inte röra gasen då dör den...

2. (varmkörd) Den går mysko, låter INTE som en trippel på låga varv (upp till 4500varv c:a) DEN går på 3 cyllar.. Låter ej som den går på 2..

3. Håller du jämngas vid ett visst varvtal kan den helt plösligt sluta tända o sen 1sek senare börja tända igen.. För att sedan dö

4. Starta skit lätt, MEN dog efter c:a 1sek.. han precis varv upp.. Håller du fullt så blir de typ WAAAAAAAAAAM, sen dör den.. Drar en gång till me fullgas WAAAAAAAAM.. O drar du utan gas wooom sen död..

5. Lät den stå i 5min.. STENDÖD...

Nå diskutera med mig o få min hjärna på snurr! :cool:
 

wWw

Medlem
13 jul 2008
18
0
1
Töre
Det jag kan tänkta mej är som att den får förlite soppa eller drar kanske tjuvluft nånstanns ifrån... prova rengör gasarna, prova fetare bränsleblandning, visst har du täppt igen hålena till där boostbottlen har suttit?, kolla så de int drar nå tjuvluft därifrån... Dom sakerna skulle jag kolla iaf...
 

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Det är ju som att den får förlite soppa eller drar kanske tjuvluft nånstanns ifrån... prova rengör gasarna, prova fetare bränsleblandning, visst har du täppt igen hålena till där boostbottlen har suttit?, kolla så de int drar nå tjuvluft därifrån... Dom sakerna skulle jag kolla iaf...
KAN vara att den får för lite soppa då de sitter flång nya fuggar på henne... Dessa har STD setup utom 150 i MJ..

Boost-Bottlen är inga problem då jag bytt insugsgummin.

Jo, ska väl skruva lite i helgen.. Känns pissigt o stå 1mil från ett garage som kostar 50kr/dygnet o vara i...

Sen måste jag vänta på alla delar o komma upp :argh:
 

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
50
Orsa
Sådär betedde sig mitt skrälle när min stator va på väg att ge upp... kan vara värt att kolla
 

wWw

Medlem
13 jul 2008
18
0
1
Töre
Okej Okej,å fyfan, du kan ju försöka hitta nån tabell på vad du ska ha för bestyckning beroende på tempraturen ute osv, om du nu inte redan har koll på de redan :p haha, men du ska alltid ha lite fetare bränsleblandning på första cylindern ( den mot variatorn). jävligt viktigt med rätt bestyckning om man ska få bra bränsle förbrukning osv