Kolv och vevlager Summit 800x 2008

Risingforce

Medlem
20 sept 2013
18
0
1
Örnsköldsvik
Tjena! Har nyss köpt en Summit 800x 08 som gått 500 mil.
Tänkte bespara mig ev framtida problem genom att byta kolvar och smörja lagren på veven.

Fåga 1: Vad är det för material i cylindrarna? Kolven jag beställt har Crome ringar.

Fråga 2: Går lagren att fetta utifrån eller hur funkar det och var hittar jag fettet?

Fråga 3: Någon som vet momentet till topp skruvarna och cylinder skruvarna?

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
1: Cylindrarna är i aluminium med nicasilbeläggning i foderna.
2: Nej, du får dela motorn, fett säljs av tex skoterhandlare eller momentum. (som vanligt rekommenderar jag att skippa fettet och borra upp oljekanaler i blocket istället)
3: Har det inte i huvudet men vet med säkerhet att informationen går att hitta online om man söker.

Risingforce

Medlem
20 sept 2013
18
0
1
Örnsköldsvik
Okej, då funkar ju kolvköpet iaf.
Har inte plockat upp motorn än (Blir nog nästa vecka då kolvarna kommer) men hur har ni som borrat upp kanalerna borrat som?
Ang momentet så ringde jag marian som har Ski-doo i stan och dom vägrade att lämna ut uppgifterna.

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
Det finns mycket skrivet om att borra oljekanaler, finns till och med filmer om det på youtube, börja med att plöja den "lilla" tråden som är klistrad högst upp här om Rotax serie III motorer.
Det finns dessutom ett flertal firmor som erbjuder borrning av blocken.
Som jag ser det så är det bättre att lägga lite pengar på detta en gång för alla än att köpa dyrt fett som förr eller senare letar sig ut.

Angående momentet så gav en snabb googling följande resultat: http://forum.snowmobile.se/showthread.php?t=38900&page=1

Last edited: