Knasig motor..?

Rodge

Välkänd medlem
27 jun 2007
324
1
16
Boliden
kanske ska använda bestyckningen som satt tidigare, eftersom det är micke nordström som kommit fram till den bestyckningen? känns som en idé i alla fall..... :ciao:
 

Lone

Välkänd medlem
1 jan 2000
168
0
16
51
Gällivare, Sverige
Det där låter som en klockren beskrivning av ett elektriskt fel!
Gasarnas bestyckning kvittar i det här läget, iaf så länge de ser till att leverera soppa.

Stiften blir väl blöta när den vägrar starta?

Kolla din nya stator att allt är okej runt den till att börja med.
 

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Det där låter som en klockren beskrivning av ett elektriskt fel!
Gasarnas bestyckning kvittar i det här läget, iaf så länge de ser till att leverera soppa.

Stiften blir väl blöta när den vägrar starta?

Kolla din nya stator att allt är okej runt den till att börja med.
Mjo, där nånstans börjar jag oxå tänka..

Min tanke är tändhattarna sitter på fel stift :hmmmm2: (fel tändordning, OM de har någon betydelse på 3D tändnign)

De jag kopplat in (som rör tändsystemet) är Varv räknare o ljus... Stiften bli väl inte direkt blöta när jag drar o den inte startar.. (Den är ju fel instäld på lågfarten!)
 

stecka

Välkänd medlem
24 okt 2005
3.128
1
36
Jämtland,Lit
ja att det kan vara statorn som krånglar är inte helt uteslutet då dom har en förmånga att gå sönder på dessa motorer men att den är helt sprak ny då vette fan.
 

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Inte ids göra något senaste dagarna.. Men ska testa koppla förbi alla andra elsystem så enbart tändning funkar o se hur den går..

Även väntar jag på mina gamla (nyare spolar) då de skiljer sig något enormt fick jag erfara efter några timmars läsning..

Förgasare osv är på väg upp nu! Återkommer!
 

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
50
Orsa
Mjo, där nånstans börjar jag oxå tänka..

Min tanke är tändhattarna sitter på fel stift :hmmmm2: (fel tändordning, OM de har någon betydelse på 3D tändnign)

De jag kopplat in (som rör tändsystemet) är Varv räknare o ljus... Stiften bli väl inte direkt blöta när jag drar o den inte startar.. (Den är ju fel instäld på lågfarten!)
Spelar ingen roll hur hattarna sitter.. alla tänder samtidigt oavsett kolvläge,, nån kan juh ut o bekräfta detta som har en redtop.. det funkar på min iaf =P
 

da_loof

Välkänd medlem
8 feb 2008
1.585
0
36
Häggenås/Grötom
Spelar ingen roll hur hattarna sitter.. alla tänder samtidigt oavsett kolvläge,, nån kan juh ut o bekräfta detta som har en redtop.. det funkar på min iaf =P
Inte i detta fall då Rasmus åker en nyare redtop med 3d tänding som tänder varje spole för den specifika cylindern.
 

6031

Semi PRO sledder
21 jun 2006
95
0
0
Norrbotten
Elfel.
På förgasarna, vid gasvire infästningen sitter det en elkontakt.
Dra isär kablarna och koppla ihop dom. Dom från förgasarna ska kopplas ihop med varandra och dom från styret (gashandtaget) ska kopplas ihop.
Denna kontakt är en säkerhets detalj isället för nödstopp. Påverkar tändningen vid gas häng.
Där är troligen felet.

Men din skoter går fortfarande som en påse nötter.
Jag har ingen koll. Det står inget om det. Har du pipor ?
I så fall kan 150 MJ vara rätt. Annars absolut inte.
143,8 2st och 1 st 145 är original.
Men du som bor i Arjeplog. Ska defenitivt inte ha större än 140 141,3
Troligen mindre.
* Lågfarten skall vara 50 med pipor. 45 utan.
* BRÄNSLESKRUVARNA under förgasarna SKALL vara utskruvade 1 varv.
* Flottör bryggan SKALL ligga helt vågrätt med flottörhus-lockets tätningsyta. Justera genom att bryta lite med en radiomejsel i flottörbryggan.
När du lika har lös förgasarna för att kolla/justera bränsleskruvarna och flottörbryggan. Rengör. Dessutom, kolla så du inte har beläggningar i munstyckena.
Kör man på OK/Q8 bensin så bildas ett vit "pulver" av kondensvattnet. Tillsatsen som är istället för bly. Reagerar med vatten och blir till en mjölk innan den torkar till ett vitt "pulver".
Detta kan täppa igen munstycken framför allt under sommaren, då dom flesta inte använder skotern. Vilket jag tycker är slöseri.:D

Lycka till
 

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Elfel.
På förgasarna, vid gasvire infästningen sitter det en elkontakt.
Dra isär kablarna och koppla ihop dom. Dom från förgasarna ska kopplas ihop med varandra och dom från styret (gashandtaget) ska kopplas ihop.
Denna kontakt är en säkerhets detalj isället för nödstopp. Påverkar tändningen vid gas häng.
Där är troligen felet.

Men din skoter går fortfarande som en påse nötter.
Jag har ingen koll. Det står inget om det. Har du pipor ?
I så fall kan 150 MJ vara rätt. Annars absolut inte.
143,8 2st och 1 st 145 är original.
Men du som bor i Arjeplog. Ska defenitivt inte ha större än 140 141,3
Troligen mindre.
* Lågfarten skall vara 50 med pipor. 45 utan.
* BRÄNSLESKRUVARNA under förgasarna SKALL vara utskruvade 1 varv.
* Flottör bryggan SKALL ligga helt vågrätt med flottörhus-lockets tätningsyta. Justera genom att bryta lite med en radiomejsel i flottörbryggan.
När du lika har lös förgasarna för att kolla/justera bränsleskruvarna och flottörbryggan. Rengör. Dessutom, kolla så du inte har beläggningar i munstyckena.
Kör man på OK/Q8 bensin så bildas ett vit "pulver" av kondensvattnet. Tillsatsen som är istället för bly. Reagerar med vatten och blir till en mjölk innan den torkar till ett vitt "pulver".
Detta kan täppa igen munstycken framför allt under sommaren, då dom flesta inte använder skotern. Vilket jag tycker är slöseri.:D

Lycka till
TORS är förbikopplad sedan länge..

Kör med Bender trippelrör 150 i MJ och 45 i PJ just nu. Vet ej vad luftskruven är inställd..

Mindre PJ = Mindre soppa right?

För den går för magert på låga varv..
Samt kör på c:a 4-5% oljeblandning! (ljusa, nästintill grå/vita stift de lilla jag kört)

Har ju bytt förgasare helt utan effekt. Så att skit i förgasarna är nästan utdömt..
Fick lite lust o gå ut nu.. Kommer strax tillbaka!

Allt lutar åt tändspolarna + fel lågfarts inställning + ev. osynkade förgasare!
 

6031

Semi PRO sledder
21 jun 2006
95
0
0
Norrbotten
Bra då vet vi mer. Bender pipor. hmm
MJ 150. Ska vara ganska bra. Men med ljusgrå stift ska du gå upp lite mer.
152,5 och 155 ska ge dig ljusbruna stift, vid 5-10 minusgrader. Två olika MJ rekomenderas. Men det kan funka med samma rakt av. Kolla stiften så dom är lika.

Lågfart: Med Bender pipor skall du upp till minst 50 helst 55.

Bränsleskruven under förgasarna SKALL vara 1 varv.
Att synkningen skulle ändra sig så den går dåligt, det är MYCKET ovanligt på en trippel yamma. Om man inte varit framme och skruvat innanför locken.

Inslag på 4000 rpm. Det är för lågt. Det är troligen därför du upplever att den går dåligt.
Byt fjäder i primären så du får upp inslaget till minst 4700 helst 5400. Då får du en helt ny motor.
Slutvarvet skall ligga på 8400 - 8800. Defenitivt inte mer med Bender pipor.

Dina andra fel är troligen ett elfel. Kolla kablar så det inte är någon som är skadad och ligger mot jord eller att en kabel är skadad vid en kontakt, med glapp som följd.
Givetvis kan det vara en tändspole också. Men kolla kablarna först.
 

6031

Semi PRO sledder
21 jun 2006
95
0
0
Norrbotten
Sedan är det inga luftskruvar som sitter under förgasarna.
Det är bränsleskruvar, då dom sitter efter venturet. (den smala delen i förgasaren, där trottelnålen sitter)
En luftskruv sitter före venturet/trotteln/spjället.

Mindre MJ (MainJet/huvudmunstycke) eller PJ (PilotJet/lågfart-tomgångsmunstycke) = mindre bränsle.
Det är helt rätt.
 

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Bra då vet vi mer. Bender pipor. hmm
MJ 150. Ska vara ganska bra. Men med ljusgrå stift ska du gå upp lite mer.
152,5 och 155 ska ge dig ljusbruna stift, vid 5-10 minusgrader. Två olika MJ rekomenderas. Men det kan funka med samma rakt av. Kolla stiften så dom är lika.

Lågfart: Med Bender pipor skall du upp till minst 50 helst 55.

Bränsleskruven under förgasarna SKALL vara 1 varv.
Att synkningen skulle ändra sig så den går dåligt, det är MYCKET ovanligt på en trippel yamma. Om man inte varit framme och skruvat innanför locken.

Inslag på 4000 rpm. Det är för lågt. Det är troligen därför du upplever att den går dåligt.
Byt fjäder i primären så du får upp inslaget till minst 4700 helst 5400. Då får du en helt ny motor.
Slutvarvet skall ligga på 8400 - 8800. Defenitivt inte mer med Bender pipor.

Dina andra fel är troligen ett elfel. Kolla kablar så det inte är någon som är skadad och ligger mot jord eller att en kabel är skadad vid en kontakt, med glapp som följd.
Givetvis kan det vara en tändspole också. Men kolla kablarna först.

Jepp, har ej kunnat köra den fullt ut. Dvs fullgas.
Så stiftens färg gör sig nog på lågfart upp till ½gas..

Även om de vore variator krångel så ska den låta, svara på gasen som en trippel. Den "Bog'ar" upp till MJ/Nålen börjar spela större betydelse..
Dvs. går snålt.

Även listat ut pga. att T-spolarna som sitter i har helt annat motstånd än de jag behöver till 3D tändningen.
Dessa är gjorda för att tända alla samtidgigt, 3D tändning ska tända i rätt ordning..

Perfekt då vet jag varför den går snålt case solved. =)

Nu är bara Tändproblemen och svårstartningen kvar.. :argh:

Får nya förgasare, tändspolar, reedkorgar på fredag förhoppningsvis!
 

6031

Semi PRO sledder
21 jun 2006
95
0
0
Norrbotten
Det kan mycket väl vara bränsleskruvarna under förgasarna som inte är utskruvade 1 varv. Då svarar maskinen dåligt på gas.
(Det finns att köpa ett kit med wire som man monterar på varje förgasare för att kunna justera bränsleskruvarna, utan att ta lös förgasarna.)
Detta är dock ett överskattat tillbehör. Om du inte har en fulltrimmad motor och kör tävling där du alltid ska ha ut max effekt i alla lägen.
För 99 % av alla användare av en Yamaha trippel så är grundinställningen 1 varv fullt tillräcklig.

PJ (Lågfartmunstycket) fungerar upp till 1/4 gas, tillsammans med trottelnålen.
Från 1/4 och upp till 3/4 gas är det trottelnålen som styr bränslet tillsammans med MJ huvudmunstycket. Efter det är det bara huvudmunstycket som påverkar färgen på stiften.

Man ska inte stirra sig blind på stiften heller. Det är kolvtoppen som är viktigast. Men det är lättast att se skillnaden på stiften. Man måste ha en diodlampa på en pinne/tråd för att kunna lysa upp inne i cylindern, så man ser färgen på kolvtoppen.
Man ska ha större delen av kolvtoppen täckt med ljusbrunt sot/beläggning.
Brukar dock vara lite svårt att se om man har nya kolvar.

För att justera förgasarna kan man göra så här:
1. Se till att du har en 1 - 1,5 km plan, rak och relativt slät skoter led ute på en sjö. Sladda den gärna så du kan köra 160 km/tim utan att behöva hålla i dig.
2. Kör maskinen på den preparerade leden 1-1,5 km på 1/4 gas. Stäng av skotern UTAN att släppa gasen.
3. kolla stiften och justera PJ till rätt ljusbruna färg erhålls.
4. kör med 7/8 gas och justera MJ så rätt färg erhålls. Stäng av skotern UTAN att släppa gasen. (nu är det viktigt att leden är slät)
5. Kör på 1/2 gas och justera trottelnålens höjd tills rätt ljusbruna nyans erhålls. Stäng alltid av skotern på nyckeln eller stoppen på styret utan att släppa gasen.

Detta tar ca 2 - 5 timmar beroende på hur många gånger du måste riva förgasarna.
Då du gjort detta i ca 10 minus grader så har du en skoter som går klockrent.