kokande motor!

Enduro700sp

Medlem
1 jan 2000
22
0
1
Borlänge Sverige
Hej. Igår va jag ute o piskade lite på min Lynx Enduro 700 01. Körde kanske i en halvtimme ihop. När ajg sedan åter kom hem lät jag skotern stå på tomgång för att "varva ner sig" jag gick in en sväng och kom sedan ut, o till min förskräckelse är det en stor dimma runt skotern och motorn kokade! Vad kan ha hänt? Stängde av den omedelbart och kokandet upphörde genast. Kan det varit så att den inte fick nog med kylning när den stod på tomgången, men det va ju ändå minus tio ute. Kan jag ha fått nån ispropp eller vad kan det vara! vad kan ha hänt med skotern? den kan inte ha kokat länge för jag var inte inne lång stund. Hjälp mig, fick pannik!
Tacksam för svar
mvh Rickard..
 

rogereriksson

Välkänd medlem
1 jan 2000
527
0
16
Hårt underlag = dålig kylning kanske, om du sedan ställer den på tomgång så får du ingen snö på kylelementen vilket kan ge för hög temp.

Om du har en propp så kommer du inte långt innan varningslampan ska börja lysa, skulle tro ca 1km (max

Du kanske hade för lite kylvätska och (eller) dåligt luftat system ?
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Man kan också tänka sig gamla avlagringar som har legat i något lugnt hörn av systemet (kallaste änden av kylaren t ex), de släppte när du körde hårt och har sedan satt igen nånting.
Det är vanligt på fordon (skotrar, motorcyklar, sommarbilar mm) som står halva året, att det blir sega tvålaktiga avlagringar på de lägsta punkterna i kylsystemet.
En annan möjlighet är om termostaten har hängt sig, sånt händer ju då och då. Vill du vara på den säkra sidan så ta loss den och värm den sakta i en kastrull på spisen tillsammans med en bra termometer och kolla att den öppnar vid rimlig temperatur (står ofta på den). Värm sen vattnet tills det kokar, låt det kallna sakta och kolla att termostaten verkar följsam då också, inte visar några tendenser till att haka fast på halva vägen eller så.
 

Ricke

Medlem
1 jan 2000
44
0
1
Okay, tack till er båda för tipsen!
Startade den igår (första efter incidenten), hann inte mer än starta och börja tanka innan lampan för temperatur började lysa, kollade upp vattennivån och den var tom! antagligen har den släppt ur sig vattnet när den kokade, ska fylla idag och prova igen. Hoppas det inte är allvarligare än att den fick för dålig kylning när det va väldigt hårt underlag i kombination med att den stod på tomgång lite väl länge. Men tack ska ni ha, om ni vill kan jag följa upp här på forumet om hur det gick!
MVH//
Rickard - Borlänge