Kokande RMK 900 -05

Marqus91

Välkänd medlem
18 okt 2007
556
1
16
Sandviken
Tja farsan RMK 900 kokar och nu undra ja om det har med vattenpumpen eller? LUFTAD, men funka inte, det börjar när man typ kommer in i en skogsdunge och ligger och bränner i 40-50km/h. sen när vi skulle hem drog han på lite och då gick den genast ner i värme. kan det ha med vattenpumpen att göra, för lite cirkulation=kapput?

tacksam för svar.
 

Mr Sm-X FR

Välkänd medlem
17 mar 2007
538
0
16
Lauker
Låter skumt det där men det är ju bara köra upp framändan mot en snöhög och öppna locket försigtigt, sen ser du ju om vattnet går tillbaka(så gör man då med gamel maskiner)
 

polarisIQ

Välkänd medlem
7 mar 2007
812
0
16
Boden
som alla andra 900 när det är lite snö ute går dom ju varm!! köp isrivare och montera så slipper du det där, farsan hade samma problem med sin 900-05 och när han stoppa dit dom försvann det direkt, eller så kör du upp framändan mot snöhögen med motorn igång och lättar lite på skruvjäveln som sitter på slangen som går ner till toppen.
 

Marqus91

Välkänd medlem
18 okt 2007
556
1
16
Sandviken
Det där med att köra upp den i en snöhög har vi provat, funka inte. men det är väll ca 3dm snö här så kan ju vara därför. eller så provar vi en brantare snöhög.
 

Stryc9

Välkänd medlem
6 jan 2007
896
0
16
Kiruna
Dom går la varm bara man låter dem gå på tomgång för länge.
De är rätt beroende av att det kastas mkt snö i bandtunneln.

Prova hälla i Red Lines Water Wetter, det sänker temperaturen med några grader i alla fall.
 

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.519
33
48
900:an har lätt för att gå varm.

Problemet är bl a att det inte stänker upp nog mycket snö från mattan vid långsam ledkörning.

Polaren hade en som jämt gick varm om han inte med jämna mellanrum åkte ut i snön och gasade på, så snö kastades upp mot kylaren i bandtunneln.
 

Robban650

Välkänd medlem
22 nov 2007
578
0
16
Luleå
har haft 2st rmk 900 och den första kokade väldigt lätt och sprängde expansions locket all världens väg en gång.... även fast det var optimalt före för jusst att den inte skulle gå varm.... jaja den andra funkade fin fint men då var det en isrivare på vardera sida...
bytte bort den på grund utav mycket vibrationer och annat små irriterande saker som inte en ny skoter ska ha!....
 

Marqus91

Välkänd medlem
18 okt 2007
556
1
16
Sandviken
nu har vi snackat med ytterocke produktion(stavning) och dom sa att det var helt normalt att den börja koka vid 100grader och att den kunde gå ända upp till 120 innan man skulle börja oroa sig.
 

mosse

Medlem
29 dec 2007
20
0
1
byn
Har en rmk 900 05 med mkt varmgångs problem så efter mkt påtryckninng (när den var ny )så rev dom motorn där under hadde dom klämt en vatten slang + att när dom rev vatten pumpen så var impeller vingarna helt slut.Med tanke på det var det inte underligt att den gick varm.Har ännu lite problem med varmgång om man kör sakta på ett hårt spår men det är ju ingen ledracer vi pratar om.Tycker att det är löjligt liten kylare på dom storlek som ett A4 ark längst bak i tunneln och en liten fartvinds kylare längst fram.:hmmmm2:
 

Krizzly

Medlem
7 feb 2008
36
0
1
Lånar tråden lite.
På min RMK 900 -05 så börjar lampan "Check Eng" att blinka efter ngn minuts körning. (Lössnö el spår spelar ingen roll)
Den slocknar ngn sekund efter at tman har stannat, och sen börjar den att blinka efter ngn minuts körning.

Har det ngt med varmgång att göra eller är det ngt annat problem som jag har ? :hmmmm2:
 

Kristo

Välkänd medlem
15 dec 2006
198
0
6
Järvsö
Lånar tråden lite.
På min RMK 900 -05 så börjar lampan "Check Eng" att blinka efter ngn minuts körning. (Lössnö el spår spelar ingen roll)
Den slocknar ngn sekund efter at tman har stannat, och sen börjar den att blinka efter ngn minuts körning.

Har det ngt med varmgång att göra eller är det ngt annat problem som jag har ? :hmmmm2:
hur många gånger blinkar den?